ریزش شاخص‌کل در پی افزایش نرخ بهره بانکی

با وجود رشد قیمت دلار پاسخ بورس تهران به تغییر این پارامتر معکوس بوده است، از مهم‌ترین دلایل ریزش بازار افزایش نرخ بهره بانکی در هفته گذشته است که مجدد به محدوده ۲۱ درصد نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته گذشته انتظارها حاکی از این بود که بازار می‌تواند در سطح یک میلیون ۳۸۰ هزار واحد مورد حمایت واقع شود اما امروز با ریزش سنگین ۱۱ هزار واحدی به محدوده یک میلیون ۳۷۷ هزار واحد رسید و یک روز سیاه دیگر را در کارنامه خود ثبت کرد، بر اساس تحلیل تکنیکال احتمالات حاکی از این است که ممکن است روند نزول تداوم یابد، نمادهای فولاد، شپنا، فملی، شستا، فارس، شبندر و خودرو بیشترین تأثیر منفی را بر بازار داشتند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت یازده هزار ۱۸۳ واحدی به سطح یک میلیون ۳۷۷ هزار ۹۱۵ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت دو هزار ۹۸۱ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار ۹۰۸ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۷۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۲۲

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۱۰۲ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۶۳۰ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۹۴

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۰۵

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۳۵ هزار ۷۹۴ و ۱۰۹ هزار ۱۱ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۷۱۱ و دو میلیارد ۷۶۱ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. افران

۲. کمند

۳. فردا

۴. همای

۵. کیان

بیشترین حجم معامله

۱. افران

۲. کمند

۳. دانا

۴. خودرو

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. دانا

۲. فپنتا

۳. وتوس

۴. حپترو

۵. سخاشح

بیشترین کاهش قیمت

۱. ورنا

۲. وایران

۳. غمهرا

۴. دسبحاح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

ریزش شاخص‌کل در پی افزایش نرخ بهره بانکی

ریزش شاخص‌کل در پی افزایش نرخ بهره بانکیحمایت: محدوده یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد.

تحلیل: اصلاح تا سطح یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد.

مهم ترین‌ها

وسرمد

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت بیمه سرمد

سرمایه فعلی: ۴,۸۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، درصد افزایش سرمایه: ۴۹ درصد

مبلغ افزایش سرمایه: ۲,۳۵۲,۰۰۰ میلیون ریال، محل تأمین افزایش سرمایه: مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، موضوع افزایش سرمایه: افزایش ظرفیت نگهداری مجاز شرکت، حفظ سطح توانگری، ثروت سازی برای سهامداران شرکت و نیز افزایش ظرفیت شرکت جهت خرید دارایی‌های ثابت، تاریخ تصویب هیئت مدیره: ۱۴۰۱/۰۶/۲۰

میدکو

اعلامیه پذیره نویسی عمومی شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه با شماره مجوز DPM-IOP-۰۱A-۰۱۵ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۶و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از مبلغ ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، تعداد ۷۹,۸۹۷,۰۰۷,۲۸۶ سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد ۱۰۲,۹۹۲,۷۱۴ سهم ۱۰۰۰ ریالی برای پذیره نویسی عمومی عرضه می‌گردد. مهلت پذیره نویسی عمومی از تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۷ لغایت تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ و شماره حساب‌های زیر جهت واریز وجوه تعیین شده ست.

وتوکا

گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۴,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۱۳,۴۷۱,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور حفظ منافع سهامداران محترم که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

جزئیات مرحله جدید عرضه خودرو در بورس کالا

٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریم مشکی)، ٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریم قرمز)، ٣٨ خودروی دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) هر یک با قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۳۰ شهریور روی تابلو می‌رود.همچنین تالار خودروی بورس کالا چهارشنبه این هفته میزبان عرضه ۱۷۵ دستگاه «کارای» تک کابین گروه بهمن با قیمت پایه ٢٩١ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۲۱ دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

نگاهی به بازارهای جهانی

مهم‌ترین رویداد هفته گذشته داده‌های تورمی مصرف کننده و تولید کننده آمریکا بود که با واکنش شدید بازار مواجه شد. نرخ تورم مصرف کننده اگرچه نسبت به مقدار قبلی پایین‌تر بود اما بیش از انتظارات بازار منتشر شد. نرخ تورم مصرف کننده در حالی که انتظار می‌رفت به ۸.۱ درصد برسد، به ۸.۳ درصد رسید. نرخ تورم مصرف کننده در ماه آگوست در حالی که انتظار می‌رفت منفی باشد، مثبت ۰.۱ درصد منتشر شد.

به دنبال انتشار داده‌های تورمی آمریکا، انتظارات برای افزایش ۰.۵ درصد نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو به صفر رسید و انتظارات به سمت افزایش یک درصدی نرخ بهره حرکت کرده است. حدود ۲۰ درصد از بازار انتظار دارند فدرال رزرو نرخ بهره را یک درصد افزایش دهد. داده‌های اقتصادی آمریکا اگرچه وضعیت مبهمی دارند اما از ادامه سیاست‌های انقباضی حمایت می‌کنند.

به دنبال انتشار داده، دلار در هفته گذشته رشد کرد اگرچه نتوانست از سقف فعلی عبور کند. طلا با افت حدود سه درصدی تا محدوده ۱,۶۵۵ دلار سقوط کرد. قیمت نفت نیز روند نزولی داشت. بازار سهام آمریکا نیز ریزشی بود زیرا ادامه سیاست‌های انقباضی می‌تواند شرکت‌ها را با مشکل نقدینگی مواجه کند. فضای کلی حاکم بر بازارهای سهام جهانی منفی بود. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۱ تاکنون رسیده است.

پی وی سی در بازارهای جهانی

این هفته قیمت PVC علیرغم افزایش قیمت‌های آتی PVC در بورس کالای چین و افزایش ارزش انرژی بالادستی، در آسیا نزولی بود. در چین، قیمت PVC در سطوح ۸۳۰-۸۵۰ دلار در هر تن ارزیابی شد که کاهش شدید ۲۰-۵۰ دلاری نسبت به هفته قبل داشت.

در آسیای جنوب شرقی، قیمت PVC در سطوح ۸۲۰-۸۷۰ دلار در هر تن ثبت شد و کاهش ۳۰-۶۰ دلاری را تجربه کرد. قیمت خوراک اتیلن جنوب شرق آسیا در روز سه شنبه در سطوح ۹۹۵- ۱۰۰۵ دلار در هر تن ثبت شد، در حالی که قیمت اتیلن شمال شرق آسیا در سطح ۹۹۵-۱۰۰۵ دلار در تن بود که هر دو نسبت به هفته قبل بدون تغییر بودند. قیمتEDC خوراک نیز در هفته گذشته در منطقه جنوب شرق آسیا با پنج دلار کاهش در سطوح ۳۲۰- ۳۳۰ دلار قرار گرفت و در چین بدون تغییر نسبت به هفته گذشته باقی ماند.

این هفته همچنین قیمت پی وی سی در اروپا به دلیل روند ضعیف‌تر تقاضای منطقه‌ای و پیشنهادات واردات کمتر از تأمین کنندگان خارجی کاهش یافت. قیمت‌های PVC شمال غرب اروپا این هفته با کاهش ۳۰ یورویی در سطوح یورو ۱۵۶۵-۱۵۷۵ قرار گرفت.

متانول همچنان در حال رشد است

متانول در هفته گذشته با افزایش قیمت، ۳۲۵ دلار در هر متریک تن در CFR چین معامله شد. طی معاملات هفته گذشته، قیمت متانول در بازار داخلی چین و هند و جنوب شرق آسیا، بر خلاف سایر کامودیتی ها افزایشی بود و انتظار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو هم نتوانست قیمت را نسبت به هفته گذشته کاهش دهد. قیمت متانول در بازار هند به ۳۰۶ دلار بر هر متریک تن رسید. در جنوب شرق آسیا قیمت این محصول ۳۶۵ دلار بر هر متریک تن بود.

مهم‌ترین عامل افزایش قیمت، تعطیلی برخی متانول سازان ایرانی است که باعث کاهش شدید عرضه متانول در چین شده است. با توجه به قیمت گاز و یوتیلیتی، متانول سازان ایرانی حال و روز خوشی ندارند. همچنان افزایش قیمت زغال سنگ و گاز طبیعی باعث افزایش بهای تمام شده متانول سازان سراسر جهان شده که به تدریج باعث کاهش تولید و متعاقباً کاهش عرضه متانول خواهد شد.

طی ماه‌های گذشته شاهد چنین فرایندی بوده‌ایم که باعث افزایش قیمت متانول از محدوده ۲۹۰ دلار تا ۳۲۵ دلار شده است. قیمت تمام شده هر تن متانول (برای متانول سازان ایرانی) با مصرف گاز ۵۰۰۰ تومانی (هر متر مکعب) و یوتیلیتی (قیمت‌های سال ۱۴۰۰)، حدود ۳۰۰-۳۳۰ دلار می‌باشد! با توجه به این شرایط، تعطیلی برخی متانول سازان امری طبیعی به نظر می‌رسد.

نقشه بازار

ریزش شاخص‌کل در پی افزایش نرخ بهره بانکی

ریزش شاخص‌کل در پی افزایش نرخ بهره بانکی

کد خبر 606129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.