درمان خانگی آب رفتن داخل گوش + عوارض ماندن آب، راهکار خروج، علائم اولیه گوش شناگر

ماندن آب در گوش می تواند عوارض زیادی مانند درد و خارج به همراه آورد و منجر به ایجاد عفونت و سپس بیماری های دیگر گوش شود. بنابراین اگر آب در گوش شما مانده بهتر است با روش های صحیح و مناسب آن را خارج کنید.

به گزارش ایمنا، زمانی که آب وارد گوش‌ها می‌شود در حالت معمولی جرمی که در مجرای گوش وجود دارد، از ورود مایع به داخل گوش ممانعت می‌کند اما گاهی ممکن است آب داخل گوش باقی بماند و خارش و درد بسیار زیاد را به همراه بیاورد. این اتفاق در ادامه منجر به کاهش شنوایی می‌شود.

رفتن آب در گوش

شاید بارها برای شما اتفاق افتاده است که در هنگام شنا یا حمام کردن آب وارد گوش‌هایتان شود. این اتفاق ممکن است برای هر فردی رخ دهد. در این حالت احساس عجیبی در فرد به وجود می‌آید به این صورت که گوش‌های او حالت گرفتگی پیدا می‌کند و صداها را بم می‌شنود.

ماندن آب در گوش چه عوارضی دارد؟

باقی ماندن آب در گوش می‌تواند خارش و درد بسیار زیادی را ایجاد کند حتی در ادامه می‌تواند منجر به از دست دادن شنوایی فرد شود. ماندن آب در گوش عوارض دیگری از جمله ایجاد کیست، ورم و التهاب پرده گوش را نیز به وجود می‌آورد.

درمان خانگی آب رفتن داخل گوش + عوارض ماندن آب، راهکار خروج، علائم اولیه گوش شناگر

چرا آب بعد از شنا در گوش می‌ماند؟

باریکی مجرای گوش یا وجود جرم زیاد یا شیء خارجی دیگر داخل گوش را می‌توان از جمله دلایل باقی ماندن آب در گوش دانست. افرادی که زمان زیادی را در آب سپری می‌کنند، بیشتر از دیگران این احساس را تجربه می‌کنند. در برخی اوقات وارونه کردن خود در زمان بالانس زدن می‌تواند باعث شود که آب به داخل گوش برود.

آیا آب رفتن در گوش‌ها خطرناک است؟

در بیشتر اوقات گوش، جرم بیشتری را ترشح می‌کند و همین باعث می‌شود که آب به آرامی از روی آن بگذرد. در غیر این صورت، باکتری موجود در آن رشد می‌کند و بیماری گوش شناگر را ایجاد می‌کند.

علائم اولیه گوش شناگر

  • قرمزی و خارش داخل مجرای گوش
  • درد کم
  • ترشح مایع شفاف و بی بو

درمان‌های خانگی برای خارج کردن آب از گوش

اگر آب در گوش میانی شما قرار دارد، درمان خانگی مناسب نیست و به درمان ویژه ای نیاز دارد اما اگر آب در گوش خارجی شما قرار دارد، با استفاده از راهکارهای خانگی می‌توانید در رفع آن اقدام کنید.

راه‌های خارج کردن آب از گوش

راه‌های زیادی برای خارج کردن آب از گوش خارجی وجود دارد.

کمک گرفتن از نیروی جاذبه زمین

یکی از بهترین راه‌ها جهت خارج کردن آب از گوش، کمک گرفتن از نیروی جاذبه زمین است. به این صورت که ابتدا سر خود را به یک طرف خم کنید و گوشی را که آب در آن جمع شده است، به صورت موازی با سطح زمین نگه دارید.

ایجاد کردن خلأ در گوش

در این روش، کف دستتان را به مدت چند ثانیه روی گوشتان فشار دهید و به سرعت دست خود را بردارید.

استفاده از سشوار

سشوار می‌تواند در افزایش سرعت تبخیر آب و مایع جمع شده در گوش کمک زیادی کند چراکه وارد شدن هوای گرم و خشک موجب تبخیر آب داخل گوش شما می‌شود. در این روش، ابتدا لاله گوش را پایین بکشید و سشوار را از فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتی متری گوش آسیب دیده خود بگیرید. این کار را به مدت ۳۰ ثانیه ادامه دهید. توصیه می‌شود که سشوار را خیلی نزدیک گوش خود نگیرید چرا که منجر به آسیب بیشتری می‌شود.

استفاده از الکل و سرکه

یک قاشق چای‌خوری الکل را با یک قاشق چای‌خوری سرکه ترکیب کنید. دو یا سه قطره از این ترکیب را در گوش آسیب دیده خود بریزید. سپس به آرامی کانال گوش خود را مالش دهید. بعد از گذشت ۳۰ ثانیه، سر خود را به طرف دیگر خم کنید تا آب از آن خارج شود.

گرما درمانی

یک حوله کوچک تمیز و یک کاسه آب داغ بردارید. حوله را در آب داغ کاسه فرو کنید و آن را خوب بچلانید تا آب اضافی آن به طور کامل گرفته شود. سپس آن را به مدت ۳۰ ثانیه روی گوش خود بگذارید. بعد از اینکه حوله را برداشتید حدود یک دقیقه استراحت کنید و دوباره این کار را انجام دهید.

استفاده از آب اکسیژنه

در این روش کافی است سه یا چهار قطره از آب اکسیژنه را داخل گوش آسیب دیده خود بریزید. پس از گذشت دو دقیقه سر خود را به طرف دیگر خم کنید تا آب از گوش شما خارج شود. توصیه می‌شود که این کار را با استفاده از یک قطره‌چکان انجام دهید.

استفاده از کمپرس نمک

کمپرس آب نمک در این موضوع بسیار مؤثر است چراکه نمک آب را به خود جذب می‌کند. در این روش یک چهارم لیوان را از نمک پر کنید و آن را گرم کنید. پس از داغ شدن نمک‌ها، آن را داخل یک پارچه کتان بپیچید و گره محکمی به آن بزنید. در پایان، این پارچه را به مدت ۳ الی ۴ دقیقه نزدیک گوش آسیب دیده خود بگذارید.

درمان خانگی آب رفتن داخل گوش + عوارض ماندن آب، راهکار خروج، علائم اولیه گوش شناگر

خمیازه کشیدن

چند بار خمیازه بکشید، اگر با انجام این کار متوجه جا به جا شدن مایع درون گوش می‌شوید، بارها این کار را تکرار کنید.

خم کردن سر به اطراف

در این روش روی یک پا بایستید و سر خود را به سمت زمین خم کنید و قسمت بالای گوش خود را به سمت پایین بکشید.

استفاده از سیر

ابتدا مقداری سیر را بکوبید و آب آن را بگیرید. دو یا سه قطره از آن را داخل گوش خود بچکانید. پس از گذشت چند دقیقه سشوار را بردارید و آب سیر موجود در گوش خود را خشک کنید. در استفاده کردن از سشوار به فاصله و مدت زمان انجام این کار دقت کنید.

استفاده از روغن زیتون

مقداری از روغن زیتون را داخل یک کاسه کوچک بریزید و آن را به میزان کم گرم کنید. سپس چند قطره از آن را داخل گوش آسیب دیده خود بریزید. پس از اینکه ده دقیقه گذشت، سر خود را خم کنید تا آب و روغن زیتون از گوش شما خارج شود.

مراجعه به پزشک برای خارج کردن آب از گوش

در صورتی که وجود آب در گوش باعث احساس درد و ناراحتی برای شما شده است، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. اگر علائمی مانند ترشحات زرد رنگ و بد بو، درد مداوم، نقص شنوایی و خارش کانال گوش دارید، خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 605681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.