خرید تجهیزات جدید آتش‌نشانی نوعی سرمایه‌گذاری است/ رونمایی از «پلاک ایمنی ساختمان‌های شهر»

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه خرید تجهیزات جدید برای حوزه آتش‌نشانی نوعی سرمایه‌گذاری است، گفت: زمان استاندارد جهانی رسیدن به محل حادثه برای نیروهای آتش‌نشان بین سه تا پنج دقیقه است که این زمان در آتش‌‎نشانی اصفهان به سه دقیقه و ۵۲ ثانیه رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی امروز_ چهارشنبه ششم مهرماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای آتش‌نشانی کشور، اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی یک سازمان بحران‌مدار و رسالت آن حفظ جان و مال انسان‌ها در حریم حوادث است.

وی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی بر اساس وظیفه ذاتی خود در هنگام بروز حادثه باید بهترین خدمات را در کمترین زمان ارائه دهد، ادامه داد: سازمان‌های آتش‌نشانی در تمام نقاط جهان حرکت رو به پیشرفتی داشته‌اند، لذا سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان نیز باید همراه با تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین جهان پیش برود و این یک اصل در ارائه بهترین خدمات به شهروندان است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: خرید تجهیزات جدید برای حوزه آتش‌نشانی هیچگاه هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، برای اینکه بتوانیم یک ثانیه زودتر به ارائه خدمت و امدادرسانی به شهروندان بپردازیم، از هر هزینه‌ای دریغ نخواهیم کرد.

مطلبی با بیان اینکه زمان رسیدن به محل حادثه برای نیروهای آتش‌نشانی طبق استانداردهای جهانی بین سه تا پنج دقیقه است، گفت: در آتش‌‎نشانی اصفهان این زمان به سه دقیقه و ۵۲ ثانیه رسیده است که در نوع خود مایه افتخار است.

وی ادامه داد: وقتی زنگ حادثه در سازمان آتش‌نشانی به صدا در می‌آید، آتش‌نشانان در هر حالت و موقعیتی که باشند، مخلصانه برای خدمت و امداد رسانی اقدام خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایمنی بازار بزرگ اصفهان و ساختمان‌های بلندمرتبه شهر بسیار مهم و حساس است، گفت: ساختمان‌های بلند مرتبه باید مجهز به تجهیزات لازم برای اطفای حریق باشند، بر این اساس فردا همزمان با روز آتش‌نشانی از پلاک ایمنی ساختمان‌ها رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: طبق این طرح برای هر ساختمانی که در سطح شهر شاخص‌های ایمنی مد نظر سازمان آتش‌نشانی را رعایت کرده باشد، پلاک ایمنی صادر و در محل ساختمان نصب می‌شود که ارزش افزوده‌ای برای ساختمان خواهد بود، روند دریافت این پلاک ایمنی توسط مالکان ساختمان به این شرح است که مالکان باید وارد سایت سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان شده و پس از ثبت درخواست خود و ارائه کد نوسازی ملک، جهت مراجعه کارشناسان آتش‌نشانی برای ارزیابی ملاک‌ها و شاخص‌های ایمنی ساختمان منتظر شوند، پس از کسب امتیازات لازم، پلاک‌های ایمنی از یک ستاره تا چهار ستاره به آنها ارائه می‌شود.

ایمنی بازار بزرگ اصفهان، بغضی در گلو

مطلبی با بیان اینکه ایمنی بازار بزرگ اصفهان به واقع یک بغض در گلو گیر کرده تلقی می‌شود، گفت: بسیاری از ارگان‌هایی که باید در امر ایمنی این محل تاریخی و تجاری دخالت کنند، در عمل خود را کنار کشیده‌اند و سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در بحث ایمنی بازار بزرگ تنها است.

وی تصریح کرد: متولی بازار بزرگ اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی است، اما این اداره کل تا به امروز هیچ اقدامی در راستای ایمنی بازار انجام نداده است، از سوی دیگر اصناف و اتاق صنعت و معدن نیز برای استعلام ایمنی کسبه، همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین آمار حریق بازار بزرگ مربوط به برق کشی مغازه‌ها است، خاطرنشان کرد: ایمنی بازار بزرگ اصفهان مطلوب نیست و وضعیت خطرناکی دارد، این در حالی است که امروز فقط شهرداری اصفهان در بخش ایمنی بازار بزرگ هزینه می‌کند و دیگر ارگان‌ها از بار مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند.

رونمایی از سامانه پایش زمان کارکنان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان

مطلبی اظهار کرد: تنها سازمان آتش‌نشانی کشور که با تماس هر شهروند از طریق تلفن همراه با سامانه ۱۲۵ می‌تواند موقعیت دقیق آن شهروند را دریافت کند، سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان است و این سامانه دستاورد بی نظیر و منحصر به فردی است.

وی افزود: در سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان، ۶۹۱ نفر مشغول به کار بوده که با توجه به حجم بالای فعالیت‌های این سازمان، در زمینه نیروی انسانی با کمبود ۵۰ درصدی روبرو هستیم، لذا در تلاش هستیم مجوز استخدام ۵۰۰ نفر را از طریق مسئولان مربوطه دنبال کنیم، در این زمینه موافقت وزارت کشور حاصل شده است و طی جلسه‌ای با رئیس جمهور در صدد موافقت نهایی برای این امر هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در ادامه از رونمایی سامانه پایش زمان نیز به مناسبت هفتم مهرماه خبر داد و گفت: این سامانه منحصر به سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان است و برای محک زدن کارآمدی نیروهای آتش‌نشانی طراحی شده؛ در این سامانه ثانیه‌ها از زمان به صدا درآمدن زنگ خطر تا خارج شدن اولین خودروی آتش‌نشانی برای اعزام به محل حادثه ثبت و توسط ستاد فرماندهی آتش‌نشانی رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه تکریم خانواده‌های آتش نشانان، فراموش شده است، افزود: لازمه ارائه بهترین نوع خدمت، توجه به آتش‌نشانان و خانواده‌های آنان است.

مطلبی با اشاره به اینکه ورزش در دل برنامه‌های جاری سازمان آتش‌نشانی قرار دارد، گفت: آمادگی جسمانی و حضور در میادین ورزشی یک اصل اساسی در این سازمان است، بر این اساس تیم‌های مختلف ورزشی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در جشنواره‌های مختلف ورزشی آتش‌نشانان شرکت کردند و موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند.

راه‌اندازی اولین آزمایشگاه علت‌یابی حریق خاورمیانه

وی تیم تنیس روی میز، تیم طناب کشی، شنا، آمادگی جسمانی، فوتبال دستی و والیبال ساحلی را از جمله رشته‌های ورزشی این سازمان دانست که حائز رتبه‌های برتر هستند و تصریح کرد: همچنین به تازگی دوره‌ای با موضوع برخورد با آب‌های خروشان و امداد و نجات، برای بالغ بر ۲۸۰ نفر از نیروهای آتش‌نشانی برگزار شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از راه‌اندازی اولین آزمایشگاه علت یابی حریق خاورمیانه تا یک ماه آینده در این سازمان خبر داد و گفت: این آزمایشگاه با همکاری دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان راه‌اندازی خواهد شد که برای سنجش‌ها و آنالیزهای دقیق و علت یابی حوادث استفاده می‌شود، همچنین در صدد هستیم سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان را

پای ایمنی شهر اصفهان ایستاده‌ایم

وی گفت: سازمان آتش‌نشانی اصفهان در هر حادثه‌ای که در سطح ملی تا به امروز رخ داده، پیش قراول کمک رسانی بوده است، به عنوان مثال در حادثه متروپل اهواز، اکیپ ۱۷ نفری حرفه‌ای همراه با تجهیزات کامل از آتش‌نشانی اصفهان جهت کمک اعزام شدند، همچنین در بحث سیل اخیر شهر یزد آتش‌نشانان اصفهانی کمک کردند، چرا که اعتقاد داریم آتش‌نشانی حد و مرزی ندارد و ارائه خدمت و امداد را بدون هیچ منتی افتخار خود می‌دانیم.

مطلبی ادامه داد: امروز خرید تجهیزات و ابزارهای جدید طبق استانداردهای روز دنیا در دستور کار سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان قرار دارد تا نواقص مانع از انجام خدمت به شهروندان نشود.

وی افزود: سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان با تمام تجهیزات، قوا، تفکر و امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری پای ایمنی شهر اصفهان ایستاده است، ایمنی برای ما از هر از هر امری بیشتر اولویت دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از آماده شدن نقشه پهنه‌بندی خطر شهر اصفهان به صورت جامع و کامل با همکاری معاونت برنامه‌ریزی شهرداری خبر داد و تصریح کرد: در این نقشه، وظیفه هر ارگانی مشخص شده که در مقابل ضعف ایمنی چه باید انجام دهند، در مطالعات پهنه‌بندی خطر شهر اصفهان شاخص‌هایی چون نوع سازه‌ها و ساختمان‌های آسیب‌پذیر و ده‌ها شاخص دیگر ارزیابی شده که در نهایت منجر به تدوین نقشه جامعی با تقسیم‌بندی از نقاط بسیار کم خطر تا بسیار پرخطر شده است و می‌تواند در جانمایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی و حتی احداث محل پمپ بنزین‌های آینده مؤثر باشد.

مطلبی با اشاره به آمار و ارقام حوادث و اتفاقات طی یکسال اخیر، گفت: از مهرماه ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۵۱ هزار و ۵۸۳ تماس با سامانه تلفنی ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان برقرار شده که ۱۲ هزار و ۱۵۲ مورد منجر به عملیات شد و از این رقم ۵۰۴۴ مورد حریق و ۴۹۶۶ مورد حادثه و ۲۱۴۲ مورد خدمات ایمنی را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در طول یک سال اخیر در حوادث ۴۶۸۵ نفر نجات یافته‌اند، خاطرنشان کرد: بیشترین حریق و حادثه در طول سال، مربوط به ماه‌های خرداد، تیر و مرداد است که گرمی هوا از جمله دلایل آن بوده، همچنین ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۰، بیشترین فراوانی حریق و حادثه را در ساعت‌های شبانه روز دارا است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بیشترین آمار حریق شهری را مربوط به منطقه هشت شهرداری اصفهان دانست و گفت: این امر ناشی از جمعیت زیاد ساکن در این منطقه بوده، همچنین بیشترین آمار حوادث مربوط به منطقه پنج شهرداری اصفهان می‌شود.

وی اظهار کرد: در مهرماه ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه (از مهر ۱۳۹۹ تا مهر ۱۴۰۰) شاهد کاهش ۳۱ درصدی حوادث آسانسور به علت نبود قطعی برق، کاهش ۲۵ درصدی حوادث کوهنوردی به دلیل تقویت اکیپ‌های امداد و کوهنوردی و کاهش هشت درصدی رؤیت مار در معابر، کاهش شش درصدی حریق اماکن تجاری و کاهش چهار درصدی حریق وسایل نقلیه بوده‌ایم.

شناسایی بالغ بر ۳۲۰ ساختمان غیر ایمن در شهر اصفهان

مطلبی با بیان اینکه در موضوع ایمنی اصناف به صورت جدی وارد شده‌ایم که بازارها، اماکن تجاری و پاساژها را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس اکیپی از کارشناسان معاونت شهرسازی، سازمان آتش‌نشانی، مدیریت بحران شهرداری اصفهان، سازمان نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی چهارشنبه هر هفته نسبت به شناسایی اماکن ناایمن و آسیب پذیری اقدام می‌کنند که این امر منجر به اقدامات بازدارنده و ارائه تذکرات لازم به مسئولان شده، گرچه مقاومتی از سوی اصناف در این زمینه شاهد بودیم.

وی با اشاره به تعداد ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده در شهر اصفهان گفت: بالغ بر ۳۲۰ ساختمان غیر ایمن در شهر اصفهان تا کنون توسط کارگروه مربوطه شناسایی شده که این ناایمن بودن آنها مربوط به نواقص در بخش‌هایی از ساختمان است، البته ساختمان غیر ایمنی در شکل و شمایل ساختمان متروپل در اصفهان وجود ندارد و شهروندان از این بابت نگران نباشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: در این زمینه ضابط قضائی نیستیم و نمی‌توانیم اقدام به پلمب مجتمع‌های تجاری کنیم، لذا باید نهادهای قضائی و حقوقی در این زمینه ورود کنند، هم و غم مدیریت شهری رسیدن به یک ایمنی حداقلی در همه اماکن شهر است.

وی با تاکید بر اینکه ساختمان‌های بالای پنج طبقه، باید از سازمان آتش‌نشانی جهت تاییدیه پایان ساخت، استعلام ایمنی دریافت کنند تصریح کرد: از مشکلاتی که در ساختمان‌های بلند مرتبه و مجتمع‌های مسکونی شهر شاهد هستیم، خاموش بودن دستگاه‌های اطفا و اعلام حریق و پمپ آب‌های مورد نیاز برای عملیات اطفای حریق در این ساختمان‌ها است.

مطلبی اظهار کرد: طبق استانداردها به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی باید در شهر وجود داشته باشد که بر این اساس شهر اصفهان نیازمند ۴۰ ایستگاه آتش‌نشانی است که با این رقم فاصله داریم، بر این اساس در صدد راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید در مناطق هفت، ۹ و ۱۳ و همچنین بازسازی ایستگاه‌های قدیمی و خرید تجهیزات جدید هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان یک شهر ساحلی، هسته‌ای، صنعتی، شیمیایی و تاریخی است و باید تمام جوانب و ابعاد ایمنی در این عرصه‌ها مد نظر سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان باشد، بر این اساس ایستگاه آتش‌نشانی هسته‌ای را در نزدیکی منطقه هسته‌ای اصفهان راه اندازی خواهیم کرد، همچنین دو دستگاه موتور چهار چرخ در راستای به روز شدن تجهیزات لازم آتش‌نشانی و ارائه خدمت و امدادرسانی در معابر کم عرض چون بازار بزرگ اصفهان و مناطق تاریخی خریداری شده است.

رژه ناوگان خودرویی و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی در اصفهان

مطلبی اظهار کرد: هفتم مهرماه همزمان با روز آتش‌نشانی ویژه برنامه رژه خودروها و تجهیزات آتش‌نشانی از مقابل ساختمان شهرداری مرکزی واقع در میدان امام حسین (ع) به سمت پل چمران برگزار سپس با حضور در گلستان شهدا با شهیدان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تجدید پیمان می‌بندیم.

وی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان این مجموعه ۱۵ سال است در حالی که این مقدار در استاندارهای جهانی ۸ سال پیش بینی شده، گفت: البته هیچ‌گونه تجهیزات فرسوده‌ای در این مجموعه وجود ندارد، چون همه تجهیزات قبل از بکارگیری کنترل و آماده به کار می‌شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: خلأ وجود بانوان آتش‌نشانی در بدنه سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان احساس می‌شود، اما این امر نیازمند تأمین زیرساخت‌های لازم است که در حال حاضر امکان تحقق آن وجود ندارد.

وی در توضیح پروژه‌های مطالعاتی سازمان آتش‌نشانی گفت: دو پروژه مطالعاتی بزرگ همچون ارزیابی ریسک خطر بازار بزرگ اصفهان و پروژه پهنه بندی خطر شهر اصفهان با ارزیابی ۳۲ معیار شهری انجام شده است، در پروژه ارزیابی ریسک خطر بازار بزرگ تمام شاخص‌ها ارزیابی و نماینده یونسکو در ایران نیز در این پروژه همکاری داشته که فاز اول آن تکمیل شده است و در صدد انعقاد قرارداد فاز دوم هستیم.

کد خبر 608284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.