نقش کلیدی هوانیروز در روزهای آغازین جنگ

«با توجه به اینکه در روزهای اول جنگ اطلاعات دقیقی از محل استقرار دشمن در دست نبود، خلبانان هوانیروز با روش «بکاو و بکش» محل استقرار تانک‌ها، نفربرها و خودروها و نفرات دشمن را کشف و آنها منهدم می‌کردند؛ به طوری که هوانیروز در ماه‌های اولیه نبرد، یگانی بود که در کند کردن پیشروی دشمن نقش بسزایی داشت.»

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که سرهنگ خلبان محمدعلی حسین‌یار، پیشکسوت دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «هوانیروز یکی از کارآمدترین یگان‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که با شروع جنگ تحمیلی بالگردهای خود را به مناطق عملیاتی جنوب و غرب اعزام کرد و با استقرار در شهرهای سرپل ذهاب، گیلان‌غرب، ایلام، اهواز، ماه‌شهر و دزفول از روز اول جنگ تحمیلی (سی‌ویکم شهریورماه ۱۳۵۹) با دشمن بعثی وارد نبرد شد و با توجه به شرایط نیروها و پیش‌روی ارتش بعثی در سرزمین جمهوری اسلامی ایران از همان اول، هوانیروز به صورت گسترده در پشتیبانی از یگان‌های زمینی وارد عمل شد، با توجه به اینکه در روزهای اول جنگ اطلاعات دقیقی از محل استقرار دشمن در دست نبود، خلبانان هوانیروز با روش «بکاو و بکش» محل استقرار تانک‌ها، نفربرها و خودروها و نفرات دشمن را کشف و آنها منهدم می‌کردند؛ به طوری که هوانیروز و نیروی هوایی در ماه‌های اولیه نبرد، نیروهایی بودند که در کند کردن پیش‌روی دشمن نقش بسزایی داشتند.

این یگان با رشادت و دلاوری‌های خلبانان و کارکنان فنی خود در سرتاسر جبهه‌های نبرد نقش انکارناپذیری در انهدام نیروهای دشمن ایفا کرد و کارشناسان نظامی غرب و شرق را در بهت و حیرت فرو برد.

با آغاز عملیات‌های آفندی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران، همواره هوانیروز به عنوان واحد پشتیبانی کننده یگان‌های مختلف در راستای پشتیبانی آتش، تخلیه مجروحین، هلی‌برن، تدارکات هوایی و شناسایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در دوران دفاع مقدس هیچ عملیاتی وجود نداشت که در مرزهای زمینی صورت بگیرد و هوانیروز در آن شرکت نکرده باشد، به طوری که اکثریت عملیات‌های آفندی و پدافندی با نام هوانیروز عجین شده است. در مجموع هشت سال دفاع مقدس هوانیروز یکی از ارکان مهم پیروزی در هر عملیات بوده است.»

نقش هوانیروز در دفاع مقدس به روایت جراید، اسناد و مدارک

دست‌نوشته‌ای از حضرت امام خمینی (ره) به خلبانان شجاع نیروی هوایی و هوانیروز موجود است که در این دست‌نوشته آمده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم / ‏‬ تیمسار سرتیپ ستاری، فرمانده محترم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، و تیمسار سرتیپ دوم انصاری، فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران. خلبانان عزیز و قهرمان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران و خلبانان دلیر و شجاع هوانیروز.

اینجانب از زحمات طاقت‌فرسای شما و تمامی افراد متعهد و دلسوزی که به نحوی از انحا در آمادگی‌های پروازها دست دارند، تشکر می‌نمایم. شما در طول جنگ تحمیلی، به‌خصوص در شرایط حساس امروز، از رزمندگان صحنه‌های نبرد و میهن اسلامی‌مان با تمام توان دفاع نموده و می‌نمایید. شجاعت شما دل تمامی میهن دوستان و اسلام باوران را شاد کرده است. شما در صحنه‌های سخت کارزار به دشمنان میهن عزیزمان آموختید که دیگر خیال تعرض به کشورمان و مکتب حیات‌بخش هم‌میهنانمان را ننمایند. اینجانب دست یکایک شما را می‌فشارم، و از صمیم جان به شما دعا می‌کنم. خدا یار و نگهدارتان باد.

به امید پیروزی رزمندگان اسلام بر کفر جهانی. والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته. ۶ / ۵ / ۱۳۶۷، روح‌الله الموسوی‌الخمینی"

اطلاعیه‌های که از طرف ستاد مشترک جمهوری اسلامی صادر شد و از نقش هوانیروز در عملیات‌های مختلف نام برده است:

۱- اطلاعیه شماره ۷۴ نهاجا در تاریخ ششم مهرماه سال ۱۳۵۹

عملیات غرورآفرین هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی در منطقه مرزی قصر شیرین در حمایت و پشتیبانی از لشکر ۸۱ کرمانشاه و همچنین در عملیات پیروزمندانه در منطقه گیلان‌غرب

ارسال برای خانم رازی، خبر صدا و سیما در روز ششم مهرماه سال ۱۳۵۹

۲- اطلاعیه ۱۱۳ ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران

نخستین درس سربازی در مکتب اسلام، پذیرا شدن شهادت است که خود انتخابی آگاهانه است.(در تاریخ دهم مهرماه سال ۱۳۵۹)

شهادت سرهنگ خلبان شهید منصور وطن‌پور، شهامت و جسارت را در روحیه سایر هم‌رزمانش صد چندان کرد و آنان را مصمم‌تر ساخت که تا آخرین قطره خون خود را در راه میهن اسلامی ایران و تداوم را آن شهید نثار کنند.

شهادت شادروان شهید سرهنگ خلبان منصور وطن‌پور را به پیشگاه رهبر کبیر انقلاب، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و به خانواده آن شهید و ملت اسلامی ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کند.

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 607070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.