ایران برای خلع سلاح هسته‌ای ثابت قدم است

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم واداشتن رژیم صهیونیستی به خلع سلاح هسته‌ای، گفت: ایران در ایفای نقش مثبت خود برای نیل به خلع سلاح هسته‌ای ثابت قدم خواهد ماند.

به گزارش ایمنا، رضا نجفی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای حاضر شد، ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، انهدام سلاح‌های هسته‌ای را اولویت و تعهدی جهانی دانست و با ادای احترام نسبت به قربانیان کاربرد سلاح‌های هسته‌ای توسط آمریکا در سال ۱۹۵۴، اظهار کرد: سلاح هسته‌ای تهدیدی واقعی علیه بشریت است و خطر کاربرد آن امروز بیش از پیش است. اما کشورهای هسته‌ای با تکیه بر بازدارندگی هسته‌ای و کاهش آستانه کاربرد این تسلیحات وارد مسابقه هسته‌ای شده و حتی برخلاف تعهد خود سلاح‌های مزبور را به برخی از متحدان خود منتقل می‌کنند.

وی با بیان اینکه وجود حدود ۱۳۰۰۰ کلاهک هسته‌ای میزان خطر سلاح هسته‌ای را نشان می‌دهد، تصریح کرد: خروج آمریکا از معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد و برجام، نمونه‌هایی عینی از پایبند نبودن این کشور نسبت به تعهدات بین المللی خود است که پس از تمدید معاهده استارت جدید، خلع سلاح هسته‌ای واقعی باید دنبال شود.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه افزود: آمریکا در سطح جهانی و رژیم اسرائیل در سطح منطقه‌ای مانع اصلی نیل به خلع سلاح هسته‌ای هستند و ایران از پیشنهاد گروه عدم تعهد برای آغاز فوری مذاکرات کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای قویاً حمایت می‌کند. زیرا خلع سلاح هسته‌ای یک تعهد حقوقی الزام آور است و تنها ضامن رفع خطر این سلاح‌ها است.

وی از شکست دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ابراز تأسف کرد و آن را نشانی از فقدان اراده سیاسی کشورهای هسته‌ای برای رسیدن به خلع سلاح دانست و تاکید کرد: در همین راستا، ایران ایده کاهش خطر هسته‌ای را معادلی برای خلع سلاح هسته‌ای نمی‌داند.

نجفی با تاکید بر لزوم پاسخگو کردن کشورهای هسته‌ای و لزوم واداشتن رژیم صهیونیستی به خلع سلاح هسته‌ای، الحاق به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به عنوان عضو غیر هسته‌ای و قبول پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، اعلام کرد که تحقق این هدف راه ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی را تسهیل خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 608012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.