از موفقیت در حفظ ترکیب برنده تا پرهیز از دفاع مطلق!

جمعه شب تیم ملی ایران در بازی تدارکاتی به مصاف تیم پرمهره اروگوئه رفت که این دیدار یک بر صفر به سود شاگردان کی‌روش به پایان رسید. نکته‌جالب توجه در رابطه با این دیدار نمایش متفاوت تیم کشورمان در مقابل حریف خود بود.

به گزارش‌خبرنگار ایمنا، تیم ملی ایران روز گذشته موفق شد در دیداری تدارکاتی تیم ملی اروگوئه را با نتیجه یک بر صفر از پیش رو بردارد. شاگردان کی‌روش در این دیدار عملکرد متفاوتی از خودشان به نمایش گذاشتند که نشان می‌دهد این سرمربی پرتغالی در نظر دارد برای حضور در جام جهانی سبک تفکر جدیدی را مورد استفاده قرار دهد.

کی‌روش و حفظ ترکیب برنده

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در مقابل حریف پر مهره خودش ترکیب برنده‌ای که به واسطه آن در دیگر ادوار جام جهانی و حتی جام ملت‌ها موفق عمل کرده بود را راهی میدان کرد. کی‌روش با قرار دادن علیرضا بیرانوند خیال خودش از بابت خط دروازه راحت کرده بود و نمایش خوب این دروازه‌بان یکی از دلایلی بود که سبب شد تیم کشورمان مقابل اروگوئه موفق به کلین‌شیت شود.

در پست دفاع با حضور زوج کنعانی و شجاع خلیل زاده مهاجمان تیم حریف به خوبی مهار شده بودند که این موضوع ثابت می‌کند تصمیم سرمربی تیم ملی برای تغییر در پست دفاع میانی و نیمکت نشینی پورعلی گنجی کاملاً حساب شده بوده است. کی‌روش با استفاده از صادق محرمی و ابوالفضل جلالی در پست مدافعان کناری علاوه بر اینکه فاز هجومی به خود گرفته بود به خوبی در پیاده کردن تفکرات دفاعی خوش موفق ظاهر شد.

سرمربی‌پرتغالی ایران، با قرار دادن سامان قدوس، سعید عزت الهی و احسان حاج صفی در خط هافبک در حفظ کمربند میانی زمین عملکرد موفقی داشت و بدون تردید هافبک‌های تیم ملی نقش موثری دربازی سازی داشتند. حضور علیرضا جهانبخش و مهدی‌ترابی در پست وینگر و سردار آزمون به عنوان مهاجم نوک سبب شده بود استفاده از فضای پشت مدافعان اروگوئه در دستور کادر فنی تیم کشورمان قرار بگیرد.

از موفقیت در حفظ ترکیب برنده تا پرهیز از دفاع مطلق!

این بار دفاع مطلق نبودیم

اگرچه ترکیب ۳-۳-۴ ترکیب‌مورد علاقه کی‌روش برای حضور در رقابت‌ها است و دیدار با اروگوئه از این قائده مستثنی نبود اما تفاوت آشکاری که در این بازی به وضوح به چشم می‌خورد قرار گرفتن تیم کشورمان در فاز هجومی و پیاده کردن کارهای گروهی بود. کارلوس‌کی‌روش برخلاف دیدارهای پیشین خودش که متکی به دفاع مطلق و ضد حملات انتحاری بود، این بار علاوه بر تمرکز در امور دفاعی سعی می‌کرد در مواقعی که توپ و میدان را در اختیار دارد کاملاً برنامه ریزی شده و از طریق پاس‌های در عمق و کوتاه خودش را به محوطه جریمه نزدیک کند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد اگرچه سرمربی تیم ملی ایران در نظر دارد برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ گل نخوردن را اولویت خودش قرار دهد اما به ارائه فوتبال زیبا و روان هم گوشه نگاهی دارد.

انتخاب‌هایی که درست بود

با اعلام لیست نهایی تیم ملی توسط کارلوس کی‌روش انتقاداتی نسبت به تصمیمات او وارد شد که نمونه بارز آن انتخاب ابوالفضل‌جلالی، صادق محرمی و شجاع خلیل زاده بود اما عملکرد بی نقص این سه بازیکن به ویژه شجاع‌خلیل زاده و صادق محرمی ثابت کرد این سرمربی با چشم باز دست به انتخاب بازیکن زده است. به نظر می‌رسید در پست مدافع راست با حضور رامین رضاییان که یکی از مهره‌های کلیدی کی‌روش در دیگر تورنمنت‌های ملی بوده است فرصت بازی برای صادق محرمی کم باشد اما قرار گرفتن نام محرمی در ترکیب اصلی که باعث بالابردن فاز هجومی تیم ملی شد نشان داد این سرمربی نه تنها با بازیکنان مورد علاقه اسکوچیچ، سرمربی سابق تیم ملی، مشکلی‌ندارد بلکه در مواردی اعتقاد زیادی به آن‌ها دارد.

از موفقیت در حفظ ترکیب برنده تا پرهیز از دفاع مطلق!

از سوی دیگر نیمکت نشینی مرتضی پور علی گنجی و جایگزین کردن شجاع‌خلیل زاده دیگر تصمیم جنجالی کارلوس کی‌روش بود که با عملکرد کاملاً موفق خلیل زاده عاقلانه به نظر می‌رسید. ابوالفضل جلالی دیگر بازیکن جوانی بود که کمتر کسی فکر می‌کرد در ترکیب اصلی تیم ملی ایران حضور پیدا کند اما سرمربی پرتغالی تیم کشورمان در دیدار با اروگوئه از این بازیکن در پست دفاع چپ استفاده کرد تا امید نورافکن که از مهره‌های اصلی برای‌این پست به شمار می‌رفت نشستن بر روی نیمکت تیم ملی را تجربه کند

آنالیز در شرایط بازی

یکی از جالب‌ترین اتفاقات دیدار با اروگوئه تعویض‌های کادر فنی بود که به خوبی نشان می‌داد آن‌ها سعی در آنالیز بازیکنان در شرایط بازی دارند. جایگزین کردن امیر عابدزاده در نیمه دوم به جای علیرضا بیرانوند نشان می‌داد کی‌روش در نظر دارد به بازیکنانی که پتانسیل حضور در ترکیب تیم ملی را دارند فرصت اثبات توانایی‌هایشان را بدهد. استفاده از کریم انصاری فرد، مهدی طارمی در نوک خط حمله دیگر تصمیم این سرمربی در نیمه دوم بود که نشان می‌داد وی در نظر دارد ترکیب‌های مختلف در خط حمله را مورد آزمایش قرار دهد تا به ترکیب مدنظر خودش‌دست پیدا کند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد تیم ملی ایران بر خلاف تصورات فوتبال دوستان علی‌رغم تغییراتی که داشته است می‌تواند در جام جهانی عملکرد مناسبی از خودش به نمایش بگذارد.

کد خبر 607639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.