کرونا خطر ابتلا به دیابت در کودکان را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع یک قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین بیماری کرونا و دیابت نوع یک مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، سوابق پزشکی بیش از ۵۷۰ هزار کودک بیمار از ۱۵ کشور جهان را ارزیابی کردند. نیمی از آن‌ها در مقطعی بین مارس ۲۰۲۰ و دسامبر ۲۰۲۱ به کووید -۱۹ مبتلا و نیمی دیگر در همان دوره به نوع دیگری از عفونت تنفسی مبتلا شده بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در گروه کووید -۱۹، کمی بیش از ۰.۰۴ درصد به دیابت نوع یک در مدت شش ماه پس از ابتلا تشخیص داده شدند. این میزان در مقایسه با گروه کنترل که در آن ۰.۰۲۵ درصد از کودکان مبتلا به دیابت بودند، ۷۲ درصد بیشتر بود. پس از اینکه محققان بعضی از عوامل دیگر مانند سابقه خانوادگی دیابت را ارزیابی کردند، عفونت کووید همچنان با ۸۳ درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت در طول شش ماه بعد مرتبط بود.

به گفته محققان عفونت کووید -۱۹ سلول‌های بتا را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که انسولین را کاهش می‌دهد و گلوکاگون، هورمونی که قند خون را افزایش می‌دهد را بالا می‌برد. ممکن است کروناویروس با آسیب مستقیم به سلول‌های پانکراس به‌ویژه در مورد نوع اول با تحریک پاسخ ایمنی در پانکراس که آسیب را بیشتر می‌کند، منجر به دیابت شود.

دیابت نوع یک نسبت به دیابت نوع دوم که معمولاً در میان بزرگسالان ایجاد می‌شود و اغلب با چاقی همراه است، شیوع بسیار کمتری دارد. در مقابل، نوع اول یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند، حمله می‌کند. افراد ممکن است در هر سنی به دیابت نوع اول مبتلا شوند، اما این بیماری معمولاً در دوران کودکی بروز پیدا می‌کند.

کد خبر 609043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.