وزیر نیرو: احیای زاینده‌رود امکان‌پذیر است

وزیر نیرو گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما احیای زاینده‌رود بوده که به‌طورقطع امکان‌پذیر است. منظور از احیا، تأمین آب مطمئن و پایدار است.

به گزارش ایمنا و به نقل از صداوسیما، علی‌اکبر محرابیان در برنامه «صف اول» با ارائه آماری از وضعیت تنش آبی طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: براساس آمار، تابستان گذشته ۳۰۰ شهر و هشت هزار روستای کشور تنش آبی داشتند؛ مجموع میزان بارش‌ها نسبت‌به نرمال سال، ۱۷ درصد کاهش داشت و امسال هم که سالی خشک محسوب می‌شود، شرایط برای تأمین منابع آبی سخت‌تر است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بارش‌های اخیر توانسته است در افزایش حجم ذخایر آبی کمک‌رسان باشد، افزود: بارش‌ها باعث افزایش سهم سدها می‌شود. برآیند مجموع بارش‌ها مثبت بوده و حجم ذخایر تجدیدپذیر را اضافه می‌کند؛ البته اگر بارندگی در نقاطی که سد داریم رخ دهد، می‌توانیم مدیریت کنیم، اما اگر در سفره‌های زیرزمینی برود غنی می‌شود.

وزیر نیرو درخصوص اقداماتی که در این بخش، زمینه‌ساز تشدید وقوع سیل می‌شود، ادامه داد: سازه‌های تقاطعی، مانع از گذر آب در وقوع سیل می‌شود، بنابراین باید در این بخش دستگاه‌ها ازجمله شهرداری‌ها همکاری کنند تا سازه‌ها اصلاح شود؛ البته ۷۴۰۰ سازه تقاطعی در این بخش شناسایی و استخراج شده که دستگاه‌ها مکلف به اصلاح آن‌ها شده‌اند تا از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود.

محرابیان درخصوص مشکل آب شهرکرد اضافه کرد: هیچ مشکلی در محدودیت آب نداریم. در شرایط گرم بارندگی و وقوع سیل در چند وقت اخیر باعث آب شدن یخچال‌های طبیعی در این استان شد. این سیل در کوهرنگ به گونه‌ای بود که ما در این استان دیگر آب نداشتیم، بلکه گل‌آب داشتیم؛ به‌گونه‌ای که در این منطقه ۶۰ درصد آب وجود نداشت.

وی گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته چهار سامانه تعریف شد و در یک عملیات جهادی و ظرف مدت کوتاه، به مرور وارد مدار شد؛ هم‌اکنون در شهرکرد شرایطی داریم که اگر منابع طبیعی باشد یا نباشد، مشکل آب در این منطقه نداریم.

وزیر نیرو درباره احیای زاینده‌رود افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما احیای زاینده‌رود بوده که به‌طورقطع امکان‌پذیر است. منظور از احیا تأمین آب مطمئن و پایدار است.

محرابیان ادامه داد: جلسات متعددی با مسئولان مرتبط تشکیل شده و در زاینده‌رود پروژه‌های مختلف به صورت نیمه‌کاره رها شده است. اکنون با هم‌فکری و هم‌گرایی با متخصصان، برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که به مرحله اجرا برسد؛ اگرچه عملیات اجرایی این طرح شروع شده اما کند است؛ برنامه داریم که سرعت کار افزایش یابد، البته به شرط اینکه تأمین منابع مالی آن به موقع انجام شود.

وی درباره دریافت حقابه ایران از هیرمند گفت: باید دیپلماسی آب را فعال کنیم؛ البته در این بخش نیز تاکنون موفق بوده‌ایم. پای ثابت تمام مذاکرات ما با کشورهای خارجی موضوع «آب» است و احیای حقوق آب را همواره پیگیری می‌کنیم.

کد خبر 600633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.