گلایه روستانشینان گلپایگان به خلع‌ید از زمین‌های کشاورزی+ پاسخ مسئولان

کشاورزان گلپایگانی نسبت به ملی شدن اراضی کشاورزی و خلع‌ید این زمین‌ها معترض هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساکنان روستاهای گلپایگان می‌گویند سال‌ها است در زمین‌های اطراف روستا کشت‌وکار می‌کنیم، اما مسئولان می‌گویند این اراضی ملی است، اگر زمین‌های کشاورزی گرفته شود، معیشت و اقتصاد جوان‌هایی که شغل کشاورزی را انتخاب کرده‌اند از بین می‌رود و آنان مجبور به مهاجرت می‌شوند.

موضوع خلع ید زمین از کشاورزان که ادعای مالکیت روی آن دارند، یکی از گلایه‌های کشاورزان است. کشاورزان شهرستان گلپایگان می‌گویند با ملی اعلام شدن بعضی اراضی که سالیان سال در آن کشت و کار می‌کردند وضعیت اقتصادی و معیشت کشاورزان نامساعد شده است.

ساکنان روستاهای کنجدجان، فاویان، فیلاخص و دم‌آسمان می‌گویند بعضی اراضی کشاورزان خلع‌ید شده یا در آستانه خلع‌ید است و پرونده آنان در محاکم قضائی در حال رسیدگی است. عده‌ای از کشاورزان شهرستان گلپایگان نسبت به ملی اعلام شدن اراضی کشاورزی معترض هستند و در تماس با خبرگزاری ایمنا به این شرایط اعتراض کرده‌اند و خواهان رسیدگی فوری شدند.

شهروندان می‌توانند مشکلات خود را از طریق تماس با شماره تلفن ۸_۳۵۵۴۴۱۱۲ در اختیار این رسانه قرار دهند؛ دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نیز می‌توانند برای پاسخ‌گویی به شهروندان از همین طریق اقدام کنند.

رفع تداخل بیش از هزار هکتار زمین طی دو سال گذشته

امیرمسعود شهبازی، مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان در این خصوص خبرنگار ایمنا، گفت: موضوع در خصوص اراضی است که کشاورزان از بیش از ۳۰ تا ۵۰ سال گذشته تاکنون در آن محصول کشت می‌کرده‌اند. این زمین‌ها سند ندارد و حدفاصل مرز روستاها و مراتع و بیابان‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منابع طبیعی سند دریافت کرده است، افزود: کشاورزان در این زمین‌ها کشت‌و کار و حق نسخ کشاورزی دارند و این موضوع از دو طریق قابل رسیدگی است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان خاطرنشان کرد: موضوع از طریق کمیسیون رفع تداخلات به مدیریت جهاد کشاورزی پیگیری و نقشه‌های هوایی دهه ۴۰ و ۷۰ بررسی می‌شود، سپس بازدید محلی انجام می‌شود تا اگر این مراتع تحت احیای کشاورزان است، رأی به رفع تداخل دهند و تکلیف تداخل زمین‌های ملی و کشاورزی مشخص شود.

شهبازی با بیان اینکه راه دوم این است که مردم از طریق شعبه ۲۴ قضائی شخصاً شکایت کنند، تاکید کرد: جهاد کشاورزی تلاش دارد اگر اراضی دست مردم بوده است در دست مردم بماند.

وی گفت: در شهرستان گلپایگان طی دو سال اخیر حدود چهار پلاک بزرگ به متراژ بیش از هزار هکتار در روستاهای فاویان، کنجدجان، دم آسمان و فیلاخص رفع تداخل شده است و اکنون در روستای شادگان این موضوع در حال بررسی است، ضمناً تا پایان سال ۱۴۰۲ در شهرستان گلپایگان بیش از ۱۰ هزار هکتار دیگر نیز رفع تداخلات خواهد شد.

کد خبر 606505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.