مصرف مرغ ۲۰ درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی گفت: نرخ مصوب مرغ گوشتی کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است؛ فروشندگان امیدوار هستند که با آغاز هفته جدید قیمت‌ها ریزش کند، چراکه با افزایش نرخ مرغ میزان مصرف آن حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، مهدی یوسف‌خانی با تأیید خبر فروش مرغ کیلویی ۶۵ هزار تومان، اظهار کرد: چند روزی است که شاهد افزایش نرخ مرغ در واحدهای صنفی هستیم؛ مرغ زنده کیلویی ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان و مرغ عمده کیلویی ۶۰ هزار تومان شده است از این‌رو نرخ فروش مرغ آماده طبخ در خرده‌فروشی به کیلویی ۶۵ هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه رعایت نرخ مصوب از سوی فروشندگان الزامی است، افزود: نرخ مصوب کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است، فروشندگان امیدوار هستند با آغاز هفته جدید قیمت‌ها ریزش کند چراکه با افزایش نرخ مرغ میزان مصرف حدود ۲۰ درصد از سوی مردم کاهش پیدا کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی ادامه داد: مرغ کیلویی ۶۰ هزار تومان خرید گوشت قرمز را برای خانوارها اقتصادی‌تر کرده است؛ تفاوت نرخ مرغ و گوشت همواره پنج برابر بود اما در حال حاضر این تفاوت قیمت ۲.۵ تا ۳ برابر شده است از این‌رو بخشی از خانوارها ترجیح می‌دهد به جای مرغ، گوشت قرمز خریداری کنند چراکه گوشت در سفره خانه‌های ایرانی کاربرد بیشتری دارد.

وی ادامه داد: توان خرید مردم مشخص است و حتی نرخ مصوب کیلویی ۶۰ تومان نیز برای خریداران مورد قبول نیست؛ این درحالی است که تولیدکنندگان متقاضی نرخ جدید هستند و پیشنهاد فروش مرغ کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی را به دولت می‌دهند البته بدون تردید این نرخ از سوی دولت تأیید نخواهد شد.

افزایش نرخ جوجه یک روزه

در همین رابطه محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه تولیدکنندگان باهدف متعادل کردن قیمت مرغ گوشتی میزان تولید و جوجه‌ریزی را کاهش دادند، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر تولید توجیه اقتصادی نداشت از این‌رو شاهد تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی کوچک بودیم.

وی با اشاره به افزایش نرخ جوجه یک روزه، تصریح کرد: کاهش جوجه‌ریزی قیمت جوجه یک روزه را از دو هزار تومان به ۱۰ هزار تومان افزایش داد.

یوسفی افزود: قیمت مرغ در بازار از کیلویی ۴۵ هزار تومان به کیلویی ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان رسید این در حالی است که این نرخ باز هم نمی‌تواند رضایت تولیدکنندگان را جلب کند و امیدواریم که قیمت‌ها با آغاز هفته جدید واقعی‌تر شوند.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده تولید چقدر برای تولیدکنندگان تمام می‌شود، گفت: نمی‌توان درباره نرخ تمام شده مرغ اظهارنظر قطعی ارائه داد؛ چراکه نهاده‌ها نرخ ثابتی ندارد و بازارگاه سهمیه‌دان تولیدکنندگان را تحویل نداده است؛ از این‌رو آن‌ها برای تأمین نیاز واحدهای تولیدی ناچارند که از بازار آزاد خرید کنند و این موضوع قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

منبع: ایلنا

کد خبر 601498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.