هشدار آتش‌نشانی لاهیجان نسبت به آتش زدن خار و خاشاک

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لاهیجان نسبت‌ به آتش زدن ضایعات و خار و خاشاک هشدار داد و گفت: شهروندان و روستائیان برای پاکسازی محیط اطراف منازل خود از سوزاندن ضایعات و خاروخاشاک خودداری کنند.

سیداحمد میربشیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برخی از شهروندان و روستاییان لاهیجان برای پاکسازی محیط اطراف منازل خود اقدام به سوزاندن ضایعات و خار و خاشاک می‌کنند که در بسیاری از مواقع، موجب شعله‌ورشدن و گسترش آتش‌سوزی می‌شود و اطفای حریق تنها با حضور نیروهای آتش‌نشانی امکان‌پذیر است.

وی افزود: عملیات‌های اطفای حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لاهیجان در مناطق روستایی در صورت داشتن جاده، ۸۵ درصد با بکارگیری خودرو اطفای حریق و مابقی به دلیل صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی به صورت دستی و با ابزار آلاتی مانند بیل انجام می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لاهیجان خاطرنشان کرد: در عملیات‌های اطفای حریق مناطق جنگلی، برخی از مواقع لوله‌های نواری آب و سایر تجهیزات آتش‌نشانی سوخته و آسیب‌دیده و این سازمان از ابتدای در سال جاری تاکنون برای خرید تجهیزات جدید، حدود دو میلیارد ریال هزینه کرده است، در حالی که در عملیات‌های اطفای حریق محدوده شهری با چنین مشکلاتی مواجه نیستیم.

میربشیری تصریح کرد: گاهی اوقات به طور همزمان چند حادثه آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و محدود شهری اتفاق می‌افتد و خدمات‌رسانی و اطفای حریق توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لاهیجان با دشواری انجام می‌شود و به دلیل کمبود نیرو، تجهیزات و ایستگاه آتش‌نشانی، در بسیاری از مواقع به ویژه در هوای گرم، تمام آتش‌نشانان در حالت آماده‌باش هستند.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لاهیجان از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از ۳۰۰ مورد مأموریت اطفای حریق ضایعات و خار و خاشاک در حاشیه شهر، روستاها و مناطق جنگلی اعزام شده‌اند، تاکید کرد: ساکنان مناطق کوهستانی و صعب‌العبور که با آتش‌سوزی خار و خاشاک و علفزار مواجه شده و با سازمان آتش‌نشانی تماس می‌گیرند، خونسرد و صبور باشند زیرا اطفای حریق دستی، نیازمند مدت زمان بیشتری است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لاهیجان با بیان اینکه سوزاندن ضایعات و علفزارهای خشک، کار بسیار خطرناکی است و موجب شعله‌ورشدن و سرایت حریق به جنگل، خانه‌ها، دامداری‌ها و کابل‌های برق و آلودگی محیط‌زیست می‌شود، تاکید کرد: در هنگام هوای گرم روستاییان و شهروندان با پرهیز از انداختن ته سیگار روشن در سطح جنگل‌ها، مراتع و حاشیه جاده‌ها، برای پاک‌سازی محیط اطراف منازل خود از سوزاندن علفزارها و ضایعات خودداری کنند.

میربشیری با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لاهیجان درحال‌حاضر با ۴۶ نیروی ستادی و عملیاتی و به‌کارگیری هشت خودرو اطفای حریق سبک و سنگین، یک خودرو امداد و نجات و اطفای حریق، سه تانکر شش هزار لیتری و یک تانکر ۱۲ هزار لیتری آب‌رسان در سه ایستگاه فعالیت می‌کند، تصریح کرد: شهروندان و روستاییان در صورت مشاهده آتش‌سوزی، مراتب را بلافاصله به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اطلاع دهند.

به گزارش ایمنا، لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده است.

کد خبر 605006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.