لزوم برنامه‌ریزی برای مدیریت ترافیک مهرماه/شهرداری‌ها باید به سمت درآمد پایدار حرکت کنند

پربازدیدترین اخبار شورای‌ اسلامی شهرها را در بسته خبری پارلمان ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشمندسازی شهر با پلاک‌های پستی و آبی، توزیع امکانات حمل‌ونقلی با رویکرد محرومیت‌زدایی، برنامه‌ریزی برای مدیریت ترافیک مهرماه، لزوم حرکت شهرداری‌ها به سمت درآمدهای پایدار و بی‌توجهی به احیای قنات‌ها در یزد را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

هوشمندسازی شهر با پلاک‌های پستی و آبی

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص نصب پلاک‌های پستی هوشمند، گفت: این اتفاق هوشمندانه به‌عنوان یکی از خدمات در شهر هوشمند شکل گرفته و اقدامی زیرساختی است که شهر را به سمت هوشمند شدن پیش می‌برد.

وی با بیان این‌که نصب پلاک‌های پستی و آبی هوشمند در برخی از مناطق اصفهان به صورت پایلوت انجام شده است، ادامه داد: این اقدام ظرفیتی در راستای خدمات الکترونیک شهرداری است که به صورت مکان‌مند روی پلاک‌های مسکونی، تجاری و املاک شهروندان بارگذاری می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اجرا و نصب پلاک‌های آبی و پستی هوشمند برعهده شهرداری است، اما تأمین اعتبار آن باید از ردیف‌هایی خارج از شهرداری شکل گیرد، طی ماه‌های آینده مداقه‌ای در شورای اسلامی شهر خواهیم داشت و بررسی ویژه‌ای روی این موضوع انجام خواهد شد تا این هزینه بر دوش شهروندان قرار نگیرد و دستگاه‌های دیگر که مکلف هستند، نیز اعتبار مورد نیاز را تأمین کنند.

توزیع امکانات حمل‌ونقلی با رویکرد محرومیت‌زدایی

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در آئین بهره‌برداری از ناوگان جدید اتوبوسرانی و آغاز به کار ستاد مهر شهر اصفهان، اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری و شورای ترافیک استان برای این‌که روزهای بهتری را در ابتدای سال تحصیلی داشته باشیم، از هیچ کوششی فرو گذار نکرده‌اند و با توانی مضاعف وارد میدان شدند، به‌طوری‌که اقدامات ویژه‌ای نسبت به سالیان قبل شکل گرفته است.

وی با بیان این‌که طرح‌های خوبی برای آماده‌سازی فضای اطراف مدارس انجام شده و البته اعتبارات خوبی نیز برای آن پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: رویکرد مدیریت شهری در این دوره نگاه ویژه به مناطق کم برخوردار و در راستای محرومیت‌زدایی است، به طوری که شهردار اصفهان در اولین روز فعالیت خود از محله محروم حصه بازدید کرد، لذا توزیع امکانات حمل‌ونقلی با این رویکرد انجام می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه که دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید نیاز به سرویس مناسب دارند، تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت شهر و آغاز فعالیت مدارس با مشکل روبه‌رو بودیم که با همت مدیریت شهری تعداد اتوبوس‌ها در آستانه ماه مهر به حدود یک هزار دستگاه می‌رسد تا اصفهان، ناوگان حمل‌ونقل عمومی مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش ساعت‌های کاری مترو و کاهش سرفاصله رسیدن واگن‌ها به ایستگاه، گفت: تلاش در راستای راه‌اندازی خط دوم مترو و انجام مطالعات خطوط دیگر نیز برای کمک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دست اقدام است.

برنامه‌ریزی برای مدیریت ترافیک مهرماه در اصفهان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر از سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: بیشترین دغدغه مدیریت شهری، کنترل و مدیریت ترافیک صبحگاهی و ظهرگاهی هم‌زمان با تعطیلی مدارس است که امیدواریم با تعامل و هماهنگی نهادها ترافیک روانی را در سطح شهر شاهد باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای مدیریت ترافیک مهرماه تصریح کرد: تعداد تاکسی‌هایی که سال‌های گذشته به عنوان سرویس مدارس فعال بودند به نصف کاهش یافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: به منظور روان سازی ترافیک در مهرماه شهرداری درخواست تغییر ساعت آغاز و پایان مدارس بر اساس مقاطع تحصیلی و شناور شدن ساعت فعالیت ادارات را به صورت مکتوب با مسئولان استان مطرح کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهر درخواست دارد تا این طرح در مهرماه به صورت آزمایشی انجام شود و اگر موفق بود، تداوم یابد.

لزوم حرکت شهرداری‌ها به سمت درآمدهای پایدار

حسین حسامی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این‌که معتقد هستم باید به سمت پوست‌اندازی درآمدی برای شهرداری‌ها حرکت کنیم، اظهار کرد: حجم قابل‌توجهی از منابع درآمدی ناپایدار در شهرداری‌ها وجود داشته است و اکنون نیز این روند ادامه دارد، اما درآمدهای نوین باب جدیدی برای احصای درآمدها برای شهرداری‌ها است که در حوزه سرمایه‌گذاری به کندی و سختی جلو می‌رود، لذا لازم است به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها ناگزیر به سرمایه‌گذاری درآمدهای نوین هستند، زیرا اگر به سمت درآمدهای نوین حرکت نکنیم و توجه ویژه به این امر نداشته باشیم، افزایش سهم درآمدهای پایدار نسبت به درآمدهای ناپایدار در حد شعار باقی می‌ماند و محقق نمی‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای حرکت به سمت درآمدهای پایدار، تصریح کرد: در شورای اسلامی شهر مشهد و بر اساس تبصره ۱۳ بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ شهرداری را ملزم به ارائه و آماده‌سازی برنامه جامع درآمدی با اولویت درآمدهای پایدار کردیم، اکنون وقت آن رسیده که با توجه به محدودیت‌های قانونی که اعمال و ابلاغ شده است به این سمت حرکت کنیم و در این مسیر گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اقتصادی شهرداری نیز از طریق شرکت‌های تابعه و سازمان‌ها انجام می‌شود و تاکید اساسی داریم که از این طریق خلق ثروت داشته باشیم و ظرفیت‌های مغفول و غیرفعال شهرداری را فعال و ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در شهرداری وجود دارد را زنده کنیم.

بی‌توجهی به احیای قنات‌ها عامل اصلی فرونشست در یزد

محمدعلی اعتباری، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به این‌که دانشگاه‌های معتبر جهان در خصوص قنات‌های یزد مطالعات گسترده‌ای انجام می‌دهند، اظهار کرد: قنات یک معماری بسیار منحصربه‌فرد است که از ابتکارات یزد به حساب می‌آید. این قنات‌ها در حالی توسط گذشتگان ایجاد شده است که آن‌ها کم‌ترین امکانات برای حفاری و عملیات عمرانی را در اختیار داشتند، اما درایت، آینده‌نگری و سخت‌کوشی آنها منجر به آن شد که قنات‌ها تا به امروز کارایی خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: امروزه به دلیل بی‌توجهی‌هایی که در طول دهه‌های گذشته به احیای قنات‌ها شده است، این قنات‌ها که در گذشته نقش انتقال آب را داشتند، نتوانستند به خوبی آب حاصل از باران‌های سیلابی را به زیر زمین هدایت کنند و شاهد فرونشست زمین در نقاط مختلف بودیم که این فرونشست‌ها نیز مربوط به میله‌های قنات‌های خشک بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: اگر اعتبار ویژه‌ای از سوی دولت برای احیای قنات‌ها در شهر یزد اختصاص یابد و با رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر قنات‌ها، کارایی اصلی را به آنها بازگردانیم، نه تنها دیگر شاهد چنین فرونشست‌هایی نخواهیم بود، بلکه در هنگام وقوع سیل‌های احتمالی در آینده، همین مسیرها نقش انتقال آب سیل و پیشگیری از خسارت را ایفا خواهد کرد، لذا می‌طلبد مسئولان امر در این زمینه اقدامات مؤثری را مد نظر قرار دهند.

کد خبر 607234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.