مرمت و احیای بافت تاریخی منطقه ۱۵ در دستور کار شهرداری است

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان گفت: مرمت و احیای بافت تاریخی منطقه ۱۵ در اولویت برنامه‌های این منطقه قرار دارد.

هوشنگ نظری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آثار و ابنیه تاریخی علاوه بر ارزش‌های هنری و عملکردی که در زمان خلق آن در نظر بوده است، با گذشت زمان و تغییرات به وجود آمده ارزشی دوچندان پیدا کرده است، در حقیقت آثار و بناهای تاریخی به عنوان شریان‌هایی از بستر شهر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: پرداختن به آثار تاریخی به‌منظور احیا، مانع از تخریب بافت، حفظ سرمایه ملی و در نتیجه حفظ ارزش‌های اقتصادی می‌شود.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در خصوص حفظ ابنیه تاریخی در این منطقه، افزود: خوراسگان به لحاظ قدمت و هویت غنی، آثار و ابنیه‌ای تاریخی متعددی دارد که مرمت و احیای آن در دستور کار قرار گرفته است و از آن جمله می‌توان به برج کبوتر پارک توحید اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه تاریخ بنای این برج به دوران صفویه بازمی‌گردد که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد، گفت: این کبوترخانه به شکل دایره است که قطر خارجی آن در قاعده برج ۱۹ متر و قسمت فوقانی برج ۱۸.۵ متر است که ۶۳۰۰ آشیانه و ۲۰ برجک دارد.

نظری‌پور افزود: ساماندهی برج کبوتر توحید شامل مرمت و بازسازی ساختمان برج و محوطه‌سازی اطراف به مساحت ۴۰۰ مترمربع بوده است که نما و بدنه بیرونی آن شامل تراشیدن اندود کاهگل قدیمی، برچیدن بخش‌های فرسوده خشتی، دوخت و دوز ترک‌های عمیق، کف‌کشی، کاهگل بدنه و قطاربندی به صورت کامل مرمت شده است.

وی با بیان اینکه مرمت داخل برج نیز شامل تراشیدن بدنه فرسوده، مرمت خشت‌های قدیمی، ساماندهی بندهای فرسوده، ساماندهی سقف‌های طبقات برج و ساماندهی لانه‌های کبوتر در حال انجام است، خاطرنشان کرد: مرمت بام و برجک شامل مرمت و نوسازی کف‌فرش بام، جان‌پناه دور بام، مرمت فلفل‌دان‌ها و همچنین موارد تاسیساتی برج در دست انجام است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی این پروژه، اظهار کرد: کل عملیات این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال در سه فاز شامل استحکام و مقاوم‌سازی، مرمت بنای تاریخی و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی در حال انجام است.

کد خبر 601529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.