تشکیل شورای مشورتی برای شهر دوستدار کودک بندرعباس

رئیس اداره شهر دوستدار کودک بندرعباس از تشکیل شورای مشورتی شهرداری این کلان‌شهر برای شهر دوستدار کودک خبر داد.

معصومه حسینی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر بندرعباس در مسیر رشد و توسعه شهری برابر سند پیشنهادی الزامات و ضوابط شهر دوستدار کودک نیاز به همراهی دیگر دستگاه‌ها از جمله کانون پرورشی فکری کودکان، اداره کل بهزیستی، میراث فرهنگی، آموزش‌وپرورش، سازمان آموزش پزشکی و نهادهای مردمی را دارد که در این خصوص، زمینه‌های مشارکت فراهم شده است.

وی افزود: آشنایی با حقوق کودک و حمایت مردمی از کودکان، مشارکت کودکان، نوجوانان و سهیم‌سازی آنان در فرایند تصمیم‌سازی و استفاده از ایده‌ها و دیدگاه‌های آنها یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در این شهر است، شهرداری بندرعباس برای این موضوع شورای مشورتی تشکیل داده، با آغاز مدارس نیز مسیر بهتری را خواهیم داشت.

رئیس اداره شهر دوستدار کودک بندرعباس تصریح کرد: بسترسازی و تهیه اطلس شهری کودکان و نوجوانان همچنین برنامه عملیاتی پنج ساله توسعه شهر دوستدار کودک به مشاور واگذار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت بنیادی برنامه‌ریزی برای رسیدن به شهر دوستدار کودک به عنوان مهمترین سند شناخت وضعیت موجود، باید مسائل و معضلات کودکان و نوجوانان شهر بررسی و بر اساس آن، اقدام به تهیه برنامه عملیاتی پنج ساله آینده شود.

حسینی‌پور با اشاره به تعریف شهر دوستدار کودک، گفت: شهر دوستدار کودک شهری است که کودکان در فرایند آن، توسعه شهری را در کانون توجه خود قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه در شهر دوستدار کودک، کودکان شهر باید در امنیت کامل باشند و زندگی لذت بخشی را به دور از خشونت آغاز کنند، اضافه کرد: همچنین در محیط پاکیزه‌ای به دور از آلودگی و ایمن زندگی کنند، در زندگی خانوادگی، فرهنگ شهری و محله‌ای و اجتماعی مشارکت داشته باشند. به راحتی عقاید خود را ابراز کنند و خدمات ضروری در دسترس آنها باشد.

لزوم الگوهای طراحی فضای سبز در شهر دوستدار کودک

رئیس اداره شهر دوستدار کودک بندرعباس خاطرنشان کرد: ایجاد یک دید جدید درباره کودکی که به نقش شهروندی کودک تأکید می‌کند، حقوق و نیازهای آنها را از طریق مشارکت جست‌وجو می‌کند، همچنین برای ایجاد یک دید نو در بخش خدمات اجتماعی، ایجاد فضاهای شهری منعطف و منطبق بر خواست‌ها و نیاز کودکان، در راستای ارتقای کیفیت محیط زندگی نسل جدید تلاش می‌کند.

وی افزود: تعریف نقش جدید برای دولت محلی به‌ویژه برای ظرفیت‌سازی کودکان، تسهیل فرایند مشارکت با کودکان و اجتماع، برنامه‌ریزی سیستماتیک با تمام بخش‌ها در توانبخشی شبکه‌های مؤثر جمعی، تعریف جدیدی از شهر بر اساس دوستانه و پایدار بودن دارد.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه الگوهای طراحی فضای سبز در شهر دوستدار کودک بررسی می‌شود، تصریح کرد: برای به دست آوردن شاخصه‌هایی در راستای ارزیابی، فضاهای سبز و پیدا کردن معیارهای طراحی، با توجه به نظرات کودکان در چند حوزه موضوعات طبقه بندی شد.

وی با بیان اینکه تعامل کودک با محیط از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: این تعامل، از شکل‌گیری شخصیت تا رشد جسمی و ذهنی کودک را در بر می‌گیرد، به همین علت نیاز به تشخیص نوع ادراک کودکان از محیط فضاهای شهری امری ضروری به نظر می‌رسد، از این رو هدف، بررسی ابعاد و شاخص‌های شهر دوستدار کودک و تأثیر آن بر کیفیت زندگی کودکان در محیط شهری است و نتایج حاصل از یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که امنیت، فضای سبز، دسترسی و مشارکت از شاخصه‌های پایه‌ای شهرهای دوستدار کودک است.

رئیس اداره شهر دوستدار کودک بندرعباس تصریح کرد: با توجه به ظرفیت این شهر و حاشیه ساحل که متعلق به مردم است، شهرداری در تلاش است برای رفاه تمام اقشار جامعه از جمله کودکان و نوجوانان جهت داشتن فضای سبز و دیگر امکانات به صورت هدفمند برای رشد و مشارکت مردم، فضای مناسبی را در ساحل بندرعباس ایجاد کند.

کد خبر 607510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.