اعتراض شهروندان نیوکاسل به کندی روند اقدامات آب‌وهوایی

شورای شهر نیوکاسل در شرایطی که بحث تغییرات آب‌وهوایی و اثرات آن در شهر شدت گرفته، متهم به کندی روند فعالیتی خود در زمینه تلاش برای کربن‌صفر شدن خالص تا ۲۰۳۰ شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نیوکاسل یک شهر پیشرو در سطح ملی و بین‌المللی در مبارزه با تغییرات اقلیمی است و طی سال جاری با کاهش ۵۲ درصدی میزان انتشار کربن نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال پایه شروع برنامه‌ها یعنی ۲۰۰۹، پیشرفت خوبی در زمینه دست‌یابی به هدف کربن‌صفر شدن تا سال ۲۰۳۰ داشته است.

دو مرحله اول طرح کربن‌زدایی بخش عمومی نیوکاسل به ارزش ۲۷ میلیون پوند، با بهبود بافت شهر، اقدامات بهره‌وری انرژی، سیستم‌های گرمایشی کم‌کربن یا کربن‌صفر و سیستم‌های برق تجدیدپذیر در ۳۰ بنای سراسر شهر شامل مراکز تفریحی و کتابخانه‌ها، مدارس، امکانات فرهنگی، پارکینگ‌ها، مراکز تجاری و املاکی همراه بوده است که بخشی از دفاتر و املاک انبار را تشکیل می‌دهد. تخمین زده می‌شود این اقدامات با کاهش انتشار سالانه دو هزار و ۷۶۳ تن دی اکسید کربن به جو همراه است.

شورای شهر نیوکاسل همچنین از تمرکز تلاش‌های این نهاد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌واسطه بهره‌گیری از وسایل‌نقلیه الکتریکی و کربن‌زدایی ساختمان‌های سراسر شهر نام برد و حمایت خود را از شهروندانی اعلام کرد که در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود به‌واسطه بهره‌وری بهتر انرژی در خانه، از سیستم‌های گرمایشی کم‌کربن استفاده می‌کنند.

شورای شهر همچنین به پیاده‌سازی پروژه‌های سفر فعال اشاره کرد که مردم را تشویق می‌کند خودروهای خود را با حمل‌ونقل عمومی جایگزین کنند و از ایجاد دو خیابان مدرسه در سال جاری و برنامه‌های خود برای افزایش تعداد آن‌ها خبر داد. شورا پیشنهاداتی نیز برای ایجاد محله‌های امن‌تر، پاک‌تر و سبزتر دارد، در حال آزمایش طرح اسکوترهای الکترونیکی است، در نظر دارد مسیر دوچرخه‌سواری جاده هیتون خود را گسترش دهد و برای طرح‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اضافی در شهر بودجه تعیین کرده است.

شهروندان نیوکاسل بااین‌وجود معتقد هستند کمیته‌ای که بر اقدامات شورای شهر در راستای دستیابی به هدف کربن‌صفر شدن خالص تا ۲۰۳۰ نظارت می‌کند، از کارایی و اثرگذاری کافی برخوردار نیست. آن‌ها مقامات شهر را متهم کرده‌اند که سرعت‌عمل کافی را برای دستیابی به این هدف بلندپروازانه ندارند و به‌هیچ‌وجه طبق برنامه تعیین‌شده عمل نمی‌کنند.

اعضای شورا نیز بر این باور هستند که کمیته موجود به جای بحث درباره چگونگی پیشرفت بیشتر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تنها به مرور اقداماتی که توسط شورا انجام گرفته است بسنده می‌کند حال آن‌که با توجه به وضعیت آب‌وهوایی فعلی، داشتن یک کمیته برای بررسی روند فعالیت‌ها منطقی به‌نظر می‌رسد.

شورای شهر نیوکاسل بیش‌از سه سال پیش هدفی برای خود تعیین کرد که مطابق با آن باید تا پایان دهه جاری شهر را کربن خنثی کند. این بازه زمانی ۲۰ سال کوتاه‌تر از هدف ملی دولت برای سراسر بریتانیا بود. برنامه‌های کاهش کربن شورای شهر طی این سه سال، با برانگیخته شدن تحسین بین‌المللی همراه بوده است اما پیشرفت ملموسی در پیاده‌سازی آن‌ها و نقشی که در تقویت محیط‌زیست ایفا می‌کنند دیده نمی‌شود. این امر باعث شده است که مردم نیوکاسل هیئتی که وظیفه نظارت بر فرآیند دستیابی به هدف تعیین‌شده را دارد فاقد اعتبار و صلاحیت کافی قلمداد کنند.

مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی یکی از اولویت‌های شورای شهر نیوکاسل به‌شمار می‌رود و کربن‌زدایی ساختمان‌های عمومی تاکنون از انتشار هزاران تن دی اکسید کربن در سطح شهر پیشگیری کرده است، بااین‌وجود انتقاد واردشده بر عملکرد اقلیمی شورا در آخرین جلسه آن مورد بررسی قرار گرفت.

اعضای شورا ضمن اشاره به این نکته مهم که با وجود ناکارآمد بودن کمیته مذکور دلیلی برای وجود آن دیده نمی‌شود، پیشنهاد کردند کمیته تغییرات آب‌وهوایی شورا به کمیته بررسی و تقویت برنامه‌های شورا در راستای حصول اطمینان از دستیابی به هدف ۲۰۳۰ تبدیل شود.

شورای شهر اعلام کرد که این نهاد یک سوم راه را برای تحقق هدف خود از زمان ارائه تاکنون پیموده و پیشرفت برنامه‌های آن در بهترین حالت قرار دارد، بااین‌وجود تشدید وضعیت اقلیمی باعث جدی‌تر شدن بحران آب‌وهوایی شده است که این امر نیازمند تغییر رویکرد قبلی برای مقابله با بحران و افزایش قدرت کمیته تعیین‌شده برای دخالت در روند اقدامات است.

شورای شهر نیوکاسل ضمن استقبال از پیشنهاد ارائه‌شده موافقت کرد این موضوع برای بررسی به کمیته قانون اساسی ارجاع شود.

کد خبر 607025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.