توافق بدون ضمانت اجرایی پذیرفته نیست/ سیاسی‌کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از بی‌برنامگی در مذاکرات وین و دوحه گفت: با اینکه می‌توانستیم در این مذاکرات امتیازات قابل توجهی دریافت کنیم، بدون نقشه راه وارد شدیم اما هنوز هم دیر نشده است و معتقدم از طریق توافق باید در مذاکرات نتیجه بگیریم.

محمود عباس‌زاده‌مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مذاکرات وین و تعلل آمریکا در پاسخگویی به متن پیشنهادی ایران اظهار کرد: این موضوع قابل پیش‌بینی بود که آمریکایی‌ها در این مرحله عقب‌نشینی نشان می‌دهند تا امتیاز بیشتری دریافت کنند، در خصوص نحوه ورود به مذاکرات وین انتقاداتی به عملکرد وزارت خارجه وارد است، زیرا با وجود اینکه شرایط ما برای امتیاز گرفتن بسیار مهیا بود و دست بالا را داشتیم دستگاه دیپلماسی خارجی برنامه مدونی برای مذاکره با هدف امتیاز گرفتن نداشت.

وی با انتقاد از بی‌برنامگی در مذاکرات وین و دوحه افزود: با اینکه می‌توانستیم در این مذاکرات امتیازات قابل توجهی دریافت کنیم، بدون نقشه راه وارد شدیم اما هنوز هم دیر نشده است و معتقدم باید از طریق توافق در مذاکرات نتیجه بگیریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اصرار بر توافق به هر قیمت را به زیان کشور دانست و گفت: نباید زیر بار چنین توافقی برویم زیرا دنبال نتیجه خوب برای کشور هستیم و در صورتی که طرف مقابل حسن نیت و جدیت در ادامه مذاکرات نشان نداد، نباید بر آن اصرار کنیم و بهتر است سراغ گزینه‌های دیگر برویم.

توافق بدون ضمانت اجرایی پذیرفته نیست

وی با اشاره به فراهم بودن گزینه‌های بسیار مناسب برای جایگزینی توافق هسته‌ای ادامه داد: در صورت به سرانجام نرسیدن توافق، قطعاً اروپایی‌ها و آمریکا ضرر خواهند کرد البته ما توافق به هر قیمت را نخواهیم پذیرفت و معتقدیم که توافقی که امتیازات را یک‌طرفه توزیع کند یا بدون ضمانت اجرایی باشد، به نفع کشور نیست.

عباس‌زاده یکی از اهداف توافق هسته‌ای را استفاده از مزایای اقتصادی آن دانست و خاطرنشان کرد: هنگامی که مزایای اقتصادی توافق محدود یا مسدود شود، چه نیازی به توافق وجود دارد، در این صورت لازم است از گزینه‌های بهتری که در اختیار داریم استفاده کنیم.

وی توجه به داشته‌های کشور و حرکت بر اساس یک نقشه راه مشخص را لازمه یک توافق سودمند دانست و گفت: نقشه راه باید بر اساس مطالبات حداکثری تدوین شود و نباید اجاره دهیم که خواسته‌های ما در مذاکرات از حداقل‌ها پایین‌تر بیاید از سوی دیگر اگر طرف مقابل احساس کند که برای طرح مطالبات خود حداقلی در نظر نداریم و با فشار آنها عقب‌نشینی می‌کنیم طبیعی است که پیشروی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده باید برای پیشروی و امتیاز گرفتن بجنگیم، یادآور شد: امتیاز دادن به طرف مقابل نیاز به جنگ ندارد و افتخار نیست، باید دنبال گرفتن امتیاز باشیم که این کار پیچیده و دشواری نیست، کشورهای عضو ۱+۴ بیا نقطه ضعف‌های بسیار زیادی در داخل خود، منطقه و دنیا روبه‌رو است و معتقدم می‌توان از آنها امتیاز گرفت.

همسویی آژانس انرژی اتمی با ۱+۴

وی با انتقاد از رفتار سیاسی آژانس انرژی هسته‌ای با پرونده ایران گفت: آژانس اکنون به اندازه‌ای در این زمینه سیاسی عمل می‌کند که تبدیل به شعبه‌ای از ۱+۴ شده است و به نظر می‌رسد که اعتبار خود به نفع آمریکا مصادره می‌کند، باید تکلیف خود را با آژانس مشخص کنیم تا دست از این رفتار بردارد.

عباس‌زاده یکی از مطالبات ایران را تغییر رفتار آژانس دانست و افزود: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون چندین بار به ایران سفر کرده و قول داده است پرونده جمهوری اسلامی بسته شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه رفتار آژانس با ایران در قالب پادمان‌ها نیست و هرگاه نخی پیدا کرده است، خواسته از آن نخ کت و شلوار ببافد.

کد خبر 602250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.