مرگ ۲۱ هزار ایرانی در سال گذشته بر اثر آلودگی هوا/پدیده وارونگی دما در نیمه دوم سال

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مطابق آخرین آمار وزارت بهداشت از میانگین شاخص ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون در ۲۷ کلان‌شهر کشور با جمعیت حدود ۳۵میلیون نفر، مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا بزرگسالان نزدیک به ۲۱هزار نفر در سال ۱۴۰۰ برآورد شده است.

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه براساس قانون و فرمول‌های مشخص، وزارت بهداشت مکلف است سالانه میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا را در کلان‌شهرها احصا و منتشر کند، اظهار کرد: روزهای هوای سالم و ناسالم مطابق با ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهرها ثبت می‌شود.

وی میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در جهان را حدود هفت میلیون نفر اعلام کرد و افزود: به علت سطح بالای بیماری‌های زمینه‌ای، آلودگی هوا تشدیدکننده مرگ‌های زودرس است و طول عمر افراد در کلان‌شهرها پنج سال کمتر از شهرهای پاک برآورد شده است؛ چراکه شهروندان به‌طورمستمر در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

صنایع و منابع متحرک؛ منشأ انتشار آلودگی هوا

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه با انباشت آلاینده‌ها که منشأ انتشار آن‌ها عمدتاً صنایع و منابع متحرک هستند و دور از انتظار نبودن نقش بخش خانگی، در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دمایی مواجه می‌شویم، گفت: استقرار بیش از ۷۰ درصد صنایع بالقوه آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان و انتشار و تجمیع آلاینده‌ها، منجر به تشدید آلودگی هوای این کلان‌شهر می‌شود.

گل‌علیزاده تصریح کرد: از سوی دیگر در فصل تابستان با ترکیبات آلی فرار ناشی از انتشارات بخارات بنزین و نیترات نیتروژن مواجه هستیم که با قرارگیری در وضعیت گرمای شدید خورشید به عنوان آلاینده ثانویه ازن تشکیل می‌شوند و در پایتخت به مدت سه سال و در کلان‌شهر اصفهان طی دو سال اخیر، شاهد معضل این نوع آلودگی هوا در تابستان بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: از طریق دو شیوه می‌توانیم آلایندگی‌های اولیه را نظارت کنیم، با اجرای طرح کنترل انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه‌ها و انبارها و مباحث پایش نشت بخارات بنزین خودروها، می‌توان این میزان از آلایندگی‌ها را کاهش داد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: منابع و صنایع با مصارف گازسوز ازجمله موتورخانه‌های منازل، تجاری، اداری و صنعتی اگر سیستم‌های کنترل و پایش نداشته باشند، انتشار گازهای نیتروژن آن‌ها می‌تواند به عنوان تولید آلاینده ثانویه خودروها نیز نقش داشته باشد. طی دو تا سه سال اخیر شاهد بودیم که در کلان‌شهر اصفهان شرایط مناسبی درخصوص آلایندگی‌های گازی در نیمه دوم سال، نداشته است.

وی ادامه داد: پایش‌های شبانه‌روزی بسیار مناسبی در استان با ورود قوه قضائیه برای برخورد با صنایع آلاینده که با نبود سیستم‌های کنترلی و فقدان رعایت حد استانداردها در طول شب به فعالیت مشغول بودند، اجرایی شده است.

فقدان باد و هوارسانی

گل‌علیزاده با بیان اینکه طرح تهویه هوای مناسب در اصفهان به شیوه صحیح اجرایی نشده است، تاکید کرد: بارگذاری‌های بیش از ظرفیت در اصفهان با ظرفیت‌های اکولوژی منطقه سازگاری ندارد و با ورود حوزه‌های مختلف صنعتی، طرح تهویه هوای مناسب به شیوه‌های صحیح اجرایی نشده است. استقرار کارگاه‌های آجرپزی یکی از دلایل میزان شاخص آلودگی‌های هوای اصفهان است. میزان بارگذاری‌ها در جهان با مباحث اندازه قدرت تهویه هوا صورت می‌گیرد تا با انتشار آن‌ها بتوانند آن حجم را از سطح شهر خارج کنند.

وی اضافه کرد: زمانی که در فصل زمستان در شهر اصفهان با وارونگی و سکون هوا مواجه می‌شویم و شاهد انباشت آلاینده‌ها هستیم، با فقدان باد و هوارسانی ورود حتی ۱۰ واحد آلودگی، حدود هزار واحد به آلایندگی‌های قبلی می‌افزاید.

راهکار افزایش روزهای سالم و پاک در کلان‌شهرها

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه مطابق با آخرین آمار وزارت بهداشت از میانگین شاخص ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون در ۲۷ کلان‌شهر کشور با جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفر تنها برای مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی و تنفسی برای بزرگسالان در ایران نزدیک به ۲۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ برآورد شده است، گفت: این وزارتخانه میزان خسارت اقتصادی ناشی از آلودگی هوا در کلان‌شهرها را معادل ۱۱.۳ دهم میلیارد دلار تخمین زده است.

وی منابع متحرک آلایندگی‌ها را شامل موتورسیکلت، خودروهای سواری و دیزلی دانست و اظهار کرد: براساس ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون شاخص آلودگی در هوا، نقش آلایندگی‌های خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌ها بیشتر است؛ بنابراین بر اثر فعل و انفعالات روزانه، فعالیت خودروها طی بازچرخش این ذرات نشسته در سطح زمین، غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا می‌کند.

گل‌علیزاده با اشاره به راهکار افزایش روزهای سالم و پاک در کلان‌شهرها، تاکید کرد: برخورداری از هوای پاک به عنوان نعمت خدادادی، نیاز همه انسان‌ها است و در قانون هوای پاک و اسناد بالادستی ذکر شده که باید از برخی نبایدها هم پیروی کنیم؛ به عنوان مثال هنگامی که می‌گویم در اصفهان بیش از ظرفیت بارگذاری صورت گرفته و تجمیع انتشار این آلاینده‌ها منجر به آلودگی شهر اصفهان شده است، نباید بارگذاری تازه‌ای روی آن ایجاد شود بلکه با برنامه‌ریزی به سمتی حرکت کنیم که دیگر منبع نوین انتشار آلودگی در اصفهان بارگذاری نشود.

کد خبر 605361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.