تحمیل هزینه سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومانی «دخانیات» به «سلامت»

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به هزینه سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومانی درمان عوارض ناشی از مصرف دخانیات، گفت: تا زمانی که نرخ مالیات بر محصولات دخانی به نرخ ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی نرسد، نمی‌توانیم بگوییم این سیاست منجر به کاهش تقاضا می‌شود.

به گزارش ایمنا، بهزاد ولی‌زاده با تاکید بر نقش مالیات بر دخانیات در کاهش مصرف مواد دخانی، اظهار کرد: سال گذشته مالیات به غیر از پنج واحد درصد در مالیات ارزش افزوده، افزایش نیافت، اما به علت اینکه پایه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، قیمت درب کارخانه است، عملاً این قانون هیچ تأثیری برای کاهش مصرف دخانیات ندارد و تنها به جنبه درآمدی آن نگاه شده است و جنبه کاهش مصرف ندارد.

وی افزود: تا زمانی که نرخ مالیات به نرخ ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی نرسد، نمی‌توان گفت این سیاست منجر به کاهش تقاضا می‌شود. قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده تنها می‌تواند مقدار بسیار کمی تأمین کننده درآمد دولت باشد و این در حالی است که ده‌ها برابر میزان اندکی که دولت درآمد از مالیات بر دخانیات دارد، در حوزه سلامت هزینه می‌کنیم.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه در قانون بودجه سال جاری ۲,۳۰۰ میلیارد تومان ردیف درآمدی برای مالیات دیده شده است که سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ریزی آن را برای ابلاغ درآمدها به دستگاه‌های ذی‌ربط برای اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دهد، تصریح کرد: نزدیک به همین میزان مبلغ نیز عوارضی است که به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود و باید در راستای سیاست‌های شورای عالی سلامت هزینه شود.

وی ادامه داد: برای هزینه‌کرد درآمد حاصل از عوارض دخانیات (بند ت ماده ۲۶ قانون ارزش افزوده) سیاست‌های کلیدی که باید در راستای آن هزینه‌ها صورت گیرد، تعیین شده است که یکی از این سیاست‌ها کنترل دخانیات است و برنامه‌های توسعه شهرها و روستاهای بدون دخانیات، توسعه خدمات ترک دخانیات و افزایش اطلاع‌رسانی و آموزش در ذیل این سیاست تعیین شده است و به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد تا درآمد حاصل از عوارض دخانیات به درستی هزینه شود.

ولی‌زاده خاطرنشان کرد: اگر امسال در کل حدود پنج هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشیم، از آن سمت بالاتر از ۶۰ هزار میلیارد تومان، تنها در بخش سلامت باید هزینه کاهش آسیب‌های ناشی از دخانیات را انجام دهیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 607877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.