تجربه گلشهر از طراحی نوین آبیاری فضای سبز

شهرداری‌ها طی سال‌های اخیر برای رفع مشکل کم‌آبی، اقدام به طراحی سیستم‌های نوین آبیاری کرده‌اند، اما این روش در بیشتر شهرها موفقیت‌آمیز نبوده است؛ گلشهر نیز در این مسیر با مشکلات و موانعی روبه‌رو بوده که حفظ فضای سبز شهری را دشوار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طراحی فضای سبز شهری مدنظر قرار بگیرد، سیستم آبیاری آن است. انتخاب طرحی مناسب برای آبیاری فضای سبز می‌تواند تأثیر بسزایی بر کاهش استفاده از منابع آبی در شرایط بحران کمبود آب و خشکسالی داشته باشد؛ بنابراین نیاز است مدیران شهر پیش از طراحی سیستم آبیاری نکاتی را در نظر بگیرند و با آگاهی کامل در این زمینه اقدام کنند.

شناخت انواع تجهیزات مورد نیاز برای آبیاری و شناخت گیاهانی که در فضای سبز به کار رفته‌اند، از نکات بسیار مهمی است که پیش از طراحی سیستم آبیاری باید در نظر گرفته شود تا بتوان راهکاری مناسب و سیستمی مبتکرانه طراحی کرد و مصرف آب را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

بدون طراحی یک سیستم آبیاری مناسب، فضای سبز طراحی شده در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ هر قدر فضای سبز با دقت و به شکلی کاملاً حرفه‌ای طراحی شود، اما آبیاری مناسبی برای آن در نظر گرفته نشود، پروژه فضای سبز شهری با شکست مواجه می‌شود.

مدیریت شهری گلشهر طی سال‌های اخیر به منظور کاهش مصرف آب در فضاهای سبز اقدام به طراحی سیستم‌های آبیاری نوین کرده است، اما اخیراً گزارشی از هدررفت آب در فضاهای سبز بعضی نقاط شهر گزارش شده و شهروندان را در این شرایط کم‌آبی نگران کرده است.

آموزش کارگران آبیاری فضای سبز ضرورت دارد

محمد یاوری، یکی از شهروندان شهر گلشهر می‌گوید: با عبور از خیابان گلستان گلشهر و بلوار این خیابان شاهد وضعیت نامناسب آبیاری فضای سبز و ورود حجم زیادی از آب به داخل خیابان هستیم؛ تقریباً کمتر نقطه‌ای را مشاهده می‌کنید که آب فضای سبز وارد خیابان نشده باشد و این موضوع زیبنده شهر نیست، این معضل به دلیل نقص طراحی آبیاری فضای سبز است.

وی می‌افزاید: مدیریت نامناسب آبیاری فضای سبز در گلشهر علاوه بر هدر دادن حجم قابل توجهی از آب شرب و غیرشرب در شرایط کم‌آبی فعلی، موجب بروز مشکلات و ایجاد چهره‌ای نازیبا از شهر می‌شود.

این شهروند گلشهر تصریح می‌کند: راهکار تعمیر و بازسازی فضای سبز، آموزش کارگران آبیاری فضای سبز، نظارت بر کار آنان و به‌کارگیری کارگران دلسوز و متعهد است.

شیوه آبیاری فضاهای سبز شهر بازنگری شود

حامد فیاضی، یکی دیگر از شهروندان گلشهر می‌گوید: شهرداری و شورای اسلامی شهر از خیابان گلستان بازدید کنند و در جریان این وضعیت در این شرایط بی‌آبی قرار بگیرند، قضاوت را به خودشان می‌سپاریم؛ به عنوان شهروند حق انتقاد داریم و لازم است در شیوه آبیاری شهر جدا بازنگری شود.

وی ادامه می‌دهد: شناخت ابزارهای مناسب برای آبیاری فضای سبز شهری و استفاده از یک برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند به حفظ گیاهان و درختان کمک کند.

سیستم آبیاری فضای سبز گلشهر ناقص است

مصطفی محمودی، شهردار گلشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، تصریح می‌کند: سیستم آبیاری فضای سبز گلشهر ناقص است، به منظور تحت فشار کردن این سیستم آبیاری جلساتی را با شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برآوردهای مالی پروژه بسیار زیاد است.

وی تصریح می‌کند: نگهداری فضای سبز ۱۳ کیلومتر بلوار اصلی برای یک شهرداری درجه چهار کار دشواری است. تمام طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری بر نگهداری پایدار فضای سبز شهر با کمترین اپراتور و نیروی انسانی، متمرکز شده است.

شهردار گلشهر اضافه می‌کند: پروژه احداث بلوار شهدای میانی با ارزشی بالغ بر چهار میلیارد تومان در حال انجام است.

محمودی خاطرنشان می‌کند: اجرای حدود ۱۰ هزار متر کانیو و جدول در پیمانی که ماه آینده بسته می‌شود، انقلابی در حوزه نگهداری فضای سبز شهر است. فضای سبز در سطح محلات شهر نیز به ترمیم و ایجاد جدول نیاز دارند که متناسب با اعتبارات و اولویت‌ها انجام می‌شود.

لوله‌ها نشتی دارد / تعمیرات پس‬ از جدول‌گذاری انجام می‌شود

رسول انصاری، مسئول فضای سبز شهرداری گلشهر نیز در این خصوص اظهار می‌کند: فضای شهری گلشهر طبق برنامه هر هشت روز یک بار آبیاری می‌شود و نظارت کاملی روی آبیاری آن داریم.

وی می‌افزاید: آبیاری درختان بلوار خیابان گلستان از طریق لوله‌گذاری و تانکر انجام می‌شود، اما بعضی نقاط لوله‌کشی از بین رفته و نشتی آب وجود دارد که قرار است تعمیرات لوله‌گذاری پس از بهسازی و نوسازی جدول‌ها انجام شود.

مسئول فضای سبز شهری شهرداری گلشهر خاطرنشان می‌کند: شهردار گلشهر دو هفته گذشته از این بلوار بازدید داشتند که با توجه به خرابی جداول این بلوار دستور دادند در برنامه اجرای جدول‌گذاری جدید تعمیرات لوله گذاری نیز اجرا شود.

انصاری ادامه می‌دهد: در بخش آبیاری فضای سبز چهار محله شهر با کمبود آب مواجه هستیم و لوله‌گذاری کامل نیست، اما در مکان‌هایی که لوله‌گذاری نیست، آبیاری از طریق تانکر انجام می‌شود.

خط انتقال آب فضای سبز بلوار اصلی شهر از نظر فنی مشکل دارد

مهدی قیصری، دانشیار گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه فضای سبز شهری در شرایط کمبود آب، توجه نکردن به مدیریت آبیاری در فضای سبز شهری است، عموماً تمرکز مدیریت شهری روی تأمین منابع آبی جدید یا انتقال آب است، البته این دو مورد نیز لازم است، اما کافی نیست.

وی تاکید می‌کند: ضرورت دارد سیستم آبیاری فضاهای سبز شهری متناسب با آب مورد نیاز درختان و گیاهان، شرایط آب‌وهوایی، محدودیت‌های خاک، نوع و سن گیاه مدیریت شود، در غیر این‌صورت منابع آب تأمین شده هدر می‌رود.

دانشیار گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه می‌دهد: در شرایط کمبود منابع آب باید تمرکز روی مدیریت و بهره‌برداری بهینه از منابع آب باشد، چنان‌چه طراحی سامانه آبیاری دقیق نباشد و ابزار لازم برای مدیریت آبیاری تأمین نشود، آبیاری مناسبی نخواهیم داشت.

قیصری تصریح می‌کند: با وجود اینکه سامانه‌های آبیاری نوین در بخش‌هایی از فضاهای سبز شهری اجرا شده است، اما روش مدیریت و بهره‌برداری از آن‌ها به شیوه آبیاری غرقابی و سنتی است. در بعضی شهرها سامانه نوین آبیاری تنها به صورت شکلی اجرا شده است، اما از لحاظ مفاهیم فنی و مهندسی، مباحث آب، خاک و گیاه و اتمسفر پایین‌ترین حد استاندارد را دارد و بیشتر به مثابه لوله کشی (حرکت آب از داخل لوله) است.

وی اضافه می‌کند: عمده‌ترین مشکل سیستم‌های آبیاری قطره‌ای اجرا شده در فضای سبز شهری این است که در طراحی، اجرا و بهره‌برداری به نیاز آبی گیاه، ظرفیت نگهداشت آب خاک، حداقل سطح خیس شده، حداقل عمق خیس شده مورد نیاز درخت و پتانسیل‌های سیستم آبیاری قطره‌ای توجه نشده است.

دانشیار گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه می‌دهد: نبود ارتباط علمی، فنی و مهندسی میان بخش تأمین، انتقال و توزیع آب و توجه نکردن به مدیریت آبیاری از علل هدررفت آب و تشدید خسارات خشکی به فضای سبز در شرایط کمبود آب است.

مدیریت نادرست آبیاری مهم‌ترین عامل ایجاد خسارت به فضای سبز شهری است

قیصری تاکید می‌کند: اگر یک کار علمی، فنی و مهندسی در اجرا و بهره‌برداری از منابع آب، خطوط انتقال و شبکه آبیاری انجام و برنامه آبیاری متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای آب، خاک، گیاه، اتمسفر و سیستم آبیاری تدوین و اجرا شود، با همین میزان آب موجود که در اختیار شهرداری‌های کلان‌شهرها و شهرها است می‌توان فضای سبز شهری را در شرایط بهتری حفظ کرد، زیرا در شرایط فعلی نیز مقدار آب مصرفی در بخش فضای سبز شهری قابل توجه است و هدرروی آب و مدیریت نادرست آبیاری مهم‌ترین عامل ایجاد خسارت به کیفیت و کمیت فضای سبز شهری است.

وی می‌گوید: خط انتقال آب فضای سبز بلوار اصلی گلشهر از نظر فنی مشکل دارد زیرا الگوی سیستم بر اساس آبیاری غرقابی طراحی شده است و زیرساخت و ظرفیت لازم برای آبیاری نوین را ندارد.

دانشیار گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان می‌کند: شهرداری‌ها برای رفع مشکل آبیاری فضای سبز شهری باید منابع آب، خطوط انتقال و شبکه، سامانه آبیاری و برنامه مدیریت آبیاری را همزمان به عنوان یک سیستم ببینند و کار اصلاح خطوط انتقال و شبکه را براساس نیازمندی‌های سامانه آبیاری و برنامه مدیریت آبیاری انجام دهند.

قیصری ادامه می‌دهد: برنامه اصلاح سامانه و مدیریت آبیاری باید عرصه به عرصه انجام شود تا از بلایی که بر سر فضای سبز شهری به دلیل نبود مدیریت صحیح آبیاری و هدر رفتن آب در حال اتفاق است، جلوگیری شود.

وی می‌گوید: لازم است در ایران با اقلیم خشک و نیمه‌خشک و منابع محدود و مشخص آب و درحالی‌که منابع آب زیرزمینی تحت فشار است و کسری منبع داریم، بخش‌های مختلف مصرف آب را مدیریت کنند، نه اینکه به فکر منبع جدید آب باشند، زیرا منبع آب جدیدی وجود ندارد، اگر هم به صورت محلی منبع آب جدیدی پیدا شود، منبع آبی پایداری نیست.

کد خبر 605746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.