۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
امشب شاهد ماه نو باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: روز دوشنبه (چهارم مهرماه) ساعت ۰۱:۲۵ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد واز این لحظه فازهای ماه شروع می‌‍شود.

اسرا باقریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنگامی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید است، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ما قرار می‌گیرد، در نتیجه ما نمی‌توانیم آن را ببینیم. در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو رخ داده است. حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید، تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر، هر ۲۹.۵ روز یک بار اتفاق بیفتد و در نهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت همچنین به این معنی است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود که هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند.

وی افزود: طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعدازظهر و هنگام غروب به عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود. ماه تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته، تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. روز دوشنبه –چهارم مهر- ساعت ۰۱:۲۵ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. خورشید ساعت ۱۷:۴۵ غروب می‌کند و زمان غروب ماه ۱۸:۱۴ است. با توجه به سن ماه (۱۶ ساعت و ۳۰ دقیقه) و درصد روشنایی (۰.۶) و جدایی زاویه‌ای ماه از خورشید رؤیت هلال اول ماه ربیع الاول دوشنبه شب با ابزار اپتیکی به سختی امکان‌پذیر است.

سیاره مشتری در موقعیت مقابله

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: هنگامی که غول گازی منظومه‌ی شمسی، سیاره مشتری، در مقابل خورشید در آسمان قرار می‌گیرد، اصطلاحاً به موقعیت مقابله می‌رسد. امشب مشتری در صورت فلکی جدی، کل شب قابل مشاهده است و نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌‎رسد. شما می‌توانید از ساعت ۱۸:۲۲ تا ۰۵:۰۶ این جرم پرنور با قدر منفی ۲.۹ را در آسمان با چشم رصد کنید.

وی تصریح کرد: در نجوم، وقتی به ما می‌گویند یک سیاره بیرونی در مقابله است، معنی آن این است که به طور مستقیم در مقابل خورشید قرار گرفته است و هنگام غروب آفتاب، ظاهر می‌شود. مقابله بهترین زمان برای دیدن یک سیاره بیرونی است. سیاره مشتری با شعاع ۶۹,۹۱۱ کیلومتر (۴۳,۴۴۰٫۷ مایل) ۱۱ برابر بزرگ‌تر از زمین است. در حقیقت اگر زمین به اندازه یک سکه باشد سیاره مشتری تقریباً به اندازه یک توپ بسکتبال است.

کد خبر 607731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.