کرونا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عفونت کرونا ممکن است به میزان قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در میان افراد مسن افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین عفونت کووید -۱۹ و بیماری آلزایمر، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، سوابق پزشکی بیش از ۶.۲ میلیون سالمند آمریکایی را که بین فوریه ۲۰۲۰ تا می ۲۰۲۱ به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کرده بودند، بررسی کردند. هیچ‌کدام از افراد مورد مطالعه به بیماری آلزایمر مبتلا نبودند. تقریباً ۴۱۱ هزار نفر از این افراد در طول دوره مطالعه به کووید -۱۹ مبتلا شدند. محققان آن‌ها را به مدت یک سال پیگیری کردند تا متوجه شوند آیا خطر ابتلا به آلزایمر در آن‌ها با بقیه افراد گروه متفاوت است یا خیر؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین بیماری آلزایمر و عفونت کووید -۱۹ وجود دارد و سن تنها عامل خطر نیست. احتمال تشخیص آلزایمر در زنان پس از ابتلا به کووید ۸۲ درصد و در مردان ۵۰ درصد بیشتر بود. به نظر می‌رسد که عفونت کووید -۱۹ باعث افزایش التهاب می‌شود که با بیماری آلزایمر مرتبط است. همچنین، مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کووید -۱۹ دارای برخی از پیامدهای عصبی و روانی مانند "مه مغزی" هستند و تغییراتی در ساختار مغز افراد آلوده به کووید وجود دارد.

محققان دریافتند که وضعیت در میان سالمندان مسن‌تر بدتر خواهد بود و خطر دو برابر شدن آلزایمر در میان بیماران مبتلا به کووید بالای ۸۵ سال وجود دارد. به گفته پژوهشگران، عفونت کووید -۱۹ که با تغییرات سیستم ایمنی، از جمله التهاب مرتبط است، ممکن است بر شروع تغییرات مغزی مرتبط با آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل تاثیر بگذارد. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود. تحقیقات آینده بررسی خواهد کرد که آیا شدت عفونت کووید نقشی در خطر ابتلا به آلزایمر دارد یا خیر؟ محققان تاکید می‌کنند سالمندان باید با واکسینه شدن و پیروی از توصیه‌های بهداشتی عمومی از خود در برابر عفونت کووید محافظت کنند.

کد خبر 607046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.