رشد؛ نباید رشد کاریکاتوری باشد

استاندار استان اصفهان گفت: باید مراقب باشیم رشد ما رشدی کاریکاتوری نباشد؛ رشد کاریکاتوری هنگامی اتفاق می افتد که تک‌بعدی به مقوله تعالی تخصصی مهارتی نگاه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی امروز _پنجشنبه هفدهم شهریورماه_ در مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی، اظهار کرد: مشابه جشنواره‌هایی نظیر جشنواره خوارزمی در سراسر دنیا با مأموریت‌ها و اهداف مختلف در حال برگزاری است.

وی افزود: به طور کلی اهداف برگزاری جشنواره‌های علمی، تقویت روحیه پژوهش، نگاه کاربردی به علم، جمع کردن استعدادها پیرامون ظرفیت‌ها و کمک در راستای بارور شدن آنها و الگوسازی دانش‌آموزان است.

استاندار استان اصفهان تصریح کرد: رویکرد فرایندی باید در چنین جشنواره‌هایی مد نظر قرار گیرد و اگر با رویکرد فرآیندی به برگزاری جشنواره‌ها نگاه کنیم، ماحصل این جشنواره‌ها برای تمدن کشور باقی خواهد ماند و جشنواره‌ها سکویی برای شناسایی و تربیت سرباز برای نظام سلطه نخواهد شد.

وی اضافه کرد: در نگاه فرآیندی باید توجه داشته باشیم که قبل از برگزاری جشنواره‌ها، چگونه وسعت و دامنه استعدادیابی را در جنبه‌های مختلف فراهم کنیم و تعریف کردن ظرفیت‌هایی برای ارتباط شرکت‌کنندگان در جشنواره‌ها با مؤلفه‌های هویتی خود، فراهم شود؛ اگر چنین شد و افراد وارد شده به این جشنواره‌ها با مؤلفه‌های فرهنگی و تمدنی سرزمین خود ارتباطی عمیق برقرار کنند، نتیجه این می‌شود که شش هزار دانش‌آموز از یک استان مقابل دشمنی که قریب به ۴۵ کشور دنیا پشتیبان آن بودند تا انقلاب یک کشور را بهم بزند، می‌ایستند.

مرتضوی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که بحران انرژی در اروپا، کشورهای اروپایی را زمین‌گیر کرده است. جنگ روسیه و اوکراین سبب شد که بسیاری از کشورها که خود را در زمره اقتصادهای بزرگ دنیا تعریف می‌کردند، بعد از چند سال دست گدایی دراز کنند.

استاندار استان اصفهان گفت: اگر ضمن شناسایی‌ها، استعدادیابی‌ها و ظرفیت‌سازی‌ها قبل، حین و پس از جشنواره، برنامه‌ریزی خوبی برای فرزندان این سرزمین تعریف نشود و ظرفیتی برقراری ارتباط فراهم نشود، نمی‌توان به همه اهداف و نتایج این جشنواره‌ها دل بست و تصور کنیم که به اهداف خود رسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: برای اینکه مجموعه استعدادها دست به دست هم دهند و برای آینده ایران برنامه‌ریزی کنند، باید اتفاقی قلبی بیفتد؛ اتفاقی که در دهه اول و دوم انقلاب مملکت را نجات داده و در مقابل ظلم و جنایت نظام سلطه، پایداری و استقامت را در کشور نهادینه کرده است.

مرتضوی گفت: دانش‌آموزان با حضور در این جشنواره‌ها و ظرفیت‌های فراهم شده تبدیل به شاخصی در مجموعه‌های خود می‌شوند و الگو قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم رشد ما رشدی کاریکاتوری نباشد. رشد کاریکاتوری هنگامی اتفاق می‌افتد که صرفاً تک بعدی به مقوله تعالی تخصصی مهارتی نگاه کنیم. اگر جامعیت در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای رشد و تعالی افراد در نظر گرفته نشود، ظرفیتی که باید در وجود دانش‌آموز فراهم شود تا نقش الگو در میان هم‌سن‌وسالان خود داشته باشند، اتفاق نمی‌افتد. باید مراقب رشد تک‌بعدی و نبود جامعیت در مسیری که طی می‌کنیم باشیم.

کد خبر 603486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.