هر آنچه که باید از «خانه جوان اصفهان» بدانیم

آسیب‌های گروه سنی جوانان مرتبط با بیکاری است. امروزه از سن ۱۸ ساله و کمتر شاهدیم نوجوانان نیز به دنبال کسب درآمد هستند. شرایط اقتصادی سختی است و از همین‌رو این گروه نیز به دنبال استقلال شغلی و درآمدی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جوانی فصل گذار و زمانه جنب‌وجوش و تلاش است. می‌گویند گل دوران زندگی است و قدر دانستنش غنیمت است.

نقش و جایگاه مؤثر جوانان در شکوفایی و پیشرفت کشور بر فردی پوشیده نیست و موفقیت و ابتکار عمل در بخشی از عرصه‌های مختلف با جوان‌گرایی و توجه به این گروه سنی محقق شده است.

جوانی در حقیقت یک سرمایه برگشت‌ناپذیر است. سرمایه‌ای که اگر دارای هدف، اعتقادی صحیح و عاقلانه باشد به سمت‌وسوی ترقی و تعالی سوق می‌یابد و به سعادت می‌رسد.

داشتن معلومات و دانش کافی در کنار همت، پشتکار و تلاش مضاعف، شکوفا کننده فصل جوانی است؛ همچنین هستند سازمان‌ها و بخش‌هایی که برای این فصل از زندگی طرح‌ها و برنامه‌هایی دارند و برای غنای این دوران تلاش می‌کنند.

خانه جوان اصفهان یکی از همین مجموعه‌های فعال و با برنامه است. این فرهنگسرای تخصصی سال ۱۳۷۳ توسط معاون رئیس‌جمهور وقت مرحوم «حسن حبیبی» به‌عنوان نخستین خانه جوان کشور تأسیس شد.

خبرنگار ایمنا با فاطمه اکبرزاده، مدیر خانه جوان اصفهان درباره طرح‌ها و برنامه‌های این مجموعه گفت‌وگویی ترتیب داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

فرهنگسرای جوان را برای مخاطبان به‌ویژه جوانان معرفی کنید.

سال‌های سال است که این مجموعه پاتوق فعالیت‌های کارآفرینانه و خلاقانه است. کلاس‌ها و دوره‌های متعدد و متنوع از جمله کاریکاتور، گرافیک، نقاشی، خوشنویسی، فیلم، عکس، معماری، شعر و ادبیات همراه با کشف استعداد در رشته‌ها و هنرهای مختلف و همچنین مشارکت در برنامه‌های شهری به‌منظور توسعه و رشد فکری، علمی و حتی فنی و تخصصی جوانان در این فرهنگسرا دنبال شده است و همچنان ادامه دارد.

از دهه ۷۰ این خانه به‌عنوان مهم‌ترین مرکز فرهنگی شهر اصفهان فعال بوده و به‌عنوان قدیمی‌ترین فرهنگسرای شهر اصفهان با تغییرات مدیریتی زیادی همراه بوده است. همین تغییر مدیریت‌ها در این مرکز، رویکردهای متفاوتی را نیز تجربه کرده است.

حدود چهار سالی است که پروژه «توان ۷» باهدف آموزش شهروندان اصفهانی در حوزه کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار زیرساختی در حال اجرا و برگزاری است. سایتی نیز به همین نام به نشانی www.tavan7.ir طراحی شده که منبع بسیار مهمی در بخش کارآفرینی برای اصفهانی‌ها و حتی غیر اصفهانی‌ها است.

حدود ۵۰۰ ساعت محتوای آموزشی در بخش‌های متعدد از جمله مبانی کارآفرینی، فناوری‌های نوین، مقررات و قوانین کسب‌وکار، کسب‌وکارهای خرد و متوسط، مهارت‌های کسب‌وکار و دیگر مباحث مرتبط با این بخش در سایت بارگذاری شده است.

نکته قابل‌توجه در این حوزه اینکه برخی از محتواهایی که نام برده شد، تنها در همین سایت تهیه شده و در دسترس جوانان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

همه این موارد مربوط به طرح «توان ۷» است؟

بله؛ علاوه بر مواردی که عنوان شد پک‌های محتوایی باهدف کارآفرین‌پروری معلمان، مدیران، والدین، کودک و نوجوان، جوانان، دانشجویان و مهندسی خلاقیت برای اصناف با حدود ۳۰۰ محتوای کاربردی تهیه کرده‌ایم.

سرفصل این محتواها شامل تولید محصول، توزیع و فروش و حل خلاقانه مسئله است ضمن اینکه سواد کارآفرینی در وب را نیز دنبال کرده‌ایم.

مورد دیگری که محتوای آن تولید شده و در دسترس است، پک کارآفرینی دانش‌آموزی است که با استقبال خوب این گروه‌های سنی به‌ویژه در فصل تابستان روبه‌رو بوده است.

در مجموع بیش از ۵۰۰ صفحه محتوای باکیفیت و کاربردی برای همه اقشار و گروه‌های سنی تهیه شده است و چند سال اخیر افزون بر ۱۰ هزار شهروند نیز به شکل حضوری در این فرهنگسرا آموزش دیده‌اند.

برنامه‌ها و طرح‌های دیگری هم در دست اقدام و اجرا دارید؟

در حال حاضر روی سه طرح ویژه متمرکز هستیم. از سال گذشته طرح «نوجوان کارای یک» را شروع کرده‌ایم. خروجی این طرح ۹ استارتاپ بود و بسیار مورد توجه واقع شد. امسال نیز تصمیم داریم طرح «نوجوان کارای ۲» را اجرا کنیم.

«محله کارا» طرح دیگری است که دنبال می‌کنیم. این طرح محله‌محور را در پنج محله و هر محله به مدت ۴۰ ساعت آموزش داشته‌ایم.

محله‌هایی در مناطق هفت، شاهد، پوریای ولی و ۱۵ خرداد در مسجد امام حسن مجتبی (ع) که در مجموع هر محله سه کارگاه و ۴۰ ساعت آموزش برگزار شده و هر شهروند سه تا چهار جلسه آموزش دیده است.

بیشتر درباره طرح محله کارا توضیح دهید.

طرح شهروندمحور محله کارا با محوریت راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکارهای خانگی تدارک دیده شده است و مدعوین و شرکت‌کنندگان از محتوای دوره راضی هستند. عناوین مختلف، مفید و کاربردی ازجمله نگرش‌های ثروت‌زا و مهارت‌های حل خلاقانه مسئله، هدف‌گذاری، بازاریابی، اصول مدیریت کسب‌وکار، ایده‌های جذاب کسب‌وکارهای خانگی، مدل‌های کارآفرینی آنلاین و اصول برندینگ را در طرح محله کار آموزش دادیم.

همچنین در محله ارزنان منطقه ۱۴ یا محدوده ملک شهر محله ناصرخسرو حضور یافتیم و کلاس‌های شهروندی محله محور را برای ساکنان این محله‌ها برگزار کردیم.

قرار است در پنج منطقه چهار، هفت، ۱۰، ۱۲، ۱۴ فعالیت داشته باشیم؛ کار را با حضور معتمدان و افراد مؤثر محله پیش ببریم و همایش‌هایی برای جذب افراد داشته باشیم.

رویداد سینما به توان ۷ که مدتی تبلیغ و معرفی شد با چه هدفی برنامه‌ریزی شده است؟

«سینما به توان ۷» هر دو هفته یک‌بار باهدف آموزش کارآفرینی و پخش فیلم‌های سینمایی و مستند در موضوعات مرتبط اجرا می‌شود؛ ما در این طرح با هفت نفر از شورای مشورتی کارآفرینی صحبت کردیم و آن را مشارکتی برگزار می‌کنیم.

شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان، دانشگاه علمی‌کاربردی عتیق، شورای بین‌الملل جوانان اتاق بازرگانی، شتاب‌دهنده پویتک و مکعب، هاب و همچنین صندوق خطرپذیر هدهد در برپایی این طرح کارآفرینی شرکت دارند.

«سینما به توان ۷» در هر جلسه با مشارکت یکی از این اعضا برگزار می‌شود. اعضا و مدعوین مفاهیم کارآفرینی، همچون حقوق و مالکیت فکری ایده، تاریخچه کارآفرینی در اصفهان، کارآفرینی و توسعه فردی و الگوی موفق کارآفرینان جهان را با پخش فیلم‌های سینمایی و مستندهای کارآفرینی بحث و بررسی می‌کنند.

مخاطبان نیز بسیار رضایت دارند و از آن استقبال می‌کنند. این برنامه قبل از عید شروع شده بود و امیدواریم فصل آینده هم بتوانیم با کمک اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان این برنامه را دنبال کنیم و شاهد استقبال بیشتر دانش‌آموزان در این طرح باشیم.

در مجموع باید اشاره کنم، سایت «به توان ۷» از همه رویدادها حمایت و پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه در طرح محله کارا آموزش‌های تکمیلی همچون روابط با مشتری، اصول و فنون مذاکره، چگونگی بالا بردن فروش و خلاقیت در فروش نیز گنجانده شده است. چهار سال زمان برای تهیه و پشتیبانی محتوایی این سایت زمان صرف شده است.

جوانان مشکلات دارند و سن جوانی با آسیب‌هایی همراه است. شما در خانه جوان بیشتر با کدام‌یک از این مشکلات روبه‌رو هستید و برای آن‌ها برنامه دارید؟

آسیب‌های گروه سنی جوانان مرتبط با بیکاری است. امروزه نوجوانان از سن ۱۸ سال و کمتر نیز به دنبال کسب درآمد هستند. شرایط اقتصادی سخت است و از همین رو این گروه نیز به دنبال استقلال شغلی و درآمدی هستند. افراد از طبقات متوسط و ضعیف جامعه، بیشتر به دنبال کار و کسب درآمد هستند، به همین دلیل بالاترین میزان درخواست‌های حوزه جوانان نیاز به کار و کسب شغل ثابت است. امنیت شغلی برای این گروه اهمیت دارد. به همین دلیل ما نیز بر موضوع کارآفرینی، تولید محتوا در این بخش و برگزاری طرح‌های مرتبط با این موضوع متمرکز شده‌ایم.

نشست‌های تخصصی و استارت‌آپ‌ها نیز در موضوع کسب‌وکار مهم است. بنابراین باید گفت اولویت جوانان اشتغال، ازدواج و بحث‌های معنادار زندگی است؛ چراکه احساس می‌کنند جامعه نسبت به آن‌ها تعهدی ندارد. به همین دلیل بر موضوع کارآفرینی تمرکز کرده‌ایم.

ارتباطات برون و درون‌سازمانی شما با سایر مجموعه‌ها چگونه است؟

ارتباط با سایر مجموعه‌ها از سه سال قبل به شکل بسیار قوی با اعضای اکوسیستم کارآفرینی شامل مراکز رشد دانشگاهی، انکوباتورها، مراکز شتاب‌دهی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، رسانه‌های کارآفرینی، گروه‌ها، پاتوق‌ها و کانون‌های کارآفرینی جوانان در استان، شهرک علمی‌_تحقیقاتی، پارک علم و فناوری، استارتاپ‌های فعال شهری، مراکز علمی کاربردی دانشگاهی و شورای بین‌الملل جوانان اتاق بازرگانی شکل گرفته است و همچنان ادامه دارد. در واقع نوعی شبکه‌سازی با این مجموعه‌ها شکل گرفته است.

درمجموع حدود ۷۰ برنامه مشترک برون‌سازمانی در سه سال اخیر برگزار شده است. طرح «تحول خلاقانه در صنایع‌دستی» را هم با اداره پژوهش و فناوری شهرداری اصفهان اجرا کرده‌ایم.

خانه جوان اصفهان در خیابان لاله، روبه‌روی ترمینال باغ‌قوشخانه، جنب پارک باغ‌قوشخانه واقع‌شده است. علاقه‌مندان به شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های این مجموعه می‌توانند با تلفن ۰۳۱۳۴۴۵۱۱۳۱ تماس بگیرند.

کد خبر 600555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.