سهم قابل توجه بیماری‌های قلبی_عروقی در مرگ‌ومیر

یک پژوهشگر حوزه قلب‌وعروق گفت: هدف فدراسیون جهانی قلب، کاهش رخداد و بار بیماری‌های قلبی_عروقی و سکته‌ها است. این بیماری سالانه ۱۸.۶ میلیون زندگی را در سراسر جهان از بین می‌برد؛ یعنی حدود ۳۳ درصد و بیش از یک سوم مرگ‌ومیرها ناشی از این بیماری‌ است.

ساحل جوانبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تشکیل فدراسیون جهانی قلب اظهار کرد: این فدراسیون در سال ۱۹۷۸ توسط تعدادی از گروه‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی-عروقی و متخصصان قلب تأسیس شد. فدراسیون جهانی قلب در سال ۱۹۹۶ با یونسکو و سازمان جهانی بهداشت همکاری داشته که البته این همکاری و اجرای برنامه‌ها صرفاً در زمینه بیماری‌های قلبی-عروقی نبوده و سایر بیماری‌ها و آموزش کودکان در زمینه‌های مختلف را شامل شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۹۸ تمرکز این فعالیت‌ها و دیدگاه فدراسیون روی بیماری‌های قلبی-عروقی قرار گرفت که این اهداف تاکنون ثابت و مشخص مانده است. امروزه فدراسیون جهانی قلب همکاری خود را به صورت سازمان مردم‌نهاد با سازمان جهانی بهداشت ادامه می‌دهد و در زمینه بیماری‌های قلبی -عروقی فعالیت می‌کند.

این پژوهشگر حوزه قلب‌وعروق با اشاره به فعالیت‌ها و اهداف فدراسیون جهانی قلب تصریح کرد: همراهی، ارتباط و الهام بخشیدن به سایر مراکز فعال در زمینه قلبی عروقی از اهداف فدراسیون است. این ارگان به عنوان رهبر برای سایر ارگان‌هایی که اهداف مشترک دارند، عمل می‌کند و قصد دارد با برنامه‌ریزی و آموزش از بیماری‌های قلبی-عروقی پیشگیری کند و حتی در صورت بروز رخدادهای قلبی-عروقی بازتوانی را رایج کنند.

وی اضافه کرد: تبدیل علم به عمل در سیاست‌های جامعه از دیگر اهداف فدراسیون جهانی قلب است؛ در صورتی که پژوهشی انجام و علمی تولید شود از آن در راستای تأمین منافع مردم در بحث سلامتی جامعه استفاده می‌شود.

جوانبخت، تولید علم و انتقال بین ارگان‌ها و کشورهای مختلف را از دیگر اهداف فدراسیون جهانی قلب دانست و ادامه داد: در گذشته هر کشور برنامه‌ها و سیاست‌هایی خاصی در زمینه بیماری‌های قلبی داشتند؛ درحال‌حاضر نیز به همین صورت است. متأسفانه تبادل اطلاعات بین کشورهای مختلف کمتر صورت می‌گیرد؛ بعضاً ایده و خلاقیت جذابی در یک کشور ظهور و به خوبی اجرا می‌شد ولی کشورهای دیگر از آن بی‌نصیب بودند، اما فدراسیون جهانی قلب این زمینه را فراهم کرده است تا تبادل اطلاعات در رابطه با مشکلات قلب و عروق، بین کشورها تسهیل شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف فدراسیون جهانی قلب، کاهش رخداد و بار بیماری‌های قلبی‌عروقی و سکته‌ها است. این بیماری سالانه ۱۸.۶ میلیون زندگی را در سراسر جهان از بین می‌برد؛ یعنی حدود ۳۳ درصد و بیش از یک سوم مرگ‌ومیرها ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی است.

عضو هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دوستان قلب گفت: درحال‌حاضر فدراسیون جهانی قلب ۲۰۰ عضو از ۱۰۰ کشور جهان دارد که در راستای سلامت قلب و عروق و ایجاد تغییرات اساسی و اجرایی در سطح محله، منطقه و حتی سطوح جهانی فعالیت می‌کنند.

کد خبر 598212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.