یارانه در دوراهی جدید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، سوم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان سیاسی‌بازی آژانس تا روز «باز اجرا»» نوشت: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درست در بحبوحه حساس‌ترین مقطع مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان از نگرانی‌های ادعایی سخن می‌گوید که ایران پیش‌تر یک بار در یک روند طولانی‌مدت پیرامون آنها شفاف‌سازی کرده و به این پرونده ادعایی خاتمه داده است.

مدیرکل آژانس به‌تازگی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» ادعاها درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرده و مدعی شده است که به «حداکثر دسترسی و بازرسی در خصوص ایران نیاز داریم.»

او همچنین در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» درباره این درخواست ایران در مذاکرات مبنی بر پایان یافتن این تحقیقات پیش از بازگشت آن به توافق هسته‌ای مدعی شده است: «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاد تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهند یافت.»

این ادعاهای تکراری در حالی مطرح شده که گفت‌وگوهای وین با حل و فصل بسیاری از موضوعات اختلافی به یکی از خواسته‌های مهم تهران یعنی پایان یافتن ادعاهای سیاسی رسیده است؛ اختلافی که در رویکرد چند سال اخیر آژانس و نیز مواضع جسته و گریخته برخی کشورهای آمریکایی و صهیونیستی رخ نموده است.

یارانه در دوراهی جدید

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نابودی جهان با بمب اتم؟ لیز: آماده‌ام!» نوشت: بوریس جانسون دوباره به کی‌یف رفت، حرکتی همسو با آمریکا و در مقابل بقیه اروپا! کشورهای اروپایی در تلاشند قبل از زمستان مسائل خود را با روسیه حل کنند، آنچنان که ماکرون دیشب گفت: «عصر فراوانی‌ها به پایان رسید. فرانسه در نقطه اوج مشکلات قرار دارد و با زمستان سخت و دوره جدیدی از بی‌ثباتی ناشی از تغییرات آب و هوایی و حمله روسیه به اوکراین مواجه است.»، اما آمریکا که گاز خود را در غیاب گاز روسیه، هفت برابر قیمت به اروپا می‌فروشد و از جنگ در اوکراین نهایت لذت و فایده و احساس قدرت را دارد، دنبال ادامه جنگ است و انگلیس نیز، هم!

مهم‌تر از رفتن جانسون به کی‌یف، اظهارات جانشین احتمالی او، لیز تراس، وزیر خارجه فعلی انگلیس است که در پاسخ به اینکه «چه احساسی درباره فشار دادن دکمه هسته‌ای و نابودی جهان دارد» گفت: «آماده‌ام! این وظیفه مهم نخست‌وزیر انگلیس است».

تهدید اتمی اروپاییان علیه یکدیگر و روسیه، مطلبی کاملاً جدا از هیاهوی خاورمیانه‌ای و آفریقایی و جهان سومی آنها است.

چیزی نیست که بتوانند برای آن یک اسلام هراسی یا خاورمیانه‌هراسی پیدا کنند.

خودشان با خودشان، فقط زبان بمب اتم را می‌فهمند، همچنان که قبلاً آن را به کار برده‌اند و در ذات ناپاک و نامبارک آنها است.

اروپایی‌ها به دلیل بحران‌های اقتصادی و انرژی که بعد از جنگ اوکراین با آن روبه‌رو شده‌اند، خواستار پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش‌ها هستند، اما آمریکا و انگلیس که دور از خط مقدم ایستاده‌اند بر طبل جنگ می‌کوبند.

آمریکا گفته که کمک‌های میلیاردی جدیدی را برای کی‌یف ارسال خواهد کرد و مقامات لندن هم علاوه بر اینکه خواستار افزایش حمایت‌های نظامی اروپا از اوکراین شده‌اند، مدعی شدند که اگر لازم باشد به استفاده از سلاح هسته‌ای نیز متوسل می‌شوند.

یارانه در دوراهی جدید

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یارانه در دوراهی جدید» نوشت: رئیس سازمان برنامه با اشاره به درخواست دولت برای اصلاح مصوبه یارانه کالاهای اساسی، به طور تلویحی هشدار داد که در صورت حذف نشدن بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰، یارانه باید متناسب با این شرایط تعیین یا اینکه برای تأمین یارانه به میزان فعلی اصلاحیه بودجه به مجلس ارائه شود.

مسعود میرکاظمی در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به این پرسش که اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به کجا رسیده است، اظهار کرد: در این زمینه، یک بحث مربوط به یارانه بود که قرار بود اگر یارانه به قیمت شهریور اصلاح نشود (آن بخش از مصوبه مجلس که می‌گوید قیمت کالاها براساس نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد)، میزان یارانه متناسب با این شرایط تنظیم شود که الان ما باید اصلاحیه یارانه را بدهیم.

اگرچه اظهارات رئیس سازمان برنامه مبهم است و باید شفاف سازی شود اما به نظر می‌رسد مفهوم حرف میرکاظمی به این معنا است که در صورت بازگشت مبنای قیمت به شهریور ۱۴۰۰، باید دولت مابه‌التفاوت بیشتری برای فاصله قیمت آزاد کالاهای مشمول حذف یارانه ارز ۴۲۰۰ و قیمت شهریور سال گذشته این کالاها بپردازد و در نتیجه یا باید مبلغ یارانه را کاهش دهد یا چنان که میرکاظمی گفته است، اصلاحیه بودجه به مجلس ارائه شود تا با افزایش اعتبار یارانه کالاهای اساسی، مبلغ مذکور تأمین شود.

یارانه در دوراهی جدید

کد خبر 599493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.