آئین‌نامه غیرفعال شدن کارپوشه مودیان مالیاتی وارد مرحله اجرا شد

آئین‌نامه اجرایی غیرفعال کردن کارپوشه مؤدیان موضوع تبصره ماده (۲۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده با ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور وارد مرحله اجرا شد.

به گزارش ایمنا، هیئت وزیران در جلسه سیزدهم شهریورماه ۱۴۰۱، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) و به استناد تبصره ماده (۲۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده، آئین نامه غیرفعال کردن کارپوشه مؤدیان موضوع تبصره مذکور را تصویب کرد.

بر اساس ماده ۲۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده، پس از استقرار سامانه مؤدیان، فعال بودن کارپوشه مؤدی در سامانه مزبور به این معنی است که او از نظر سازمان، شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض از خریداران را دارد. در صورتی که مؤدی شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض را از دست بدهد، سازمان موظف است بلافاصله کارپوشه وی را در سامانه مؤدیان غیرفعال کند.

بانک مرکزی موظف است ترتیبی اتخاذ کند که به‌محض غیرفعال شدن کارپوشه مؤدی در سامانه مؤدیان، تمام دستگاه‌های پایانه فروشگاهی (pos) مرتبط با آن، غیرفعال شود.

در این ماده از قانون پیش بینی شده بود که آئین نامه اجرایی غیرفعال نمودن کارپوشه مؤدی حداکثر ظرف سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون، با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی به تصویب هیئت وزیران برسد و به این ترتیب با ابلاغ آئین نامه از سوی «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور، این ماده قانونی وارد مرحله اجرا شد.

به موجب این آئین نامه، در موارد زیر کارپوشه مؤدیان غیرفعال بوده است، اما مؤدی امکان ورود به سامانه را داشته است و امکان ثبت حافظه جدید و صدور صورت‌حساب در کارپوشه را ندارد:

- بر اساس ماده (۶) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اگر که سقف اعتبار فروش تکمیل شده باشد.

- مطابق بند (پ) ماده (۲۰) قانون، چنانچه در مشارکت‌های مدنی صاحبان مشاغل (اعم از اختیاری و قهری) نماینده تعیین نگردد و یا تکالیف مالیاتی واحد شغلی توسط نماینده انجام نشود.

- فوت نماینده مشارکت‌های مدنی صاحبان مشاغل تا زمان تعیین نماینده جدید مشارکت.

- اعلام تعطیلی موقت واحد کسب و کار بر اساس ماده (۱۳) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان.

همچنین در صورت وقوع هریک از موارد زیر، کارپوشه غیرفعال بوده و دسترسی نام کاربری مؤدی محدود می‌شود، طوری که مؤدی با این کاربری محدود شده امکان تسلیم اظهارنامه، پرداخت و ثبت اعتراض را داشته اما امکان ارسال صورتحساب را ندارد:

- اشخاص حقوقی موضوع ماده (۲۱) قانون، بعد از تاریخ ختم تصفیه

- فوت اشخاص حقیقی در صورت فعالیت با عنوان صاحبان مشاغل انفرادی

- فوت اشخاص حقیقی در پرونده صاحبان مشاغل در صورت وجود پرونده مشارکتی که منجر به انفرادی شدن پرونده صاحبان مشاغل شود.

- در صورت ابطال پروانه کسب و کار برای پرونده صاحبان مشاغل مکان محور و ابطال مجوز کسب و کار برای پرونده صاحبان مشاغل مجوز محور

- تعطیلی دائم و یا انحلال واحد کسب و کار بر اساس ماده (۱۳) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

- اعلام تغییر محل فعالیت و یا به اجاره واگذار کردن واحد کسب و کار برای پرونده‌های مکان محور، بر اساس ماده (۱۴) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

ابلاغ آئین نامه اجرایی حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی

محمد مخبر امروز _یکشنبه بیستم شهریورماه_ آئین نامه اجرایی بند (ن) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، مصوب هیئت وزیران، با هدف حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی و صنعت ریز الکترونیک (میکرو الکترونیک)، را برای اجرا ابلاغ کرد.

منابع این آئین نامه از حقوق ورودی واردات گوشی‌های همراه ساخته شده خارجی بالای ۶۰۰ دلار تأمین و ۱۰۰ درصد منابع مذکور به منظور حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی و صنعت ریز الکترونیک (میکرو الکترونیک)، برای افزایش سرمایه شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته اختصاص یافته و مطابق آئین نامه مصرف می‌شود.

علاوه بر این، اعتبارات موضوع این آئین نامه به منظور حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند داخلی و صنعت ریز الکترونیک (میکرو الکترونیک)، ارتقای سطح فناوری و کیفیت تولید محصولات، توسعه صادرات، حمایت از طرح (پروژه) های تحقیقاتی منتهی به تولید نمونه صنعتی و آزمایشگاهی به منظور حمایت از سرمایه گذاری، تسهیلات و یارانه سود، در قالب برنامه‌های مصوب کارگروهی متشکل از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اختصاص می‌یابد که حداقل ۷۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد آن برای حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند داخلی و حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۳۰ درصد برای حمایت از صنعت ریز الکترونیک (میکرو الکترونیک) خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 604358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.