از بازگشت ۱۶۴ هزار بازمانده به چرخه آموزش تا پیوست زیست محیطی در کتاب‌های درسی

بازگشت ۱۶۴ هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش، بازگشایی مدرسه تلویزیونی ایران، تعیین صلاحیت حرفه‌ای معلمان فنی از دانشگاه شهید رجایی، واکسیناسیون دانش‌آموزان اختیاری و پیوست زیست محیطی در کتاب‌های درسی را در بسته خبری آموزش و پرورش ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: سال گذشته با سازوکارهای انجام شده حدود ۱۶۴ هزار نفر از بازماندگان از تحصیل وارد چرخه آموزش شدند، اما باید همه نیروها بسیج شوند تا بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

وی درخصوص تمهیدات آموزش و پرورش برای بازگشت بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش، افزود: ابتدا باید انسداد مبادی ورودی را داشته باشیم یعنی افرادی که به پایه اول می‌آیند، حتماً ثبت‌نام کنند. برخی از خانواده‌ها فرزندان را در هفت سالگی و برخی دیگر در پنج سالگی به مدرسه می‌فرستند، اما باید انسداد مبادی بی‌سوادی را از پایه اول داشته باشیم که این اقدام انجام شده است و با اخذ گزارش از ثبت احوال فرزندانی که از تحصیل جا بمانند را به استان‌ها اعلام می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین با بالا رفتن پایه تحصیلی دانش‌آموزان در برخی از مکان‌ها از جمله شهرهای بزرگ، دانش‌آموزان به علت مهاجرت انجام شده وارد بازار کار می‌شوند و به این واسطه از تحصیل جا می‌مانند و برای بازگشت بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش باید اقدامات جدی انجام دهیم. اکنون نیروهای جهادی برای بازگشت بازماندگان از تحصیل به ما کمک می‌کنند؛ البته برخی از این بازماندگان از تحصیل ممکن است بازنگردند.

وی اضافه کرد: در برخی فرهنگ‌های خاص دختران ازدواج کرده‌اند و حتی چند بچه دارند اما ما باید با این بازماندگان هم در ارتباط باشیم تا از طریق سازمان نهضت سوادآموزی و سامانه‌های مجازی بتوانند تحصیل خود را ادامه دهند. افراد باید در هر سنی درس خود را ادامه دهند و اگر هم از سن دانش‌آموزی عبور کردند، به نهضت سوادآموزی بروند.

نوری خاطرنشان کرد: به عنوان مثال فردی معلول کامل و در خانه است، یا برخی در روستایی هستند که فقط یک یا دو نفر دانش‌آموز دارد؛ بنابراین باید به سازو کاری برسیم که افراد در دور دست نیز به واسطه بسته‌های آموزشی و آموزش برخط بتوانند به چرخه تحصیل بازگردند.

بازگشایی «مدرسه تلویزیونی ایران» از دوم مهر ماه

علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش، با اعلام این خبر که «مدرسه تلویزیونی ایران» از دوم مهر ماه آغاز به کار می‌کند و هر روز پنج ساعت برنامه خواهد داشت، اظهار کرد: در این مدرسه از معلم بازیگرها استفاده می‌شود و آموزش آمیخته با سرگرمی است.

وی با بیان اینکه آنچه به عنوان تحول و عدالت آموزشی می‌شناسیم با مدرسه تلویزیونی ایران رقم خواهد خورد، افزود: طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران دو اتفاق را دنبال می‌کند. اتفاق اول عدالت آموزشی است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری باید کوتاهی‌های این حوزه را جبران کنیم.

مدیر شبکه آموزش ادامه داد: یکی از تعابیر رهبری از عدالت آموزشی این است که ساختار نظام آموزشی باید به سمتی حرکت کند که نحوه برخورداری از نظام آموزشی برای یک دانش‌آموز در شمال شهر تهران با دانش‌آموزی در مناطق محروم برابر باشد که هم‌اکنون این طور نیست و حتی قبولی‌های کنکور و نصیب آموزشی دانش‌آموزان مناطق مختلف ایران هم یکسان نیست.

وی تصریح کرد: هدف اول راه‌اندازی مدرسه آموزشی تلویزیونی حرکت به سمت عدالت آموزشی است؛ به این معنی که هر کسی که در خانه تلویزیون دارد بتواند به بهترین محتوای آموزشی دسترسی رایگان داشته باشد. ما در حالی که دسترسی بالای ۹۹ درصد آنتن تلویزیون و حدود ۶۰ میلیون دستگاه گیرنده در کشور داریم اما با توجه به آمار وزارت آموزش و پرورش در دو سال اخیر که شرایط همه‌گیری کرونا وجود داشت، پنج میلیون دانش‌آموز با مشکل ادامه تحصیل مواجه شدند.

عبدالعالی اضافه کرد: هدف دوم تحول آموزشی است. امروز وقتی یک انیمیشن کوتاه برای دانش‌آموزان در فضای مجازی چهار میلیارد بازدید دارد به این معنا است که شیوه آموزش و پرورش تغییر کرده و باید توأم با سرگرمی و تفریح باشد و به همین علت می‌گوئیم در مدرسه تلویزیونی ایران یادگیری خوشمزه است.

وی تاکید کرد: مدرسه تلویزیونی ایران تنها یک کلاس درس نیست؛ بلکه ما سعی کردیم آموزش‌های این مدرسه همراه با جذابیت‌های بصری و سرگرمی باشد. همان‌طور که بچه‌ها به تماشای کارتون علاقه‌مند هستند طراحی کلاس‌های درس نیز باید به گونه‌ای باشد که بچه‌ها منتظر آغاز آن باشند.

تعیین صلاحیت حرفه‌ای معلمان فنی توسط دانشگاه شهید رجایی

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت دانشگاه شهید رجایی، اظهار کرد: این یک دانشگاه متفاوت است که مأموریت ویژه‌ای دارد و آن «تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای» است. یک نگاه سیستمی نیاز داریم که وضعیت این دانشگاه را در کشور بررسی کنیم. عرصه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور عرصه فوق‌العاده مهمی است.

وی با اشاره به کنشگران عرصه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور، افزود: یکی از بازیگران مهم این عرصه، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است. بخش برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای تا قبل از سال ۱۳۸۰ مستقل و بخشی از آموزش متوسطه بود. زمان مرحوم مهندس علاقمندان این بخش را به سازمان پژوهش منتقل کرد. وظیفه این کنشگر این است که کار طراحی محتوای آموزشی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و برنامه‌های درسی را از نیازسنجی تا تولید محتوای آموزشی به سامان برساند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: کنشگر دوم معاونت آموزش متوسطه و به طور خاص دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است. این معاونت سازماندهی کل هنرستان‌های کشور را برعهده دارد و این سازماندهی به معنای مدیریت، شناخت، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی که همه این‌ها را در بر می‌گیرد.

وی افزود: کنشگر سوم دانشگاه شهید رجایی است این دانشگاه در مأموریت خود تأمین منابع انسانی مورد نیاز برای نظام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور را بر عهده دارد. نظام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای طبیعتاً نیاز به هنرآموز و استادکار دارد و تنها جایی که این مسئولیت را راهبری و ساماندهی می‌کند دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی است. از این جهت است که این دانشگاه، یک دانشگاه ویژه و منحصر به فرد است و دانشگاه دیگری با این مشخصات در عرصه فنی و حرفه‌ای نداریم.

امانی طهرانی ادامه داد: کنشگر چهارم سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور است، این سازمان مهمی است که در تقسیم کار ملی قرار است این عرصه را گسترش دهد و نیاز بازار کار کشور را با الگوی روشن و شفاف برآورده سازد.

وی گفت: کنشگران فوق سال‌های طولانی است که در عرصه آموزش و پرورش کشور حضور فعال دارند، اما اخیراً هم یک کنشگر جدید دیگر وارد این عرصه شده و آن شورای عالی فنی و حرفه‌ای کشور است این شورا به نوعی یک فضایی برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر است؛ یعنی می‌تواند نقش‌های متعددی را در این عرصه بپذیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: در کنار این پنج عضو اصلی، کنشگران کناری و حمایتی وجود دارند که می‌توان در این نظام سیستمی به آنها توجه کرد. یکی از این کنشگران شورای عالی آموزش و پرورش است، چون هر تحصیلی در دوره آموزش عمومی تا پایان دوره آموزش متوسطه در کشور انجام می‌شود، طبق قانون؛ قوانین، مقررات، مصوبات، سیاست‌گذاری و نظارت بر آنها، بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این عرصه حضور فعال دارد، افزود: کمیته کاردانش در شورای عالی آموزش و پرورش، کار بررسی، تدوین و تصویب برنامه‌های درسی رشته کاردانش و فنی و حرفه‌ای را بر عهده دارد. با این نگاه سیستمی باید ببینیم وضعیت کنونی کشور چگونه است. هر سیستمی برای یک مطلوب خاصی ایجاد می‌شود.

امانی طهرانی با طرح این پرسش چه چیزی باعث بهبود روند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور می‌شود، اضافه کرد: باید مسئله‌های کنونی این رشته را مشخص کنیم؛ به عنوان مثال یکی از مشکلات ورودی‌های دانشگاه شهید رجایی این است که بیشتر از رشته‌های نظری جذب می‌شوند. هنرآموزه های آینده تجربه زیسته فنی و حرفه‌ای ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در مشکلات و کامیابی‌های ما دو عامل تأثیر دارد. یکی طراحی و دیگری مدیریت؛ به عنوان مثال خانه‌های بهداشت ایران هم طراحی و هم مدیریتشان درست است. یعنی در این سیستم هم کار طراحی و هم کار مدیریت خوب انجام شده و در نتیجه نصیب برابر واکسیناسیون اطفال و پایش قد و وزن در دوران کودکی در کشور ما محقق شده است.

واکسیناسیون دانش‌آموزان اختیاری است / تزریق ۲ دز واکسن ۹۲ درصد معلمان

محمدمهدی کاظمی رئیس ستاد طرح مهر سال تحصیلی ۱۴۰۱، اظهار کرد: هرچند که دانش‌آموزان را به تزریق دز یادآور توصیه می‌کنیم، اما واکسیناسیون دانش آموزان اختیاری است. توصیه می‌شود که اولیا نسبت به واکسیناسیون دانش‌آموزان اقدام کنند. بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی گذشته دو دز واکسن را تزریق کرده بودند.

وی افزود: توصیه می‌شود دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال دز یادآور را تزریق کنند و دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال هم واکسیناسیون را انجام دهند. همکاران فرهنگی مطابق روال قبل نسبت به واکسیناسیون اقدام کرده بودند به طوری که بیش از ۹۲ درصد معلمان نسبت به دو دز واکسن اقدام کرده‌اند.

پیوست زیست محیطی در کتاب‌های درسی

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: تسخیر کائنات و زمین و آسمان‌ها به وسیله انسان‌هایی صورت می‌گیرد که از اندیشه و دانش بالایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به دو کلمه «تسخیر» و «تبذیر» تصریح کرد: براساس کلمه تسخیر این اختیار به انسان داده شده که به عنوان اشرف مخلوقات، از تمام ظرفیت‌ها برای رشد و تکامل خود استفاده کند اما این استفاده از امکانات و منابع نباید منجر به تبذیر و خسارت به منابع طبیعی و محیط زیست شود.

معاون رئیس جمهور، امضای تفاهم همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش را در راستای مدیریت چالش‌های محیط زیست ارزیابی کرد و گفت: در گذشته تفاهم‌نامه‌های متعددی در موضوع آموزش‌های محیط زیستی منعقد شده اما دولت سیزدهم به عنوان یک دولت عملیاتی در پی تحقق این تفاهم‌نامه‌ها است.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از جمعیت کشور با وزارت آموزش و پرورش سر و کار دارند، تاکید کرد: می‌توان در تدوین کتب درسی با توجه به موضوع، مباحث مربوط به محیط زیست کشور را در قالب فصلی مجزا مورد توجه قرار داد. از ابتدای سال تحصیلی جدید، رشته محیط‌بانی در دو استان فارس و خوزستان راه‌اندازی می‌شود.

سلاجقه نرم‌افزارهایی مانند اپلیکیشن شاد را یک ظرفیت عالی برای محیط زیست کشور توصیف و بر استفاده از آن برای آموزش موضوعات زیست محیطی تاکید کرد و ادامه داد: برای اینکه مفاهیم محیط زیستی در افراد جامعه تأثیرگذار باشد باید این مفاهیم را از سنین کم به دانش‌آموزان آموزش داد.

معاون رئیس جمهور افزود: دانش و سواد وقتی به درستی انتقال پیدا می‌کند که یک محیط زیست سالم داشته باشیم؛ چراکه عقل سالم در بدن سالم است و بدن سالم نیز در محیط زیست سالم شکل می‌گیرد. اگر از ظرفیت‌های این تفاهم‌نامه به خوبی استفاده شود، می‌توان در بینش و فرهنگ جامعه نسبت به مقولات زیست محیطی تحول اساسی ایجاد کرد.

کد خبر 607454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.