تسلیم نق های کودکان نشوید

خبرگزاری ایمنا: هيچگاه در مقابل نق زدن هاي كودك تسليم نشويد و در مقابل خواسته هاي غير منطقي او مقاومت كنيد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهدشت، كارشناس مسوول بهداشت روان مركز بهداشت يزد ضمن بیان این مطلب گفت: يكي از شايع ترين شيوه ها براي رسيدن به خواسته ها در كودكان گريه كردن، جيغ زدن و نق زدن است و از آن جایي كه كودكان غالبا خيلي راحت مي توانند نقاط ضعف ما را بيابند، خيلي زود درك مي كنند كه به اين شيوه مي توانند به خواسته خود برسند.
فاطمه زارع افزود: گاهي اوقات گريه هاي كودكان به دلايلي مانند بيماري، خستگي، گرسنگي و يا براي جلب توجه والديني كه به اندازه كافي محبت و توجه نسبت به كودك نشان نمي دهند است مخصوصا در نوزادان و كودكان زير ۴ ماه اين حالات نمي تواند به دليل لوس بودن و جلب توجه كردن باشد و غالبا براي نيازهايي مثل خواب، گرسنگي، تشنگي و دل درد است اما اگر والدين مطمئن هستند فرزندشان بي جهت نق مي زند بايد جلوي اين رفتار او گرفته شود.
وي به والدين توصيه كرد: هيچگاه در مقابل نق زدن هاي كودك تسليم نشويد، دلسوزي نكنيد و در مقابل خواسته هاي غير منطقي او مقاومت كنيد.
كارشناس مسوول بهداشت روان مركز بهداشت يزد در مورد درمان نق زدن كودك بيان كرد: بهتر است در ابتدا مدت گريه كردن و كج خلقي هاي او را يادداشت كنيد تا به مرور زمان برايتان مشخص شود كه اين زمان با مقاومت و نه گفتن شما كم شده است يا خير. گاهي ممكن است مدت گريه كردن طولاني شود چون كودك فكر مي كند مي تواند شما را تسليم خود نمايد ولي بعد كه نتيجه اي نگرفت ساكت مي شود بنابراين اگر بعد از انجام اين روش متوجه شديد لجبازي و گريه اش طولاني تر شده نااميد نشويد.
زارع همچنين به والدين توصيه كرد: هنگامي كه كودك آرام است به او توجه كنيد و او را در آغوش بگيريد. فراموش نكنيد كودكان نيازمند محبت هستند و هميشه بايد آنها را مورد توجه و محبت قرار دهيد به خصوص زماني كه آرام هستند.
وي افزود: اما هنگامي كه كودك رفتارهاي ناپسند مثل كج خلقي و گريه دارد و مطمئن هستيد كه مشكلي وجود ندارد بي توجهي كنيد و براي اينكه تسليم نشويد اتاق را ترك نماييد و يا خود را مشغول انجام كاري نشان دهيد و اگر ساكت شد و به طرف شما آمد به او توجه نشان دهيد و ديگر اشاره اي به موضوع نكنيد و خيلي عادي رفتار کنید.
زارع براي درمان نق زدن كودك گفت: كودك را تحريك نكنيد اگر مي دانيد حركت و رفتاري يا موقعيتي موجب ايجاد كج خلقي و نق زدن كودك مي شود جلوي آن را بگيريد.
وي افزود: اگر در جمع و يا مكان نامناسبي هستيد و كودك شروع به جيغ زدن و كج خلقي كرد، او را به مكان ديگري ببريد و خودتان از او دور شويد اما او را زير نظر داشته باشيد و مي توانيد مطابق سن او به اين تنبيه ادامه دهيد.
كارشناس مسوول بهداشت روان مركز بهداشت يزد تصريح كرد: به كودك روشهاي درست، منطقي و مناسب انجام خواسته ها را نشان دهيد و هر گونه پيشرفت و ممانعت در نق زدن و كج خلقي را تشويق نماييد و به او بگوييد با انجام چه كارهايي مي تواند توجه شما را جلب كند.
کد خبر 60244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.