تداوم ریزش شاخص کل

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت چهار هزار ۹۳ واحدی به سطح یک میلیون ۳۷۳ هزار و ۸۲۳ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت یک ۶۸۳ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار ۲۲۶ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز چهار هزار واحد دیگر افت کرد، نمادهای فارس، کگل، وپاسار، خودرو، فخوز و ذوب بیشترین تأثیر منفی را بر روند بازار داشتند، ارزش معاملات در وضعیت ناامید کننده دو هزار ۶۰۰ میلیارد تومانی قرار گرفت و حجم معاملات در سطح چهار میلیارد برگه سهم، در بازار فرابورس نیز شرایط مشابه بود و نمادهای کگهر، صبا، بپاس، آریا و دی بیشترین تأثیر منفی را بر روند بازار داشتند، شاخص فرابورس افت ۵۰ واحدی را تجربه کرد بر اساس تحلیل تکنیکال انجام شده پیش بینی اصلاح قیمتی تا محدوده یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد را پیش بینی می‌کنیم.

در بازار امروز همچنان بیشترین سهم ارزش معاملات مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت بود و این به معنای آن است که سهامداران در حال فروش سهام و خرید صندوق‌های درآمد ثابت هستند پیش بینی می‌شود تا سطح یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد وضعیت پایدار باشد.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت چهار هزار ۹۳ واحدی به سطح یک میلیون ۳۷۳ هزار ۸۲۳ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت یک ۶۸۳ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار ۲۲۶ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۰۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۸۸

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۵۰ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۵۷۵ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۰۱

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۴۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۲۷ هزار ۱۹۴ و یک میلیون ۴۲۸ هزار ۱۲۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۱۲۳ و پنج میلیارد ۲۲ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. فردا

۲. کیان

۳. کمند

۴. افران

۵. فیروزا

بیشترین حجم معامله

۱. فردا

۲. کمند

۳. خساپا

۴. خودرو

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. ختوقا

۲. خچرخش

۳. خکار

۴. فپنتا

۵. زمگسا

بیشترین کاهش قیمت

۱. سکرد

۲. غدشت

۳. تکمبا

۴. ثاباد

۵. دسبحاح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل‌

تداوم ریزش شاخص کل

حمایت: محدوده یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد.

تحلیل: اصلاح تا سطح یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد.

نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور تأسیس شد

پس از صدور موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، اولین صندوق با موضوع مذکور در هفته جاری نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور بر روی یک ملک اداری با متراژ مفید حدود ۹۰۰ متر مربع و عمر حدود ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تأسیس شده است.

عرضه دیگنیتی و کارا از گروه بهمن موتور در بورس کالا تأیید شد

چهارشنبه، سی‌ام شهریور ماه ۱۵۲ خودرو دیگنیتی در چهار کد عرضه و با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه خواهند شد.

۳۸ خودرو دیگنیتی سفید با تریم مشکی، ۳۸ خودرو دیگنیتی سفید با تریم قرمز، ۳۸ خودرو دیگنیتی مشکی با تریم مشکی و ۳۸ خودرو دیگنیتی مشکی با تریم قرمز مورد معامله قرار خواهند گرفت.

۱۷۵ دستگاه کارای تک کابین و ۱۲۱ دستگاه کارای دو کابین نیز در روز شنبه ۲ مهر ماه عرضه خواهند شد. قیمت پایه کارای تک کابین ۲۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان و قیمت پایه کارای دو کابین ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

تحلیل بازار جهانی فولاد

تانگشان چین: در هفته جاری، موجودی بیلت فولادی در انبارها و بنادر عمده تانگشان ۶۷۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده که نسبت به هفته گذشته ۳۳ هزار و ۲۰۰ تن کاهش داشته است. این هفته واردات و صادرات شمش فولادی در چین ضعیف بود. نرخ ارز همچنان در حال افزایش است، مبادلات وارداتی دشوار است و قیمت‌ها در بازارهای خارج از کشور همچنان بالاست. اکثر فعالان بازار منتظر ثبات بازار هستند و قیمت بیلت وارداتی در محدوده ۴۵۰-۴۷۰ دلار آمریکا/ تن CFR متمرکز است. در جنوب شرق آسیا هم این هفته قیمت‌ها به طور کلی ثابت بود و معاملات کمتری انجام گرفت.

کشورهای مستقل مشترک المنافع: این هفته قیمت بیلت روسیه ثابت ماند. قیمت صادرات بیلت دریای سیاه در حال حاضر حدود ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار در هر تن فوب است که نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده است.

به گفته برخی منابع علیرغم کاهش مداوم قیمت قراضه و کاهش قیمت میلگرد ترکیه، قیمت بیلت وارداتی ترکیه نسبتاً ثابت باقی ماند که احتمالاً به دلیل افزایش هزینه‌های تولید شمش در سایر کشورها به دلیل افزایش قیمت انرژی است.

خاورمیانه: صادرات بیلت ایران در این هفته آرام بوده و معاملات اخیر بین ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار در هر تن فوب بوده است. افزایش هزینه‌های انرژی در ترکیه از قیمت‌های صادراتی بیلت حمایت کرد.

شنیده شده که یک کارخانه فولاد ایران برای صادرات ۴۰,۰۰۰ تن بیلت برای ارسال در ماه اکتبر به قیمت حدود ۴۶۰ دلار در هر تن فوب به توافق رسیده است. کارخانه دیگری تندر صادراتی برای حدود ۳۰,۰۰۰ تن اسلب به قیمت ۴۳۰ دلار در تن فوب ایران را تکمیل کرده است. همچنین شرکت‌های چادرملو و فولاد سیرجان هر کدام برای صادرات ۳۰ هزار تن بیلت تندر برگزار کرده‌اند.

قیمت سنگ آهن بدون تغییر

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در هفته گذشته بدون تغییر با قیمت ۱۰۳ دلار معامله شد. محدودیت‌های کرونایی در چین و انتظار افزایش یک درصدی نرخ بهره فدرال رزرو، از جمله فاکتورهای مهم کاهش تقاضای سنگ آهن می‌باشند. همچنین بسته محرک اقتصادی دولت چین نیز می‌تواند از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت باشد که به نظر عامل چندان قدرتمندی نیست. طی نیمه اول سال ۲۰۲۲، تولید فولاد چین (بزرگترین تولید کننده فولاد جهان) کاهش حدود هفت درصدی داشته و واردات سنگ آهن نیز حدوداً چهار درصد کاهش یافته که همگی نشان از رکود نسبی پیش رو دارد.

تحلیل وضعیت ورق گرم در بازارهای جهانی

این هفته، قیمت ورق گرم در بازار داخلی شانگهای اندکی کاهش یافت ولی قیمت صادرات HRC از کارخانه‌های بزرگ فولاد اساساً مشابه هفته گذشته بود و قیمت پیشنهادی حدود ۶۰۰-۶۱۰ دلار آمریکا به ازای هر تن فوب بود.

در جنوب شرق آسیا نیز علی رغم افزایش معاملات ورق گرم، قیمت‌ها در مجموع ثابت بود. کارخانه‌های فولادی قیمت‌هایی را در حدود ۶۲۰-۶۳۰ دلار به ازای هر تن CFR ارائه کردند ولی برخی منابع هنوز با قیمت ۵۹۰ دلار در هر تن معامله می‌شوند. این هفته فروش کلی HRC داخلی در هند افزایش یافته و قیمت‌ها ۹۰۰ تا ۱,۰۰۰ روپیه در هر تن زیاد شده است.

در ایالات متحده قیمت‌های داخلی به دلیل موجودی بالا کاهشی بود و نسبت به هفته گذشته در ۸۹۰ دلار بدون تغییر باقی ماند. در اروپا و ترکیه کارخانه‌های فولادی به دلیل هزینه‌های بالای انرژی کاهش تولید را اعلام کردند و بزرگترین کارخانه فولاد ایتالیا قصد دارد تولید خود را در ۱۹ سپتامبر متوقف کند. همچنین فعالان بازار معتقدند که سطح فعلی کاهش تولید کافی نیست.

نقشه بازار

تداوم ریزش شاخص کل

کد خبر 606397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.