حمل‌ونقل اصفهان هوشمند شد/ ضرورت تمرکز بر نشاط شهر و شهروندان

پربازدیدترین اخبار شوراهای اسلامی شهر را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی اصفهان، موزه شدن کارخانه ریسباف به‌عنوان هدف شورای ششم، ضرورت تمرکز بر نشاط شهر و شهروندان، بازگشایی مدارس و پایان چالش‌های آموزش غیرحضوری و رفع معضلات ترافیکی میدان جانباز یزد را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

حمل‌ونقل عمومی اصفهان هوشمند شد

محمدرضا فلاح، عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص راه‌اندازی سامانه حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: یکی از جدیدترین روش‌های کنترل ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تجهیز آن به سامانه مدیریت هوشمند است که این اقدام در اصفهان، با سرمایه‌ای بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ردیابی آنلاین و لحظه‌ای اتوبوس، مشاهده اطلاعات ناوگان حمل‌ونقل در تلفن همراه شهروند، آگاهی از نحوه رانندگی اتوبوس مورد نظر با تعیین هشدار سرعت غیرمجاز، مشاهده مسیرهای طی شده قبلی و فعلی، مدیریت سوخت ناوگان، مشاهده هم‌زمان اتوبوس‌های فعال و مدیریت و کنترل از راه دور از جمله مزایای سامانه حمل‌ونقل هوشمند است.

عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس و پرداخت الکترونیک با سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومان روی ۱۳۰۰ ناوگان اتوبوس استقرار یافته است و شامل تجهیزاتی از جمله ۱۳۰۰ دستگاه کنسول راننده (دستگاهی که مخصوص راننده به جهت تعداد کارت‌های زده شده، موقعیت اتوبوس، اعلان‌ها و هشدارها و ورود و خروج موقعیت اتوبوس در خط اتوبوسرانی را به راننده می‌دهد) و مجهز به GPS کنترل است.

هدف شورای ششم موزه شدن کارخانه ریسباف است

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تبدیل کارخانه ریسباف به موزه، اظهار کرد: کارخانه ریسباف تنها کارخانه باقی‌مانده از دوران صنعتی و توسعه ریسندگی و بافندگی در شهر اصفهان بوده که ثبت میراث شده است، در حالی که سایر کارخانه‌ها تخریب یا به مسکن تبدیل شدند. مدیریت شهری به‌دنبال این است که کارخانه ریسباف به موزه تبدیل شود، اما مشکلاتی وجود دارد که اقدامات را کُند می‌کند و مهم‌ترین آن مالک نبودن شهرداری است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال پیش وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت توسط شرکت بازآفرینی شهری کارخانه ریسباف را که مالک آن بانک ملی بود به تملک خود دربیاورد و تبدیل به موزه کند، اما فرایند توافق با بانک به طول انجامید، سال گذشته در شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان درخواست کردیم تا هرچه سریع‌تر وضعیت این کارخانه روشن شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی موضوع تبدیل کارخانه ریسباف به موزه مطرح شد و بانک ملی اعلام آمادگی کرد با کمک و همراهی شهرداری این کارخانه را به موزه تبدیل می‌کند، اما مدیران فعلی وزارت راه و شهرسازی تمایلی به این اقدام نداشتند، علی‌رغم این‌که در زمان مدیران گذشته به همین دلیل با بانک ملی قولنامه نوشته و بخش بسیاری از هزینه‌ها را پرداخت کرده بودند.

ضرورت تمرکز بر نشاط شهر و شهروندان

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک حلول ماه پربرکت ربیع‌الاول و آرزوی قبولی عزاداری‌ها و تلاش‌های مردم در برگزاری پرشور سوگواری‌های محرم و صفر، گفت: ضمن تقدیر از تلاش‌های بخش‌های مختلف شهرداری در همراهی با آئین‌های مردمی لازم است با همان توان و با خلاقیت بیشتر در ایام شادی و روزهای پیش رو، به نشاط شهر و شهروندان تمرکز شود تا در شادی اهل بیت (ع) نیز به تکالیف خود عمل کرده باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که از این پس، بخش پایانی نطق را به بخشی از اتفاقات مثبت و منفی مجموعه مدیریت شهری قرار خواهم داد، اظهار کرد: مسئله پیوست فرهنگی با گذشت یک سال از آخرین جلسه میز فرهنگ با حضور شهردار اصفهان همچنان بدون نتیجه است و در سال ۱۴۰۱ و در مقدمات بودجه ۱۴۰۲ خبری از نسخه نهایی برای فعال شدن این پیوست‌ها دیده نمی‌شود، این در حالی است که پیوست‌های فرهنگی اجتماعی جزو تأکیدات بودجه‌ای و راهبردهای بودجه ۱۴۰۱ شورای شهر بوده است.

وی با اشاره به به‌روزرسانی سامانه سیگما، ادامه داد: سامانه سیگما در آخرین به‌روزرسانی خود اطلاعاتی را در بخش‌های مختلف در اختیار قرار داده که به نظر می‌رسد نیاز به تأمل دارد، درباره میزان منفی و مثبت بودن آن قضاوتی ندارم، اما لازم است معاونت برنامه‌ریزی در تحلیل و در قیاس با سال گذشته و ادوار قبل تحلیل و پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده و پاسخ مقتضی را ارائه کند.

بازگشایی مدارس و پایان چالش‌های آموزش غیرحضوری

احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی و اهمیت توجه به رفع معضلاتی که در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: یکی از زیباترین روزهای عمر هر دانش‌آموزی دوران تحصیل است، چرا که با آغاز سال تحصیلی جدید گامی دیگر جهت پیشرفت جامعه برمی‌داریم.

وی با اشاره به ضرورت آموزش حضوری به دانش‌آموزان، اضافه کرد: اکنون شاهد بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در سنگرهای علم و دانش هستیم که اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است، ویروس کرونا مشکلات زیادی را ایجاد کرد، اما سبب شد تا دانش‌آموزان با روش‌های نوین آموزشی و تکنولوژی آشنا شوند و تحصیل کنند، البته می‌دانیم که آموزش‌های غیرحضوری چالش‌هایی را برای والدین و دانش‌آموزان به همراه داشت و با حضوری شدن مدارس باید تلاش کنیم تا کمبودها جبران شود و سطح کیفی آموزش‌ها افزایش یابد.

صادقی با تاکید بر این‌که توجه به آموزش و تحصیل دانش‌آموزان امری ضروری است، خاطرنشان کرد: دنیای کنونی عصر دانش و تکنولوژی است و علم‌آموزان هرچه بیشتر باید با آن آشنا شوند و البته در راه درست از آن‌ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در این زمینه شورای اسلامی شهر تهران در این دوره مصوبه‌ای را برای ایجاد و تأسیس سازمان فناوری‌های نوین به تصویب رساند که به موضوعات خلاقانه می‌پردازد، لازم است بدانیم با کمبود مراکز نوآوری و فناوری مواجه هستیم و باید زمینه آشنایی و دسترسی هرچه بیشتر دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی با حوزه نوآوری و خلاقیت را فراهم کنیم.

بی‌توجهی بانک‌ها به مصوبه هیئت دولت مبنی بر امهال تسهیلات بخش کشاورزی

غلامرضا پوربلوچی، نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها، اظهار کرد: به رغم تصویب‌نامه هیئت وزیران مبنی بر امهال تسهیلات بخش کشاورزی با سررسید ۱۴۰، بسیاری از بانک‌ها از این کار سر باز می‌زنند.

وی در ادامه گفت: بیش از ۳۰ صندوق خرد زنان روستایی در شهرستان زرند وجود دارد که در زمینه‌های صنایع غذایی و صنایع دستی فعالیت می‌کنند. با توجه به این‌که اکثر اعضا این صندوق‌ها سرپرست خانوار هستند، نیاز به حمایت و تسهیلات کم بهره دارند که برای جلوگیری از تعطیلی کسب و کارشان، نیاز است دولت به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها افزود: مکانیزاسیون قطع سهمیه سوخت تراکتورهای بخش کشاورزی بدون پلاک به‌رغم زمان‌بر بودن فرآیند پلاک‌گذاری و ایجاد مشکلات برای کشاورزان و تعداد کم کاربری جهت ثبت نام سوخت تیلرهای دستی با توجه به اینکه بیش از نیمی از کشاورزان جهت پلاک‌گذاری اقدام کردند، اما به دلیل زمان‌بر بودن این امر با مشکل مواجه هستند و امکان ثبت سوخت برای آنها وجود ندارد همچنین این افراد جهت دریافت پلاک به دارایی جهت پرداخت مالیات معرفی می‌شوند که با توجه به این‌که ادوات فعال در بخش کشاورزی معاف از مالیات است از وزارت جهاد کشاورزی درخواست می‌کنم نسبت به رفع مشکل ایجاد شده کمک کند.

رفع معضلات ترافیکی میدان جانباز یزد در اولویت قرار گیرد

محمدعلی اعتباری، رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر یزد در نشست کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر با اشاره به این‌که ترافیک میدان جانباز به معضلی بزرگ برای مردم شهر یزد تبدیل شده است، اظهار کرد: با توجه به طرح جامع شهر یزد، نظر کارشناسان و مشاوران، مرکز مدیریت مهندسی و ایمنی ترافیک و مطالعات انجام گرفته بهترین گزینه مطرح شده برای رفع معضل ترافیکی در میدان جانباز، تبدیل آن به چهارراه است.

وی با بیان اینکه تکمیل رینگ شهری یزد اقدامی ضروری است، افزود: تقاطع جانباز از نقاط مهم و پرترافیک است که لازم بود بررسی و راهکاری برای معضلات آن در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به معضلات موجود در میدان جانباز از جمله شکل هندسی نامناسب و مشکل محور این میدان، تصریح کرد: به ترتیب بلوار شهید قندی، بلوار دانشگاه، خیابان تیمسار فلاحی و بلوار شهیدان اشرف بیشترین تأثیر را بر بار ترافیکی میدان جانباز تحمیل می‌کند.

وی در خصوص جزئیات طرح پیشنهادی جدید برای رفع معضل ترافیکی میدان جانباز، اضافه کرد: در این طرح ضمن حفظ فضای سبز موجود، ایمنی عبور و مرور عابران پیاده و خودروها افزایش می‌یابد و به دنبال آن از ترافیک موجود کاسته می‌شود.

کد خبر 608435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.