درمان سرطان کبد به کمک هورمون سلول‌های چربی

به تازگی تیمی از محققان دانشگاه میشیگان دریافته‌اند هورمونی که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود، می‌تواند به کند کردن رشد تومورهای کبدی در موش کمک کند. آن‌ها می‌گویند که این یافته می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای سرطان کبد HCC ، شایع‌ترین شکل سرطان کبد منجر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شعار روز جهانی قلب 2022، افزایش آمار ابتلا به تب کریمه کنگو، موروثی بودن لرزش دست خوش‌خیم، کاهش خطرات قلبی با جایگزین نمک، درمان سرطان کبد به کمک هورمون سلول‌های چربی، بیماری‌هایی که باعث بروز مشکلات دندان می‌شود، ذخیره بافت توله یوزپلنگ برای شبیه‌سازی، علائم ابتلا به ویروس «لانگیا» و کاهش خطر طب سوزنی از بروز دیابت نوع دوم جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

شعار روز جهانی قلب ۲۰۲۲ چیست؟

هر سال بیست‌ونهم سپتامبر به‌عنوان روز جهانی قلب در نظر گرفته می‌شود که با برگزاری مراسم روز جهانی قلب، مباحث مهم و تأثیرگذاری در زمینه سلامت قلب و عروق برای افراد بیان می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که سالیانه تقریباً ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

سیگار کشیدن، مصرف غذاهای ناسالم و نداشتن فعالیت بدنی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی مانند سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. فشار خون بالا، قند خون بالا، چاقی و اضافه وزن نیز تأثیر منفی قابل توجهی بر سلامت قلب دارد؛ بنابراین توصیه شده است که افراد از سبک زندگی سالم پیروی کنند، به میزان کافی ورزش کنند و وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنند تا عملکرد قلب بهبود پیدا کند.

روز جهانی قلب به عنوان یک ابتکار جهانی در سال ۲۰۰۰ مطرح شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری‌های قلبی و اهمیت شیوه زندگی را افزایش دهد. این روز به صورت سالیانه توسط اعضای اتحادیه جهانی قلب در بیش از ۱۰۰ کشور و با همکاری بیش از ۲۰۰ عضو از سازمان‌ها، انجمن‌های علمی، بنیادها و جمعیت‌های بیماران و انجمن‌های قلب و عروق برگزار می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز به صورت فعال از روز جهانی قلب حمایت می‌کند، این سازمان اعتقاد دارد که سلامت قلب برای هر فرد یک حق بشری اساسی و یکی از ارکان دسترسی به عدالت در سلامت جهانی است.

در سال جاری هفتم مهرماه، به عنوان روز جهانی قلب در نظر گرفته شده و شعار آن “Use Heart for Every Heart" است که در کشور ما شعار روز جهانی قلب «اتحاد قلب‌ها برای سلامتی قلب‌ها» در نظر گرفته می‌شود.

آمار ابتلا به تب کریمه کنگو افزایش یافت

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیشترین آمار مبتلایان به تب‌کریمه کنگو در افرادی است که مشاغل مرتبط با دام دارند، تاکید کرد: کادر دامپزشکی، افراد شاغل در دامداری و کارکنان کشتارگاه‌ها به واسطه اینکه بیشتر در معرض مواجهه با دام هستند باید مراقبت از خود را افزایش دهند و با توجه بیشتر به علائم ظاهری دام برای شناسایی بیماری احتمالی آن اقدام کنند.

لرزش دست خوش‌خیم از والدین به ارث می‌رسد

حسین اشرفیان متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: لرزش اندام‌ها اخیراً بین بیماران شایع شده است که به دو عامل بیماری پارکینسون و لرزش عملکردی برمی‌گردد.

وی افزود: لرزش دست هنگام نوشیدن چایی به مرور زمان تشدید پیدا کرده و موجب اختلال در عملکرد فرد خواهد شد به‌گونه‌ای که فرد نمی‌تواند حتی یک چایی بنوشد، لرزش عملکردی از پدر یا مادر به ارث می‌رسد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب ادامه داد: لرزش‌های مذکور خوش‌خیم بوده و با علائم دیگری همراه نمی‌شوند؛ این‌گونه لرزش‌ها ناتوانی زیادی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و صرفاً برای فعالیت‌های ظریف اعم از خوشنویسی دردسرساز می‌شود.

استفاده از جایگزین نمک می‌تواند خطرات قلبی را کاهش دهد

یک تحلیل جدید نشان می‌دهد که جایگزین کردن نمک با کلرید پتاسیم، فشار خون و در نتیجه خطر حمله قلبی، سکته و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. «بروس نیل»، محقق ارشد و مدیر اجرایی مؤسسه جرج استرالیا توضیح داد: «بیشتر مردم در کشورهای توسعه‌یافته نمک خود را از غذاهای آماده و فرآوری شده دریافت می‌کنند.»

درمان سرطان کبد به کمک هورمون سلول‌های چربی

براساس برآوردهای مؤسسه مطالعات کبد «بریتیش لیور تراست» تقریباً از هر شش نفر یک نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی در مراحل اولیه هستند مطالعه این بیماری منجر به کشف روش درمانی جدیدی برای سرطان کبد به کمک هورمون سلول‌های چربی شده است. بیماری کبد چرب غیر الکلی را می‌توان یک بیماری شایع در جهان دانست و این بیماری نتیجه وضعیتی محسوب می‌شود که با اضافه وزن یا چاقی مرتبط است. به گفته متخصصین این بیماری با تجمع غیر مضر چربی در کبد شروع می‌شود، اما می‌تواند به استئاتوهپاتیت غیر الکلی NASH تبدیل شود. متأسفانه مرحله جدی‌تر NAFLD می‌تواند منجر به سرطان کبد یا نارسایی‌های جدی کبد شود.

به تازگی تیمی از محققان دانشگاه میشیگان دریافته‌اند هورمونی که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود، می‌تواند به کند کردن رشد تومورهای کبدی در موش کمک کند. آن‌ها می‌گویند که این یافته می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای سرطان کبد HCC ، شایع‌ترین شکل سرطان کبد منجر شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی هنگام مطالعه نحوه ایجاد استئاتوهپاتیت غیر الکلی در موش، متوجه سطوح شدیدتر بیماری کبدی و بروز بیشتر تومورهای کبدی شدند. در این مطالعات مشخص شد همزمان با رشد تومورها، مقدار NRG4، هورمونی که عمدتاً توسط سلول‌های چربی ترشح می‌شود، کاهش یافت.

چه بیماری‌هایی باعث بروز مشکلات دندان می‌شود؟

متخصصان معتقدند که بیماری‌های زیادی وجود دارد که ممکن است باعث بروز مشکلات دندان شود؛ بیماری پریودنتال که ناشی از عفونت و التهاب لثه و استخوانی است که دندان‌ها را نگه می‌دارد، رایج‌تر است و ممکن است در میان افراد مبتلا به دیابت شدیدتر باشد. در شرایط دیگر، ممکن است داروهای تجویزی بر سلامت دهان تأثیر بگذارد. بعضی از داروهایی که برای درمان فشار خون مصرف می‌‎شود، ممکن است باعث بروز تورم و التهاب لثه‌ها شود. دندان‌پزشکان ممکن است بتوانند با معاینه دهان و دندان بیمار، سلامت کلی بیمار را تشخیص دهند.

ذخیره بافت توله یوزپلنگ برای شبیه‌سازی

مسئول بخش دامپزشکی بانک بافت و سلول‌های دامی پژوهشگاه رویان گفت: حدود پنج سال پیش تفاهمنامه‌ای با محیط زیست امضا کردیم که اگر حیوانی دچار آسیب یا ضایعه شد، پوست، بیضه یا تخمدان آن حیوان را برای ما ارسال کنند تا در آینده بتوانیم از ژنوم و سلول‌های آن برای شبیه‌سازی استفاده کنیم، اما درحال‌حاضر فناوری شبیه‌سازی یوزپلنگ به دلیل پیچیدگی روند تخمک‌گذاری و لقاح این موجودات وجود ندارد. برنامه ما این است که در آینده به این فناوری دست‌یابیم و با شبیه‌سازی حیوانی را تولید کنیم.

علائم ابتلا به ویروس «لانگیا»

محققان در حال نظارت بر ویروس تازه شناسایی شده در چین هستند که به نظر می‌رسد از حیوانات به انسان منتقل می‌شود. درحالی‌که اکنون بیش از ۳۶ مورد ابتلا به این ویروس بعد از شناسایی آن در اواخر سال ۲۰۱۸ در چین ثبت شده؛ این ویروس تنها در این هفته به‌طور رسمی شناسایی شد.

طب سوزنی خطر بروز دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ این روش هزاران سال است که برای درمان تعدادی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری طب سوزنی بر خطر بروز دیابت، مطالعه جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل به این هدف، بیش از ۱۲ مطالعه قبلی که اثرات طب سوزنی را در بیش از سه هزار فرد مبتلا به پیش‌دیابت پوشش می‌داد، تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است خطر ابتلا به پیش‌دیابت را کاهش دهد، وضعیتی که در نهایت می‌تواند باعث بروز دیابت نوع دوم شود. همچنین درمان طب سوزنی ممکن است به بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به پیش‌دیابت کمک کند. این روش درمانی می‌تواند به صورت قابل‌توجهی نشانگرهای کلیدی پیش‌دیابت را بهبود ببخشد و بروز این وضعیت را کاهش دهد.

کد خبر 597764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.