آیین‌نامه اجرایی ساز و کار هدفمندسازی یارانه‌ها تصویب شد

هیئت وزیران در راستای حکم مندرج در تبصره (۱۴) قانون بودجه درباره ساز و کار هدفمندسازی یارانه‌ها، آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون را تصویب کرد که براساس آن حق‌العمل خدمات جایگاه‌های سوخت با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱، ۴۵ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش ایمنا، هیئت دولت در جلسه امروز _یکشنبه بیستم شهریورماه_ به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در راستای حکم مندرج در تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص ساز و کار هدفمندسازی یارانه‌ها، آئین نامه اجرایی این بند از قانون را تصویب کرد که از مهم‌ترین محورهای پیش‌بینی شده در این آئین نامه اجرایی می‌توان به مواردی همچون تعیین قیمت کارمزد، حق‌العمل جایگاه‌های عرضه سوخت مایع و CNG، تعیین فرایند واریز و پرداخت منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها، تعیین قیمت سوخت انواع نیروگاه‌ها، تعیین قیمت سوخت گاز خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع مختلف، شناسایی خانوارهای پردرآمد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارسال آن به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و رسیدگی به اعتراضات توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد.

بر این اساس، حق‌العمل خدمات جایگاه‌های سوخت با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱، با اعمال ۴۵ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ تعیین شد. همچنین متوسط نرخ حق العمل جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ (برحسب طبقه بندی) ۴۵ درصد افزایش می‌یابد.

وزارت نفت اجازه دارد افزایش‌های تعیین شده حق‌العمل سوخت مایع را بر اساس میزان فروش جایگاه‌ها، به صورت پلکانی (حداکثر سه پله) به نحوی تعیین کند که میانگین افزایش ۴۵ درصد رعایت شود.

در خصوص حجم گاز تحویلی به جایگاه‌های عرضه CNG رقم سامانه اندازه گیری تحویل دهنده (شرکت ملی گاز ایران) مبنای محاسبات و صدور صورتحساب و هرگونه کسری، پرتی، هدررفتگی و موارد مشابه بر عهده تحویل گیرنده (جایگاه عرضه CNG) است؛ بر این مبنا نرخ حق‌العمل جایگاه‌های عرضه CNG نسبت به مصوبه تیر ماه دولت، به میزان سه درصد افزایش می‌یابد.

همچنین نرخ گاز خوراک طبیعی پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول ابلاغی وزارت نفت و با اعمال سقف نرخ گاز صادراتی (حداکثر معادل ۵۰ هزار ریال به ازای هر مترمکعب) و نرخ گاز طبیعی سوخت پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی پالایشگاهی و مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به تأسیسات عمومی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها شامل برق، آب، اکسیژن و غیره معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی (حداکثر ۲۰ هزار ریال) و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود.

در خصوص نرخ گاز سوخت سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی و تأسیسات عمومی آنها مطابق ارقام قانون بودجه سال ۱۴۰۰ عمل می‌شود و نرخ‌های مذکور توسط شرکت ملی گاز ایران از ابتدای سال ۱۴۰۱ در قبوض مصرفی این صنایع، اعمال خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 604381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.