شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی برای محکومیت همه‌پرسی‌ در اوکراین را به رأی می‌گذارد

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز (جمعه) درمورد یک قطعنامه مورد حمایت آمریکا با موضوع محکوم کردن همه‌‍پرسی‌های اخیرا در چهار منطقه اوکراین رای‌گیری داشته باشد؛‌ رای‌گیری که با توجه قدرت وتوی روسیه در این شورا شانسی برای تصویب نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، فرانسه که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد اعلام کرد، این شورا قرار است امروز یک قطعنامه با موضوع محکوم کردن همه‌پرسی در چهار منطقه اوکراین بر سر الحاق به روسیه را به رای بگذارد.

این قطعنامه مشترکا توسط آمریکا و آلبانی طرح شده و با توجه به وجود قدرت وتوی روسیه در این شورا شانسی برای تصویب شدن نخواهد داشت؛ هر چند که ممکن است در ادامه در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، متن این قطعنامه، همه‌پرسی‌های برگزار شده بر سر الحاق به روسیه در مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین را با لفظ "به اصطلاح همه‌پرسی‌های غیرقانونی" توصیف کرده و آنها را "فاقد اعتبار" خوانده است.

همچنین در متن این قطعنامه از همه کشورها خواسته شده هیچ‌گونه تغییری در وضعیت این چهار منطقه اوکراین را به رسمیت نشناسند.

چند روز قبل لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت، در صورت وتو شدن این قعطنامه در شورای امنیت، آمریکا و آلبانی این قطعنامه را در مجمع عمومی سازمان ملل که در آن وتویی وجود ندارد به رأی خواهند گذاشت.

در متن پیش‌نویس این قطعنامه که به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده، از روسیه خواسته شده "از اقدامات با هدف مختل سازی کامل یا مقطعی تمامیت ارضی و اتحاد ملی اوکراین دست بردارد و از آن اجتناب کند."

همچنین پیش‌نویس این قطعنامه خواستار آن شده همه سربازان روسیه از اوکراین خارج شوند.

منبع: ایسنا

کد خبر 608800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.