بسطامی: کارشکنی در تبدیل وضعیت ایثارگران، پیگرد قانونی دارد

برخی از کارکنان دستگاه‌های اجرایی نسبت به بی توجهی دستگاه‌های اجرایی به تبدیل وضعیت ایثارگران گلایه‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به استناد بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و بند (و) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند که نسبت به استخدام و نیز تبدیل وضعیت استخدامی کلیه مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به صورت استخدام رسمی اقدام کنند همچنین بر اساس بخشنامه تبدیل وضعیت و استخدام رسمی ایثارگران که به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و همه دستگاه‌های مشمول قانون موظف هستند اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای این منظور در چهارچوب دستورالعمل مشترک سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور انجام دهند.

ذی‌نفعان این تبدیل وضعیت عبارتند از جانبازان، آزادگان، فرزند و همسر شهید، فرزند و همسر جانبازان دارای درصد جانبازی ۲۵ و بیشتر، فرزند و همسر آزادگان دارای مدت اسارت یکسال و بیشتر، فرزندان جانبازان دارای درصد جانبازی کمتر از ۲۵ درصد و فرزند آزادگان دارای مدت اسارت کمتر از یکسال، شخص رزمنده و فرزند و همسر وی با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه، یا حداقل هشت ماه حضور غیر داوطلبانه در جبهه با احتساب ۴/۳ به عنوان داوطلب و یا تجمیع هر دو مورد مشروط به اینکه از (شش ماه حضور داوطلبانه کمتر نباشد) و خواهر و برادر شهید به عنوان مشمولین ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند.

مقصود از تبدیل وضعیت ایثارگران این است که قرارداد کار آنها، از حالت قراردادی یا پیمانی، به حالت رسمی، تبدیل شود که دولت، این امر را به موجب بخشنامه ۱۴۰۱ مربوطه، به نهادهای ذی‌ربط اعلام کرده و لازمه انجام آن، ارائه مدارک لازم از جمله مدارک تحصیلی و مدارک مثبت ایثارگری از سوی ایثارگر و فرزند او در هنگام مراجعه به واحد منابع انسانی محل خدمت آنها است.

اما برخی از کارکنان دستگاه‌های اجرایی در تماس با خبرگزاری ایمنا، نسبت به بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها به تبدیل وضعیت ایثارگران اعتراض کردند و خواهان رسیدگی به این موضوع شدند.

پیگرد قانونی دستگاه‌ها برای خودداری از اجرای قانون

علی اکبر بسطامی؛ عضو هیئت رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به گلایه برخی از کارکنان دستگاه‌های اجرایی در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران اظهار کرد: در بند «ب» ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگران، قانونگذار دولت و همه سازمان‌ها را مکلف به تبدیل وضعیت ایثارگران کرده است و حتی در شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ در قانون اساسی یا شرکت‌های بیمه‌پرداز تأمین اجتماعی مکلف به اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران هستند.

وی با اشاره به پیش‌بینی مبالغی در بودجه دو سال گذشته برای اجرای این قانون، ادامه داد: در صورتی که این تأمین اعتبار انجام نمی‌شد، دولت مکلف به اجرای قانون بود اما اخبار رسمی حکایت از آن دارد که در بسیاری از سازمان‌ها ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر از فرزندان ایثارگران تبدیل وضعیت شدند و بسیاری از سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ یا تأمین اجتماعی نیز از اجرای قانون استنکاف کردند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نشست‌هایی در کمیسیون ایثارگران و اصل ۹۰ با حضور دستگاه‌های اجرایی یادآور شد: در این نشست‌ها اعلام شد دستگاه‌هایی که از اجرای قانون خودداری می‌کنند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، کمبود اعتبار و تفاسیر گوناگون از قانون، مهم‌ترین دلایلی که برای این استنکاف اعلام می‌شود در حالی که تنها مفسر قانون مجلس است و دولت مکلف به اجرای آن است.

تفسیر قانون تخلف است

وی قرائت مختلف از قانون را خلاف قانون دانست و گفت: در صورتی که شرکت یا دستگاهی این قانون را اجرا نکند، مستنکف به شمار می‌رود و باید مورد پیگرد قرار گیرد، حتی در برنامه هفتم توسعه ریل‌گذاری‌های جدیدی برای قانون‌گذاری در حوزه ایثارگری انجام شده است و دلیلی برای استنکاف دستگاه‌ها از قانون وجود ندارد.

بسطامی با اشاره به گلایه‌های کارکنان برخی دستگاه‌های اجرایی مانند مخابرات و صدا و سیما از اجرا نشدن این قانون تاکید کرد: با وجود پرسش از وزیر مخابرات هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نکردیم، به همه سازمان‌ها و مسئولان توصیه می‌کنیم قانون مربوط به کسانی که نظام جمهوری اسلامی مدیون آنهاست و در شرایط سخت برای نظام زحمت کشیدند را اجرا کنند.

وی قانون تبدیل وضعیت ایثارگران را بر اساس احکام بالادستی، برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سنواتی دانست و گفت: نظام جمهوری اسلامی مرهون خون‌ها و رشادت‌های این قشر است در این شرایط استنکاف دستگاه‌های اجرایی از قانون مجاز نیست به همین دلیل از اجرا نشدن قانون تبدیل وضعیت ایثارگران گله مند هستیم و آن‌را از مجاری نظارتی و قانونی را دنبال می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تسری این قانون در سراسر کشور و همه دستگاه‌های اجرایی ادامه داد: شهرداری‌ها نیز جزو دستگاه‌هایی هستند که باید از این قانون تبعیت کنند البته در بسیاری از شهرداری‌های کشور این قانون انجام شده اما در برخی به دلیل برداشت‌های مختلف از قانون، با موانعی روبه‌رو است.

کد خبر 606331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    3 0
    ان شاالله درست میشه. مثل بقیه کارها که درست شده.
  • ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    6 0
    سلام جناب اقای بسطامی عزیز، خواهشا پیگیر نامه اداره استخدامی به منابع انسانی ادارات درباره منقضی های قبل از ۵۷ باشید که ستاد کل ۶ماه داوطلبانه اعلام کردن.با تشکراززحمات شمابزرگوار.
  • ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    4 0
    سلام بله قیقا! ما از مجموعه ی آموزش و پرورش خیلی از همکارانمان سال ۱۴۰۰ تبدیل وضعیت شدن که متاسفانه به خاطر یک اشتباه مدرک ایثارگری ما کسر شد و ما از تبدیل وضعیت جا ماندیم ولی با پیگیری‌های فرزندان منقضی خدمت خوشبختانه این مشکل حل شد ، حالا دستگاه‌های اجرایی زیر بار تبدیل وضعیت نمی‌روند و می‌گویند بخشنامه به ما ابلاغ نشده و ما همچنان سرگردان .... شما را به خدا به داد ما برسید ....
  • فرزند جانباز متوفی ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    4 0
    سپاس ..پی گیر مخابرات قانون گریز باشید ..التماس دعا از نمایندگان انقلابم
  • ایثارگر شرکتی مخابرات ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    4 0
    نزدیک ۲ سال است که منتظر اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران هستیم ولی متاسفانه هیچ اقدامی نکردند لطفا این موضوع را مجدانه پیگیری بفرمایید. با تشکر.
  • ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    2 0
    با سلام و عرض خسته نباشید ،جناب بسطامی عزیز لطفا به داد منقضی ها ۵۶ و قبل برسید ،ما با اینکه گواهی ۶ ماه داوطلبانه رو گرفتیم طبق بخشنامه ستاد کل ولی در کمال ناباوری ادارت قبول نمیکنن و میگن باید اداره استخدامی به منابع انسانی ادارات بخشنامه منقضی ها رو ابلاغ کنن ،تعداد ما زیاد نیست عاجزانه درخواست رسیدگی به این موضوع داریم تا ما هم تبدیل وضعیت شیم ،و از این استرس و نگرانی و نا امیدی نجات پیدا کنیم..با سپاس.
  • ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    3 0
    سلام جناب آقای بسطامی..لطفا پیگیر ابلاغ بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران منقضی ۵۶ و قبل به منابع انسانی ادارات باشین ..تعداد ما ها زیاد نیست با اینکه گواهی ۶ ماه داوطلبانه رو با بخشنامه جدید ستاد کل گرفتیم ادارات به ما جواب نمیدن و مدارک نمیگرن توروخدا به دادمان برسین...ممنون
  • محمد ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    2 0
    سلام متاسفانه سازمان استخدامی بخشنامه ستاد کل در رابطه با منقضی ها را به وزارت خانه ها ابلاغ نکرده لطفا پیگیر باشید تشکر
  • ناشناس ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    3 0
    باسلام لطفا پیگیر استخدام فرزندان ایثارگر شرکت مخابرات باشید.متاسفانه هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است
  • شهروند ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 0
    سلام بعضی ادارات و دستگاه‌ها کارشکتی میکنند هیچ کس هم رسیدگی نمیکنه
  • محسن ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    1 0
    باسلام وخسته نباشید خدمت حاجی آقابسطامی .من فرزندجانبازهستم و۷ساله درفضای سبزشهرداری مشغول به کارهستم اماپیمانکاری ۷ماه ازسال نگه مون میداره زمستان که میشه بیرونمون میکنه حالامدارک ایثارگری تحویل دادم ولی کارم روانجام نمیدن میگن نیروفصلی وحجمی هستی .آیاتعلق میگیره ؟خواهشمندیم پیگیری کنیدباسه نیروهای فصلی
  • محسن ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    0 0
    باسلام وخسته نباشید خدمت حاجی آقابسطامی .من فرزندجانبازهستم و۷ساله درفضای سبزشهرداری مشغول به کارهستم اماپیمانکاری ۷ماه ازسال نگه مون میداره زمستان که میشه بیرونمون میکنه حالامدارک ایثارگری تحویل دادم ولی کارم روانجام نمیدن میگن نیروفصلی وحجمی هستی .آیاتعلق میگیره ؟خواهشمندیم پیگیری کنیدباسه نیروهای فصلی
  • سحر IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    بانک مسکن هم کاری نکرده
  • محمد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    1 0
    اقای بسطامی مگر نه اینکه شما نماینده حق طلب ایثارگران هستید. بنا به اینکه حضور بالای 45 روز داوطلب در جبهه کارت ایثارگری تقدیم این از جان گذشتگان میشود. پس چرا برای تبدیل وضعیت این قشر ایثارگران که کمتر از شش ماه در جنگ حضور داشتند شامل طرح تبدیل وضعیت نشده اند؟ از شما تقاضا داریم پیگیر این مسآله باشید و اگر دلیل قانع کننده ای دارد عنوان کنید تا نگاه ایثارگران کمتر از شش ماه به این نظام کمرنگ و گمرنگ تر نشود. باشد که رستگار شوید
  • خواهر شهید IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام وخسته نباشی من خواهر شهید وتعداد محدود جا مانده از ماده۲۱ جامع خدمات رسانی به شهدا هستیم از سال ۸۸و۸۹و ۹۰ به صورت کارورز در بانک ملی بودیم خواهش میکنم به ماهم کمک کنید یه اصلاحی در مورد سال انجام دهید