به گزارش ایمنا، علی محتشمیپور در واکنش به گلایه برخی والدین دانشآموزان در مورد گرانی نرخ کرایه سرویس مدرسه، اظهار کرد: سرویس مدرسه یا به عبارتی سرویس حملونقل دانشآموزی تابع آییننامه سرویس مدارس و دستورالعمل اجرایی سرویس مدرسه مصوب هیئت وزیران است که تکالیف مشخصی را برای دستگاههای مختلف در نظر گرفته است؛ بر این اساس سازمان تاکسیرانی شهر تهران به عنوان مرجع صدور پروانه برای پیمانکار سرویس مدرسه و صدور مجوز برای ناوگان سرویس است.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش متولی نظارت بر قراردادهای پیمانکاران با مدارس و والدین است، افزود: تا سال تحصیلی ۹۸ سرویس فعال مدرسه داشتیم، اما با بروز پدیده کرونا و تعطیلی مدارس عملاً سرویس مدرسه معلق شد و این روند تا شروع سال تحصیلی جدید و آغاز فعالیت حضوری مدارس ادامه داشت که طبیعتاً بعد از دو سال وقفه برای شروع مجدد سرویس مدرسه با مشکلات و کمبودها مواجه شدیم.
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران ادامه داد: قیمت و نرخ کرایه سرویس مدرسه، تعیین کننده وضعیت خدماترسانی به دانشآموزان است؛ اگر قیمت نرخ کرایه سرویس مدرسه پایین باشد، این عمل با استقبال والدین روبهرو میشود، اما رانندهها ناراضی خواهند بود و به کسبوکارهای موازی رو میآورند یا بالعکس با افزایش نرخ کرایه، رانندگان برای ارائه خدمات دیر جذب میشوند، اما والدین ناراضی خواهند بود.
وی اظهار کرد: بر اساس آخرین مصوبه کارگروه ماده ۱۸، مقرر شد که نرخ کرایه سرویس مدرسه سه تا هشت میلیون تومان باشد که در بیشترین حالت برای هر دانشآموز برای ۹ ماه استفاده از سرویس مدرسه هشت میلیون تومان باید پرداخت شود.
محتشمیپور ادامه داد: بر اساس مسافت و ترافیک نرخ کرایه سرویس مدرسه بین سه تا هشت میلیون تومان در ۹ ماه تعیین شده است که البته گزارشهایی از دریافت کرایههای ۱۸، ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان نیز به ما رسیده است، البته مبنای تعیین نرخ کرایه سرویس مدرسه، سال ۱۴۰۰ است و بر اساس مصوبه شورا اجازه داده شده بود که تا سقف ۳۵ درصد به میانگین ۲۵ درصد نرخ افزایش یابد.
وی با بیان اینکه عارضه اصلی در تعیین نرخ کرایه سرویس مدرسه، اثرگذاری سامانههای هوشمند مسافربری در این کسبوکار است، گفت: برای سرویس مدرسه در سال تحصیلی جاری سه مرتبه فراخوان صادر کردیم که در مجموع حدود دو هزار نفر راننده اعلام آمادگی کردند در حالی این رقم برای سال ۹۸، حدود ۱۸ هزار نفر بود و برای سال تحصیلی جاری آموزشوپرورش شهر تهران اعلام کرد که به ۲۰ هزار راننده سرویس مدرسه نیاز دارد در حالی که فقط دو هزار نفر به فراخوان پاسخ دادند و ما با بحران مواجه هستیم؛ این فاصله ناشی از کسبوکارهای موازی است.
منبع: ایسنا
نظر شما