فلج عضلات حلق، علامت ابتلاء به هاری

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: ویروس هاری در مغز قرار می‌گیرد و سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند، سپس عضلات حلق فلج و نهایتا منجر به خفگی فرد می‌شود

علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هاری، بیماری مشترک انسان و دام است و در صورتی که انسان یا حیوانی درگیر آن شود و علائم بیماری را داشته باشد، جان خود را از دست می‌دهد؛ در واقع این بیماری درمانی ندارد و به همین علت بیماری استراتژیک و مهمی برای سیستم سلامت کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه همه توان بهداشتی کشور باید برای پیشگیری از بیماری هاری به‌کار گرفته شود، افزود: همان‌گونه که افراد در معرض این بیماری واکسینه می‌شوند، به دام‌هایی که امکان پخش ویروس را دارند نیز واکسن تزریق می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از معضلات موجود در زمینه بیماری هاری، زندگی برخی حیوانات وحشی نظیر گرگ، روباه و شغال در محیط‌زیست و نبود دسترسی به آنها است؛ در صورتی که این حیوانات مبتلا به بیماری هاری باشند، به راحتی می‌توانند انسان و سایر حیوانات را مورد حمله قرار دهند و مبتلا کنند.

خطر بیشتر حیواناتی که واکسینه نشده‌اند

وی با بیان اینکه وجود سگ‌های بلاصاحب که در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند نیز از سایر معضلات موجود است، ادامه داد: این حیوانات متولی خاصی ندارند و باید جمع‌آوری یا عقیم‌سازی شوند. افراد بیشتر از سمت حیواناتی در خطر هستند که واکسیناسیون هاری برای آنها انجام نشده و ممکن است رهگذری را مورد حمله قرار دهند و در صورت درمان نشدن، فرد با عوارض خطرناکی روبه‌رو خواهد بود.

ادیبان با بیان اینکه در راستای پیشگیری از بیماری هاری و براساس اولویت‌بندی‌های انجام شده در سازمان دامپزشکی، سگ‌های نگهبان و سگ‌های گله که دارای صاحب هستند به صورت رایگان واکسینه می‌شوند، گفت: سگ‌هایی که به عنوان پت خانگی نگهداری می‌شوند، دارای شناسنامه بهداشتی هستند و توسط کلینیک‌های دامپزشکی علیه بیماری هاری، واکسینه می‌شوند.

مناطق دارای بیشترین احتمال وجود بیماری هاری

وی اظهار کرد: درگیری با این بیماری همیشه وجود داشته و دارد اما باید کنترل‌شده باشد. شهرستان‌های سمیرم، فریدون‌شهر، فریدن و گلپایگان مناطق مستعد بیماری هاری استان محسوب می‌شوند و بیشترین میزان نمونه‌گیری حیوانات مشکوک به هاری در این شهرستان‌ها وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به حالت‌های بیماری هاری، افزود: بیماری هاری دو حالت خشمگین و سکون دارد. همان‌گونه که از نام سگ هار استناد می‌شود، برخی از دام‌ها ممکن است بر اثر ابتلاء به این بیماری حالت تهاجمی داشته باشند و به صورت عصبی و وحشیانه به انسان حمله کنند.

مرگ مبتلا به بیماری هاری پس از ۱۰ روز

وی با بیان اینکه برخی حیوانات پس از ابتلاء به بیماری هاری از دیدن و شنیدن صدای آب، نور و سر و صدا می‌ترسند و عصبی می‌شوند، ادامه داد: این ویروس در مغز قرار می‌گیرد و سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند. پس از درگیری سیستم اعصاب مرکزی، عضلات حلق درگیر و فلج می‌شوند که منجر به خفگی می‌شود و این علامت آخرین علائم ابتلاء به این بیماری است.

ادیبان با بیان اینکه انسان و دام مبتلا به بیماری هاری دارای علائم مشترکی هستند، تصریح کرد: در صورتی که فرد یا دامی درگیر هاری شود و علائم هاری از خود نشان دهد، معمولاً ۱۰ روز بعد، جان خود را از دست می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی گله‌ای که درگیر گزش حیوان هار می‌شود، تحت نظر دامپزشکی از چرخه مصرف انسانی حذف می‌شود، خاطرنشان کرد: معمولاً در صورتی که بیماری هاری دام در روز ابتدایی ابتلاء شناسایی شود، دام مورد کشتار و اصلاح لاشه قرار می‌گیرد و اگر از زمان مناسب گذشته باشد، دام مذکور معدوم خواهد شد.

کد خبر 608161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.