لزوم تعیین جانمایی برای اجرای نمایش‌های خیابانی

یک کارگردان و نمایشنامه‌نویس گفت: اجرای نمایش‌های خیابانی در اصفهان باید مکان‌ ثابتی داشته باشد.

حسین بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان پس از تهران جایگاه مناسبی در تئاترهای خیابانی دارد و ضرورت توسعه گروه‌های نمایش خیابانی دیده می‌شود.

وی مزیت تئاترهای خیابانی را دسترسی آسان مردم به آن دانست و افزود: همواره تئاترهای خیابانی همچون تعزیه مورد توجه عموم بوده است و اجرای تئاترهای خیابانی با هر مضمون از جمله دفاع مقدس، طنز و اجتماعی با استقبال مردم روبه‌رو می‌شود.

این پیشکسوت صنعت سینما با بیان اینکه چهار کارگردان در اصفهان اقدام به ساخت تئاترهای خیابانی می‌کنند، ادامه داد: بیشتر تئاترهای خیابانی که به نمایش درمی‌آید سفارشی است، اما اگر نمایش‌های خیابانی با متن قوی ارائه شود، به‌طورقطع مردم به دنبال تئاترهای خیابانی در هر جایی می‌روند.

وی تصریح کرد: تئاترهای خیابانی باید هویت داشته باشد و به‌صورت متداول هفته‌ای یک تئاتر به نمایش عموم گذاشته شود؛ در دوره‌های مختلف نیز شکل‌های مختلفی از آن را در قالب تعزیه یا نمایش‌های روحوضی داشته‌ایم.

بخشی، تئاتر خیابانی را یکی از قدیمی‌ترین اشکال تئاتر معرفی کرد که به‌طورمعمول در یک فضای باز و منطقه‌ای عمومی ارائه می‌شود، افزود: تئاتر خیابانی یک اجرای یافت شده است که هم اجراکننده و هم مخاطب، فضایی که اجرا در آن صورت می‌گیرد را پیدا می‌کنند و در واقع هر دو با فضای حاکم بر صحنه اجرای نمایش ارتباط برقرار می‌کند.

وی اضافه کرد: اغلب به اجراکنندگان تئاتر خیابانی «دوره‌گرد» می‌گویند، در گذشته تماشاگران به برخی از «دوره‌گردان» مبلغ یا هدایایی مانند غذا یا نوشیدنی اهدا می‌کردند. همان‌گونه که بیان شد و از نام آن برمی‌آید، محل اجرای تئاترهای خیابانی اغلب خیابان‌ها، مراکز خرید، پارکینگ‌ها یا تقاطع‌ها و گوشه‌های خیابان است، تئاتر خیابانی همچنین شامل پرفورمنس‌های متحرکی است که در طول جشنواره‌ها یا در هنگام رژه یا اعتراضات اتفاق می‌افتد.

این پیشکسوت صنعت سینما خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی می‌تواند شامل شعبده‌بازی، تردستی، تئاتر فیزیکی، میم، سیاه‌بازی، مهارت‌های سیرکی، دلقک‌بازی، کار با آتش، نمایش‌های روحوضی و بندبازی باشد، این نمایش به‌طور معمول سِن مشخصی ندارد و تنظیمات نور و افکت‌های صدا بر آن اِعمال نمی‌شود.

کد خبر 606031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.