۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۱
خانه‌هایی با پلاک‌های آبی

نصب پلاک‌های پستی و آبی هوشمند زیرساختی برای ارائه فناوری‌های نوین مکان‌مند و شهر هوشمند است. همچنین این اقدام شهر را به سمت هوشمند شدن سوق می‌دهد، اما در این راستا شهروندان دغدغه‌هایی دارند که می‌طلبد مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از رویکردهای دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان هوشمندسازی شهر است که در این راستا تعویض پلاک‌های آبی و پستی و هوشمندسازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است تا اطلاعات دقیق و مکان‌مند روی این پلاک‌ها درج شود و از طریق نشان دیجیتالی در اختیار ارگان‌های مربوطه قرار گیرد و خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود.

آخرین بار حدود ۲۰ سال پیش، پلاک‌های پستی آبی در شهر اصفهان نصب شد، در حالی که در این مدت املاک جدیدی احداث و زمین‌های زیادی تفکیک شده است که پلاک ندارد یا پلاک اعشاری دارد.

در حال حاضر پلاک‌های پستی در مناطق هشت و ۱۰ شهرداری به طور کامل و در منطقه ۱۲ بیش از ۵۰ درصد نصب شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال به جز این سه منطقه، حداقل در سه منطقه دیگر نیز شاهد نصب کامل پلاک‌ها باشیم.

همچنین از جمله مزایای استفاده از پلاک هوشمند پستی می‌توان به کاهش هزینه‌های اجرایی، آنلاین بودن و قابلیت به‌روزرسانی اطلاعات پلاک، قابلیت خوانش کیو آر کد روی پلاک از فاصله ۱.۵ متری، ارائه خدمات اورژانسی و حوادث و قابلیت نمایش موقعیت مکانی ملک روی نقشه است.

پیش‌بینی قابلیت ارسال موقعیت مکانی دقیق با اسکن بارکد مندرج روی پلاک‌های پستی به سامانه‌های مکان‌مبنا از جمله فروشندگان کالا، خدمات و تاکسی‌های اینترنتی و پیش‌بینی قابلیت استفاده در تمام سامانه‌هایی که به نحوی از طریق موقعیت‌های مکانی در حال سرویس‌دهی به شهروندان است، نیز از دیگر مزایای پلاک‌های هوشمند جدید به‌شمار می‌آید. در حال حاضر اصفهان اولین کلان‌شهر ایران در نصب پلاک‌های پستی و آبی هوشمند است.

پلاک‌های هوشمند در تمام مناطق نصب شود

علی، یک شهروند اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پلاک‌های آبی و پستی هوشمند و مزیت آن برای شهروندان، اظهار می‌کند: در حال حاضر با اقداماتی که طی یک سال گذشته مدیریت شهری انجام داده است، شهر به سمت هوشمندسازی حرکت کرده است.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم این اقدامات در تمام مناطق شهر اجرایی شود تا تمام شهروندان از این خدمات بهره‌مند شوند، چرا که دنیا به سمت هوشمندسازی و به‌روز بودن حرکت کرده است.

سمیرا نیز یکی دیگر از شهروندان ساکن اصفهان است که به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: من ساکن منطقه هشت اصفهان هستم و نصب پلاک‌های هوشمند در این منطقه انجام شده است، اما ای کاش هرچه سریع‌تر این پلاک‌ها در تمام سطح شهر اصفهان نصب شود.

وی اضافه می‌کند: مادر و پدرم که بیمار قلبی و دیابتی هستند، در منطقه سه زندگی می‌کنند و اگر این پلاک‌های هوشمند برای مناطق دیگر و از جمله منطقه‌ای که خانواده‌ام در آن سکونت دارند، نصب شود، دیگر نگران پیدا کردن آدرس توسط اورژانس نیستم.

نبود اطلاع‌رسانی کافی در خصوص نصب پلاک‌های آبی هوشمند

حسین که یکی از کسبه جوان اصفهان است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن گلایه از نبود اطلاع‌رسانی در خصوص نصب پلاک‌های پستی و آبی هوشمند، می‌افزاید: اطلاع‌رسانی لازم در خصوص نصب این پلاک‌ها صورت نگرفته است و ما نمی‌دانیم این پلاک‌های نصب شده چه تفاوتی با پلاک‌های قبلی دارد و چه خدماتی ارائه می‌دهد، تنها از این موضوع خرسند هستیم که دیگر بسته پستی اشتباهی به خانه همسایه نمی‌رود.

هوشمندسازی پلاک‌های آبی و پستی ظرفیتی در راستای خدمات الکترونیک است

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نصب پلاک‌های پستی و آبی هوشمند، اظهار می‌کند: این اتفاق هوشمندانه به عنوان یکی از خدمات در شهر هوشمند شکل گرفته و اقدامی زیرساختی است که شهر را به سمت هوشمند شدن پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه نصب پلاک‌های پستی و آبی هوشمند در برخی از مناطق اصفهان به صورت پایلوت انجام شده است، ادامه می‌دهد: این اقدام ظرفیتی در راستای خدمات الکترونیک شهرداری است که به صوت مکان‌مند روی پلاک‌های مسکونی، تجاری و املاک شهروندان بارگذاری می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: زمانی که شهر به سمت هوشمندی پیش می‌رود، تمام دستگاه‌های خدمتگزار باید در این عرصه اتفاق نظر و هم‌فکری داشته باشند تا هرچه سریع‌تر شاهد نتایج تأثیرگذار این هوشمندسازی در شهر باشیم.

وی اضافه می‌کند: درخواست و مطالبه‌ای از دستگاه‌های خدمت‌رسان داریم که خدماتی که ارائه می‌دهند، مانند آب، برق، گاز و تلفن را روی پلاک‌های هوشمند بیاورند تا از زیرساخت‌های فراهم شده نهایت استفاده را ببرند.

نباتی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: اجرا و نصب پلاک‌های آبی و پستی هوشمند برعهده شهرداری است، اما تأمین اعتبار آن باید از ردیف‌هایی خارج از شهرداری شکل گیرد، طی ماه‌های آینده مداقه‌ای در شورای اسلامی شهر خواهیم داشت و بررسی ویژه‌ای روی این موضوع انجام خواهد شد تا این هزینه بر دوش شهروندان قرار نگیرد و دستگاه‌های دیگر که مکلف هستند، نیز اعتبار مورد نیاز را تأمین کنند.

با دقیق‌سازی اطلاعات مکان‌مند خدمات بهتری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد

سیدحمیدرضا ابطحی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم توجه مدیریت شهری به ارائه خدمات هوشمند به شهروندان، اظهار می‌کند: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری با همکاری سازمان زیباسازی، معاونت خدمات شهری، معاونت برنامه‌ریزی و شرکت پست اقدام به به‌روزرسانی، تولید و نصب پلاک‌های هوشمند آبی و پستی کرده است.

وی ادامه می‌دهد: با نصب نشان دیجیتالی یا کیو آر کد بر روی پلاک‌های پستی و آبی هوشمند اطلاعات مکانی شهروندان در اختیار سایر سازمان‌ها و نهادهای خدمت‌رسان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: امیدواریم بتوانیم با دقیق‌سازی اطلاعات مکان‌مند شهروندان خدمات بهتری در حوزه حمل‌ونقل، خدمات شهری و سایر نهادهای مرتبط ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان به عنوان اولین کلان‌شهر ایران با همکاری اداره کل پست اقدام به نصب پلاک‌های پستی هوشمند کرده است، می‌افزاید: این پلاک‌ها دارای بارکد است و شهروندان می‌توانند با اسکن آن به اطلاعات و خدمات مرتبط با ملک خود دسترسی یابند.

ابطحی در خصوص تلاش برای دستیابی به شهر هوشمند و اجرایی کردن طرح‌های مربوط به این حوزه، می‌گوید: هر ملک دارای یک پلاک، اما واحد دارای کد پستی اختصاصی خود خواهد بود، پلاک‌های هوشمند می‌تواند زیرساختی برای ارائه فناوری‌های نوین مکان‌مند و شهر هوشمند باشد.

کد خبر 608298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.