گلایه شهروندان از درخت‌سوزی‌ در اصفهان+ پاسخ مسئولان/ فیلم

برخی از شهروندان نسبت به آتش‌سوزی درختان اصفهان گلایه داشتند و می‌طلبد که مسئولان در این خصوص تصمیماتی را در نظر بگیرند و دلایل آتش‌گرفتن این درختان را احصا و از اتفاق مجدد آن جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان در دوره‌های گذشته باغ‌شهر بوده است و مادی‌ها همچون رگ‌هایی آب را از زاینده‌رود به این باغ‌ها منتقل می‌کرد.

با گذشت زمان، توسعه شهر و خشکسالی‌های اخیر، رفته رفته از حجم آب زاینده‌رود کاسته شد و در پی آن مادی‌های اصفهان نیز خشک شد؛ این مادی‌ها علاوه بر آبرسانی به تمام نقاط شهر، وظیفه تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را بر عهده دارد.

با خشک شدن زاینده‌رود، آهسته آهسته حجم آب‌های زیرزمینی کاهش یافت و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به‌عنوان متولی فضای سبز این کلان‌شهر، اقداماتی همچون حفر چاه‌های عمیق و استفاده از پساب فاضلاب را برای تأمین آب مورد نیاز این عرصه‌ها در دستور کار قرارداد.

کمبود منابع آبی از یک‌سو و گرمای شدید هوا از سوی دیگر مزید بر علت شد که در ماه‌ها و سال‌های اخیر، عرصه‌های فضای سبز اصفهان زیر بار فشار قرار گیرد. به تازگی آتش‌سوزی عمدی درختان نصف‌جهان زخم دیگری بر پیکره کم جان فضای سبز اصفهان است که مدیریت آن ضروری است و باید با خاطیان به‌صورت جدی برخورد قانونی شود.

در این بین برخی از شهروندان در تماس با خبرگزاری ایمنا از درخت‌سوزی اخیر در اصفهان گلایه داشتند؛ آنها از مسئولان می‌خواهند در این خصوص تصمیماتی را در نظر بگیرند و دلایل آتش‌گرفتن این درختان را احصا و از اتفاق مجدد آن جلوگیری کنند.

این شهروندان می‌گویند اگر درخت‌سوزی اخیر پیگیری نشود، حفظ عرصه‌های فضای سبز اصفهان با مشکل مواجه خواهد شد و باید با خاطیان آن برخورد قانونی شود.

درخت‌سوزی‌های اصفهان نگران‌کننده است

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایمنا، مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: در روزهای اخیر، چندین مورد آتش‌سوزی عمدی درختان در عرصه‌های فضای سبز اصفهان رخ داده است و به نظر می‌رسد کنترل آنها از دست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خارج است و می‌طلبد که مقامات قضائی به این موضوع ورود کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فضای سبز اصفهان بسیار آسیب‌پذیر شده است و درختان سوزنی‌برگ نیز به دلایل مختلفی آسیب‌پذیرتر هستند، ادامه داد: به‌نظر می‌رسد اصفهان تنها کلان‌شهر کشور است که تمام عرصه‌های فضای سبز آن به شبکه آبیاری مجهز است و حدود ۶۰ درصد از این عرصه‌ها با شبکه آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شود که به طور تقریبی هر روز جولانگاه سارقان می‌شود و تجهیزات این سازمان به تاراج می‌رود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: تعدادی از عرصه‌های فضای این کلان‌شهر محل سکونت افراد کارتن‌خواب شده است و برخی از آنها با استفاده از پوشش‌های قابل اشتعال، آلونک‌هایی می‌سازند که در اثر استفاده از آتش برای طبخ غذا، تولید گرما و دیگر موارد، ممکن است این عرصه‌ها دچار حادثه آتش‌سوزی شود.

وی تاکید کرد: حدود ۱۵ نقطه از فضای سبز شهری اصفهان در روزهای اخیر به صورت عمدی آتش گرفته است که نگران هستیم این اتفاق به یک جریان تبدیل شود، لذا امیدواریم بتوانیم با انجام پیگیری و اقدامات لازم از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنیم.

عرفان‌منش با بیان اینکه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان پیگیر درخت‌سوزی‌های اخیر است، تصریح کرد: اقدامات لازم توسط این سازمان انجام شده است و منتظر پاسخ مقامات قضائی هستیم و واحد کنترل و نظارت سازمان پارک‌ها نیز پیگیر این موضوع است.

به گزارش ایمنا، در ارتباط با درخت‌سوزی‌های اخیر اصفهان فیلمی در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

شهروندان می‌توانند مشکلات خود را از طریق تماس با شماره تلفن ۸_۳۵۵۴۴۱۱۲ در اختیار این رسانه قرار دهند؛ دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نیز می‌توانند برای پاسخ‌گویی به شهروندان از همین طریق اقدام کنند.

کد خبر 606523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.