تحریم و آشوب دو روی یک سکه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، هفتم مهرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحریم و آشوب دو روی یک سکه» نوشت: رئیس‌جمهور شامگاه چهارشنبه در هفتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، سفر به سمرقند به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای و دیدار با سران ۱۰ کشور منطقه را موفق و در راستای توسعه سیاست همسایگی توصیف کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به سفر خود به مقر سازمان ملل متحد گفت: این اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به آمریکا پس از ترور سردار حاج قاسم سلیمانی بود و ضرورت داشت در آنجا صدای مظلومیت و اقتدار ملت ایران به گوش جهانیان برسد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در ۱۰ روز گذشته دو رویداد بزرگ فرهنگی را شاهد بودیم، اظهار کرد: یکی زیارت و پیاده‌روی اربعین که ۲۰ میلیون نفر در این رویداد زائر امام حسین (ع) بودند و دیگری آن چیزی است که در مشهدالرضا (ع) اتفاق افتاد و بیش از ۴.۵ میلیون نفر در مشهد مقدس زائر امام رضا (ع) شدند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از سراسر کشور و جهان اسلام در رویداد بزرگ فرهنگی اربعین حضور داشتند، افزود: دولت هم وظیفه خدمتگزاری و تسهیل زیارت را برعهده داشت و اینکه از همه ظرفیت‌ها برای این امر استفاده کند، البته میزبان این رویداد خود مردم بودند، یعنی مردم عراق اعم از اهل سنت کردستان عراق و دیگران بخوبی از زائران پذیرایی کردند و در مسیر مشهدالرضا نیز خود مردم به‌خوبی از زائران پذیرایی کردند.

تحریم و آشوب دو روی یک سکه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سپاه: در تنبیه متجاوز مرز نمی‌شناسیم» نوشت: معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید: «منشأ تهدید و عملیات علیه کشورمان در هر نقطه‌ای را مورد هدف قرار می‌دهیم.»

این جمله ترجمان این نکته است که برای تنبیه متجاوز مرزی نمی‌شناسیم. پیش‌تر فرماندهان ارشد نیروهای مسلح بارها با ادبیاتی مشابه تأکید کرده بودند که هرگاه خطری متوجه جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور شود، نیروهای متجاوز و کشوری که تجاوز از خاک او علیه کشورمان صورت گرفته، مورد هدف قرار خواهد گرفت که حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیست‌ودوم اسفند ۱۴۰۰ علیه عوامل موساد در اقلیم کردستان عراق _که به پایگاه فتنه انگیزی و جاسوسی علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده بود_ انجام گرفت.

اگرچه به گفته شاهدان عینی، دقت موشک‌های نقطه‌زن به حدی بود که خوشبختانه هیچ آسیبی به شهروندان اقلیم کردستان عراق در اربیل وارد نشد.

دیروز اما، برای دومین بار مواضع ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق با حملات توپخانه‌ای قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در هم کوبیده شد. این اقدامات پس از آن صورت گرفته است که طی ۱۰ روز گذشته و به بهانه درگذشت خانم مهسا امینی، عوامل گروهک‌های تروریستی کومله و دموکرات، همسو با گروهک‌های سلطنت‌طلب و منافقین، علاوه بر تشویق و ترغیب به اغتشاش و آشوب در کشور، با نفوذ عوامل خود به درون مرزهای کشور و همچنین گسیل تجهیزات نظامی، اعتراضات را به خشونت کشیده و باعث مرگ تعدادی از هم‌وطنان شدند.

قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دور جدید حملات قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) علیه مواضع و مقرهای گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم شمال عراق آغاز شده است.

در این عملیات‌ها از موشک‌های نقطه‌زن ۳۶۰ نیروی زمینی سپاه و همچنین پهپادهای انتحاری موجود در سازمان رزم این نیرو برای هدف قرار دادن مقرها و اماکن تجمع تروریست‌ها استفاده شده است.

تداوم عملیات تا برچیده شدن مقرهای تروریستی نیروی زمینی سپاه در پی تلاش گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم شمال عراق برای ایجاد آشوب و ناامنی در کشور، از دوم مهرماه سال جاری سلسله عملیات‌هایی را علیه اماکن استقرار عناصر این گروهک‌ها آغاز کرد.

تحریم و آشوب دو روی یک سکه

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ثروت سوزی‌های میلیارد دلاری در صنعت گردشگری» نوشت: تا ۱۰ سال دیگر ۱۲۶ میلیون شغل جدید به واسطه صنعت گردشگری در جهان ایجاد خواهد شد اما ما سهم قابل بیانی از آن نخواهیم داشت؛ این یک پیش‌بینی رسمی بین‌المللی است که کام ما را در روزهایی که به نام هفته گردشگری نام‌گذاری شده است، تلخ می‌کند.

شعارها و نام‌گذاری‌ها زیباست، اما از دو روز قبل که هفته گردشگری آغاز شده است، دوباره حرف‌هایی را می‌شنویم که خیلی هم تازگی ندارد؛ ظرفیت‌های فرهنگی ما برای توسعه گردشگری، جغرافیا و طبیعت بکر کشورمان، اقوام و اقلیم‌های مختلف. استعدادمان هم برای نام‌گذاری‌ها خوب است و از پنج تا ۱۲ مهر را مزین کرده‌ایم به فهرستی از اسامی زیبا: «گردشگری در چهار اقلیم ایران»، «ایران سرای اندیشمندان و مفاخر فرهنگی، ادبی»، «گردشگری در دسترس برای همه گردشگران»، «طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی». اما گزارش‌ها نشان می‌دهد سهم ما از بازار بزرگ گردشگری در جهان بسیار ناچیز است و در چشم‌انداز ۱۰ ساله این صنعت هم جایی نداریم.

این در حالی است که ایران از لحاظ ابنیه و آثار تاریخی جزو کشورهای نخست جهان و از لحاظ جاذبه‌های اکوتوریستی در میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد.

نگاهی به گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری بررسی این‌که تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های نهادها و مجامع بین‌المللی چقدر اهمیت و اعتبار دارد به جای خود؛ اما وقتی در گزارش‌های رسمی خودمان به بخشی از آن‌ها استناد می‌کنیم، طبیعی است که ابعاد مختلف آن را هم جدی بگیریم. صحبت ما درباره گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری است که با تحلیل روند این صنعت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، آمارهایی را ارائه کرده و یک پیش‌بینی هم برای دهه پیش رو داشته است.

تحریم و آشوب دو روی یک سکه

کد خبر 608446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.