کتاب «هنر بیان احکام» روانه بازار نشر شد

چاپ نخست کتاب «هنر بیان احکام» در ۱۶۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامد اهتمام با اشاره به این‌که دین مبین اسلام، سه بخش کلی اعتقادات، اخلاق و احکام دارد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از معارف دینی، قوانین عملی است که «احکام» یا «فقه» نامیده می‌شود. در حوزه‌های علوم دینی، بخش عمده‌ای از وقت طلبه‌ها صرف فقه‌آموزی و فراگیری احکام دینی می‌شود. حال اگر بخواهیم مبلّغ دین باشیم، باید بخشی از وقتمان، صرف تبلیغ و ابلاغ احکام به مردم باشد؛ همان‌طور که وظیفه ما حوزویان را آیه «نفر» مشخص می‌کند: «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ».

وی افزود: طبق این آیه، وظیفه اول، تفقّه و وظیفه دوم، ابلاغ و انذار است که دو وظیفه اصلی حوزه‌های علمیّه است؛ البته تفقّه، یعنی تعمق و فهم دقیق در تمام اموری که مربوط به دین است و شامل احکام و فقه اصطلاحی هم می‌شود که حوزه‌های علوم دینی، الحمدللّه عنایت ویژه‌ای به احکام و فقه اصطلاحی دارند و بیشترین انرژی خود را صرف همین بخش می‌کنند. اگر شما تاریخ حوزه‌های علمیه را مطالعه کنید، درخواهید یافت زنده‌ترین درس در حوزه‌های علمیه، درس فقه بوده است و آثار بسیار ارزشمندی نیز در این زمینه به یادگار مانده است.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، تصریح کرد: نکته‌ای که لازم است در اوضاع امروز به آن توجه بیشتری شود، چگونگی بیان احکام است به‌گونه‌ای که مخاطب ما با سنین مختلف و نیازهای گوناگون، احکام برایش جذاب و قابل‌فهم باشد تا در مرحله پذیرش و عمل به آن موفق باشد. احکام الهی همانند داروخانه‌ای است که مبلغ دین بسته به نیاز مخاطب خود باید داروهای مناسب او را پیداکرده و وجود او را صفا و جلا و فهم او را کامل گرداند و او را از آسیب‌ها و دل‌زدگی‌ها و تشویش ذهن و وسواس دور نماید و حلاوت و شیرینی عمل به ظواهر شرع را به او بچشاند.

وی افزود: در این اثر که حاصل تلاش محقق ارجمند جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر صالحی است، به دلیل همین نیازها در عرصه بیان احکام توجه شده و با عنوان «هنر بیان احکام» مزین شده است و معیارها و شیوه‌های بیان احکام به‌صورت علمی و منضبط بیان‌شده است.

کد خبر 601029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.