دلایل تفاوت قیمت رمز ارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت قیمت رمز ارزها در صرافی ها به علل مختلفی نظیر نقدینگی، تمرکززدایی، کارمزد و حجم معاملات بستگی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

اینکه چرا قیمت لحظه ای ارز دیجیتال در صرافی ها تفاوت دارد، سوال پر تکرار همه تازه‌واردان به این حوزه است. به باور اکثر افراد، علت این اختلاف قیمت در تحرک سریع ارزهای دیجیتال نهفته است. در این مطلب، به بررسی دلایل مختلف چرایی متفاوت بودن قیمت در صرافی‌ها و نحوه کسب سود با استفاده از این فرصت می‌پردازیم.

بررسی علل متفاوت بودن قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی ها

برای خرید و فروش رمز ارزها، همیشه بهتر است قیمت در صرافی‌های مختلف را بررسی کنید. با این حال، دانستن علت این تفاوت خالی از لطف نیست.

نقدینگی

لیکوئیدیتی یکی از مهمترین فاکتورها برای هر صرافی است. برای اینکه یک پلتفرم بتواند مسئولیت‌های زیرساختی و مدیریتی خود را حفظ و اجرا کند، باید فعالیت منطقی داشته باشد.

تریدرها نیز معمولاً به صرافی‌های دارای خدمات کارآمد و سریع جذب می‌شوند. به همین خاطر، تاخیر در سفارشات و کمبود نقدینگی بسیار عذاب‌آور است. بنابراین، سطوح عرضه و تقاضای یک توکن محبوب در یک صرافی نقش مهمی را در تعیین اسپرد بید و اسک (همان تفاوت قیمت لحظه ای خرید و فروش ارز دیجیتال) ایفا می‌کند. حال هرچه نقدینگی بالاتر باشد، تفاوت قیمت خرید و فروش رمز ارزها در صرافی مورد نظر کمتر است.

تمرکززدایی

همانند بیت کوین، اکثر آلت کوین‌ها نیز روی یک شبکه واحد هستند. از طرفی هم هیچ سیستم قیمت‌گذاری متمرکز یا قانون‌گذاری‌شده‌ای وجود ندارد. قیمت بیت کوین بسته به اقتصاد و فاکتورهای معاملاتی عرضه و تقاضا تغییر می‌کند.

حال در صرافی‌ها، این عوامل می‌توانند در هر زمانی متفاوت باشند و البته این تغییرات نیز همیشه در یک بازه مشخص اتفاق می‌افتند. به همین خاطر، احتمالاً تریدرها برای صحبت درباره ارزش یک ارز دیجیتال خاص، قیمت متوسط آن را به‌کار می‌برند.

دلایل تفاوت قیمت رمز ارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال چیست؟

نقش کارمزد تراکنش‌ها در تفاوت قیمت رمز ارزها در صرافی ها

امروزه، صرافی‌های مختلفی در صنعت کریپتو حضور دارند و کاربران آن‌ها نیز درگیر تراکنش‌های درون پلتفرمی هستند. معاملات ارزهای دیجیتال همیشه با کارمزد همراه‌اند و گاهی اوقات این کارمزدها بسته به میزان و مقدار فعالیت می‌توانند بسیار بزرگ باشند.

چنین موقعیتی یک بار مالی را بر دوش صرافی‌ها می‌گذارد که باید به هر طریقی متوازن شود. در حال حاضر، ایده‌آل‌ترین روش برای مقابله با چنین اتفاقی، پراکنده‌سازی هزینه‌ها روی قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال است.

حجم معاملات

حجم یکی دیگر از عوامل مهم در تفاوت قیمت رمز ارزها در صرافی هاست. در اکثر مواقع، حجم معاملات به‌خاطر تعداد کوین‌های مینت‌شده توسط شبکه مربوطه محدود است. قیمت رمز ارزها در صرافی‌های مختلف به میزان تریدها وابسته است و هیچ روش ثابت و مشخصی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد، به همین خاطر هیچ‌کس از هزینه ارز مربوطه باخبر نیست.

این هزینه عموماً بین قیمتی که یک فرد مایل به خرید و فرد دیگر مایل به فروش است، متوازن می‌شود. تراکنش مربوطه نیز پس از تعیین حد بالا و پایین قیمت در یک صرافی توسط دو تریدر انجام و قیمت نهایی مشخص خواهد شد.

آیا می‌توان از تفاوت قیمت رمز ارزها در صرافی ها سود کسب کرد؟

بله. بهره بردن از فرصت اختلاف قیمت در پلتفرم‌های ارز دیجیتال که آربیتراژ نام دارد، یکی از راه‌های نسبتاً کم‌دردسر است، اما به سرعت عمل و بررسی مداوم بازار و صرافی‌ها نیاز دارد. امروزه افراد بسیاری از این روش برای کسب سود روزانه استفاده می‌کنند. با اینکه شاید این تفاوت قیمت در صرافی‌ها به چند سنت یا کمی بیشتر خلاصه شود، اما برای ارزهای کمتر شناخته‌شده با نوسان قیمت بالاتر به‌خاطر حجم معاملاتی کمتر، بیشتر محسوس است.

برای استفاده از این فرصت، چندین ابزار آنلاین وجود دارد. مثلاً، وب سایت‌های تجمیع‌گر اطلاعات مربوط به صرافی‌ها، به لیست کردن داده‌های مربوطه می‌پردازند. در این پلتفرم‌ها، صرافی‌های معاملاتی لیست‌شده، حجم معاملات و قیمت جفت ارزی مربوط به یک کوین یا توکن درج می‌شود. یکی از بهترین منابع برای بررسی این اطلاعات در صرافی‌های خارجی، وب سایت CoinMarketCap است.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید رمز ارز مورد نظر را با قیمت پایین‌تر در یک صرافی خریده و در پلتفرم دیگر با قیمت بالاتر بفروشید. با این حال، باید بدانید که سودآوری نسبتاً پایین خواهد بود، اما در بلند مدت و با تلاش پیوسته سود خوبی کسب خواهید کرد. علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از افراد با استفاده از این روش به درآمدزایی می‌پردازند، فرصت عمل بسیار کم است و باید سرعت بالایی داشته باشد. با این حال، باید سرعت انجام تراکنش در صرافی‌های مختلف را نیز در نظر بگیرید.

اینکه این روش مناسب شماست یا خیر، به استراتژی و دانش شما بستگی دارد. اما باید بدانید که این روش کسب سود بسیار خسته‌کننده و وقت‌گیر است و نیازمند تداوم است.

با این وجود، اگر به انجام استراتژی آربیتراژ علاقه‌مند شده‌اید، می‌توانید با مراجعه به صفحه قیمت لحظه ای ارز دیجیتال صرافی بیت ۲۴، به بررسی ارزش کوین و توکن‌های مختلف بپردازید. بیت ۲۴ یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی با پشتیبانی از بالای ۳۵۰ رمز ارز است که تجربه‌ای امن و آسوده از ترید کریپتوکارنسی‌ها را برای کاربران به ارمغان آورده است.

کد خبر 602698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.