تداوم روند اصلاحی بازار سرمایه

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت شش هزار ۷۶۰ واحدی به سطح یک میلیون ۳۶۷ هزار ۶۰ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با افت دو هزار ۳۰۲ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار ۹۰۹ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس و فرابورس ایران امروز نیز به روند نزولی خود ادامه داد و یک روز سیاه دیگر در بورس ایران به ثبت رسید. بازار بورس ایران پس از گذشت دو سال و از بین رفتن سرمایه زیادی از مردم، هنوز روند عادی به خود نگرفته و شرایط پایدار ندارد؛ نمادهای وپاسایر، فارس، شپنا، کگل، میدکو و فولاد بیشترین تأثیر منفی را بر بازار داشت، ارزش معاملات در محدوده دو هزار ۶۰۰ میلیارد و ۲۸۹ نماد در بازار بورس و ۱۹۳ نماد در بازار فرابورس منفی بود، بیشترین سهم معاملات مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت بود که نشان از ورود نقدینگی به این صندوق‌هاست.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت شش هزار ۷۶۰ واحدی به سطح یک میلیون ۳۶۷ هزار ۶۰ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با افت دو هزار ۳۰۲ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار ۹۰۹ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۹۸

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۸۹

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۸۰ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۴۹۶ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۹۱

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۹۳

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۲۶ هزار ۲۲۴ و ۶۷ هزار ۶۷۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۳۷۱ و سه میلیارد ۵۴۶ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. افران

۲. کمند

۳. کیان

۴. حکشتی

۵. همای

بیشترین حجم معامله

۱. افران

۲. کمند

۳. خودرو

۴. خساپا

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. حکشتی

۲. ختور

۳. خمهر

۴. فنوال

۵. خمحرح

بیشترین کاهش قیمت

۱. سکرد

۲. وایران

۳. حتوکا

۴. تکمبا

۵. دسبحاح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

تداوم روند اصلاحی بازار سرمایه

حمایت: محدوده یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

تحلیل: اصلاح تا سطح یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد

سومین ملک شهرداری تهران ۱۷ مهر در بورس کالا عرضه می‌شود

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، یک ملک دیگر متعلق به شهرداری تهران روز ۱۷ مهر (واقع در نیاوران تهران، خیابان باهنر) به متراژ ۱۶۴.۹۴ متر مربع در تالار املاک و مستغلات بورس کالا عرضه می‌شود.

۲۳ شهریور برای نخستین بار دو ملک شهرداری تهران (واقع در محدوده سعادت‌آباد) در بورس کالا عرضه شد و در روند شفاف و رقابتی مورد معامله قرار گفت.

عرضه سهام فیلیمو و کافه بازار در بازار سرمایه

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس با اشاره به عرضه شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی در تابلوی معاملات بازار سرمایه اظهار کرد: بعد از تپسی شاهد عرضه کافه بازار خواهیم بود و پس از آن نیز فیلیمو به بازار می‌آید.

وی با اشاره بر این که در سال جاری قوانین عرضه دانش بنیان‌ها تسهیل سازی و همچنین امکانات و اختیاراتی به شرکت‌های فناورانه برای حضور در بازار سرمایه ارائه شده است ادامه داد: چند سکو در این زمینه تنها به استارت‌آپ‌ها اختصاص یافته به طوری که هم اکنون بیش از ۳۰ شرکت فناورانه نوآور در حال بررسی و عرضه در بازار هستند.

فدایی احتمال عرضه چندین شرکت دیگر از حوزه اقتصاد دیجیتال در فرابورس را تا پایان سال جاری محتمل ارزیابی کرد و گفت: ابتدای هر کاری سخت به شمار می‌رود؛ اما روند این حضور با معرفی راه‌های تأمین مالی جمعی، تسهیل قوانین و شفاف‌سازی شرکتی سرعت گرفته است.

وی گفت: فرابورس در آبان ماه سال جاری در همایشی با عنوان «رشد شرکت‌های دانش بنیان از مسیر بازار سرمایه» از آخرین دستاوردهای بازار سرمایه برای تأمین مالی این شرکت‌ها و راهکارهای موجود برای توسعه استارت‌آپ‌ها رونمایی خواهد کرد.

گزارش ماهانه شیران

شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ معادل ۴,۵۵۹,۸۲۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش داشته است. «شیران» با سرمایه ثبت شده ۱۹,۲۸۰,۳۵۲ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ مبلغ ۲۸,۵۹۷,۴۷۶ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد رشد داشته است.

اعلامیه پذیره نویسی عمومی شرکت لابراتوارهای رازک

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه با شماره مجوز DPM-IOP-۰۰A-۱۹۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۷و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۴۰۰/۱۰/۰۵ با توجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۸۸۹,۵۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۲,۱۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، تعداد ۱,۱۲۷,۵۱۴,۶۴۰ سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد ۸۲,۹۸۵,۳۶۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی برای پذیره نویسی عمومی عرضه می‌گردد. مهلت پذیره نویسی عمومی از تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ لغایت تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۸ و شماره حساب‌های زیر جهت واریز وجوه تعیین شده است.

خپویش

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت سازه پویش

سرمایه فعلی: ۱,۷۶۴,۰۶۱ میلیون ریال، درصد افزایش سرمایه: ۹۷ درصد

مبلغ افزایش سرمایه: ۱,۷۱۲,۷۴۹ میلیون ریال، محل تأمین افزایش سرمایه: سود انباشته

موضوع افزایش سرمایه: به منظور اصلاح ساختار مالی، جلوگیری از خروج وجه نقد و به منظور تأمین سرمایه در گردش و همچنین استفاده از مزایای مالیاتی مندرج در بند ف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور

نگاهی به بازار جهانی آلومینیوم

قیمت آلومینیوم بورس فلزات در این خفته تغییر قیمت چندانی نداشت و با ۲ دلار کاهش ۲،۲۸۵ دلار را ثبت نمود. در برخی مناطق هزینه تولید آلومینیوم بالا رفته و تولیدکنندگان تولیدات خود را به ناچار کاهش داده‌اند. در اروپا برخی کارخانجات ذوب آلومینیوم به دلیل مصرف برق و هزینه بالای آن تعطیل و برخی تولیدات خود را محدود کرده‌اند. از این رو سطح موجودی‌های آلومینیوم کاهش یافته آلومینیوم که پیش از این با مازاد عرضه مواجه بود، هم اکنون با کاهش تولیدات و احتمال کمبود عرضه مواجه است. سطح موجودی‌های آلومینیوم در بورس فلزات لندن به پایین‌ترین سطح پنج ساله خود رسیده است و انتظار پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه چشم‌انداز قیمت آلومینیوم را در بلند مدت صعودی کرده است.

نگاهی به بازار جهانی زغال سنگ

زغال سنگ کک شو یک هفته بدون تغییر را سپری نمود. زغال سنگ در این هفته در همان محدوده هفته قبل و در قیمت ۲۹۱ دلار اعلام شد. در این هفته بازار به لحاظ بنیادی نزولی بود. در واقع افزایش داده‌های تورمی آمریکا جو بازار کامودیتیها را منتفی کرد. بعد از انتشار داده‌های تورمی آمریکا و به دنبال افزایش نرخ بهره و تقویت دلار روند قیمت‌ها در کامودیتیها نزولی شد. در بازار زغال‌سنگ نیز گپ قیمتی بین خریداران و فروشندگان وجود داشته و بسیاری از خریداران متأثر از این شرایط محتاطانه رفتار کرده و عجله‌ای برای خرید نداشتند.

افزایش قیمت پلی پروپیلن

قیمت پلی پروپیلن در هفته گذشته با افزایش قیمت، ۹۲۴ دلار معامله شد.

طی ۱۰ روز آینده، فستیوال میانه پاییز (عید شکرگزاری و ماه کامل) در چین شروع می‌شود که تقاضا را برای لباس افزایش خواهد داد. پس از آن، به عید سال جدید چینی نزدیک می‌شویم که تقاضای البسه را مجدداً افزایش خواهد داد. لذا کارخانه‌های نساجی و بافندگی با نرخ عملیات بالاتری فعالیت می‌کنند و نیاز به پلی پروپیلن بیشتری دارند که محرک قیمت این محصول است. البته طبق تحلیل کارشناسان، امسال مانند سال‌های گذشته نمی‌توان انتظار افزایش شدید تقاضا ناشی از عید چینی را داشت. واحدهای پلی پروپیلن پتروشیمی با ظرفیت ۸۵ درصد در حال فعالیت هستند که به نسبت سایر کالاها و با توجه به رکود بازار در چین، نرخ بالایی می‌باشد و نشان از وجود تقاضا برای این محصول دارد.

از طرف دیگر، به دلیل قیمت بالای گاز طبیعی در اروپا، بسیاری از تولید کنندگان محصولات پتروشیمی از جمله پلی پروپیلن فعالیت خود را کاهش دادند که موجب کاهش عرضه محصول شده و اکنون در بازار احساس می‌شود.به طور کلی با توجه به سیاست‌های کووید زیرو چین، به نظر می‌رسد قیمت پلی پروپیلن در میان مدت افزایش نیابد. قطعاً افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نیز عامل بسیار مهم دیگری جهت کاهش قیمت خواهد بود.

اختصاص تحلیل جهانی روغن پایه

قیمت‌های واردات روغن پایه گروه یک در خاورمیانه این هفته به دلیل فعالیت محدود و به دلیل عدم عرضه جدید از ایران، ثابت بود. خریداران منطقه به دلیل عدم ثبات در قیمت‌های نفت و گاز محتاطانه عمل می‌کنند. قیمت CFR امارات برای روغن پایه گروه دوم نیز کاهشی بوده و بازار پویا نیست.

عرضه روغن پایه در منطقه آسیا و اقیانوسیه کاهش یافته است. انتظار می‌رود تولید روغن پایه در ژاپن، چین و تایلند در هفته‌های آینده بیشتر کاهش یابد. اما تقاضا همچنان ثابت است. در اروپا و ترکیه قیمت روغن پایه همچنان به کاهش خود ادامه داده‌، زیرا تقاضای فصلی هنوز از رکود تابستانی بهبود نیافته است. تداوم ضعف تقاضا به افزایش عرضه مازاد در منطقه می‌افزاید. برخی از پالایشگاه‌ها به دنبال تسویه ذخایر مازاد خود در بازار صادرات بوده‌اند. همچنین قیمت روغن پایه در روسیه و منطقه بالتیک نیز به دلیل تقاضای ضعیف کاهشی بوده است.

نقشه بازار

تداوم روند اصلاحی بازار سرمایه

کد خبر 606687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.