نقدعلی خطاب به وزیر نیرو: به سوءمدیریت پایان دهید!/ قانون مجازات اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهارنظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

چهارشنبه ۲۶ مرداد

نشست علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی، بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح مواد (۷۰۵) تا (۷۱۱) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی و … در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

قالیباف: قوی شدن ایران در گرو قوی شدن تک تک مردم ایران است

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۲۶ مردادماه سالروز ورود آزادگان سرافراز در سال ۱۳۶۹ به میهن اسلامی را گرامی می‌دارم و به همین مناسبت به روان پاک سید آزادگان مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی فرد درود می‌فرستم.

وی افزود: جمعیت آزادگان و خانواده‌های صبور آنان ذخیره‌های ارزشمند کشور هستند که آرامش و آسایش بهترین سال‌های عمر خود را فدای حفظ ایران اسلامی و امنیت مردم کردند. ایران تا همیشه قدردان آزادگان سرافراز خواهد بود. دوام توفیق این عزیزان را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در آستانه سالروز کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد قرار داریم، تاکید کرد: ملت ایران فهرست بلندبالای دشمنی، پیمان شکنی، بدعهدی، غارت، جنایت و دخالت قدرت‌های خارجی به خصوص ایالات متحده آمریکا را به عنوان سند افشای ماهیت مستکبرین همواره در مقابل چشم خود خواهد داشت.

قالیباف یادآور شد: کودتای ۲۸ مرداد از مصادیق غیر قابل انکاری است که یادآوری می‌کند هنگامی که نظام سلطه منافع خود را در خطر می بیند، بی ارزش بودن دموکراسی و آزادی آشکار می‌شود و استقلال کشورها به بازی گرفته می‌شود. آمریکای امروز همان آمریکای ۲۸ مرداد است و سطح و عمق نگاه مستکبرانه آنها به مردم دیگر کشورها از جمله ایران هیچ تغییری نکرده است، بلکه روز به روز طراحی‌های پیچیده‌تر و بی‌رحمانه تری برای به زانو در آوردن ملت‌های مستقلی چون ملت ایران در دستور کار هیأت حاکمه این کشور قرار گرفته است.

وی افزود: اگر روزی آمریکا با اجیر کردن عده‌ای در این کشور کودتا به راه انداخت در سال‌های بعد نیز از هیچ تلاشی برای سرنگونی انقلاب اسلامی ملت ایران فروگذار نکرد، در جنگ ملت نجیب ایران علیه دشمن بعثی با تمام قوا از دشمن بی رحم حمایت کرد، جنگ همه جانبه اقتصادی علیه جان و مال ملت ایران تدارک دید، برای محروم کردن ایران از حقوق مسلم خود کارزار بین المللی نامشروع به راه انداخت. مهمترین حامی غده سرطانی رژیم صهیونیستی یعنی منبع تولید شر و جنایت در منطقه بود، گروه‌های تکفیری را برای در هم شکستن امنیت و تمامیت ارضی کشورهایی همچون ایران تجهیز کرد و با زیر پا گذاشتن تمامی قواعد حقوقی و انسانی خون پاک فرزندان برومند ملت ایران همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را بر زمین ریخت.

قالیباف خاطرنشان کرد: تاریخ جنایت‌های آمریکا به ملت ایران این درس را آموخته است که مستکبرین هرگز اصلاح شدنی نیستند و آنچه تضمین استقلال و آزادی مردم ایران است تنها تبدیل شدن به ایران قوی و قوی شدن ایران فقط در گرو قوی شدن تک تک مردم ایران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با توکل بر خداوند متعال ان‌شاءالله ملت ایران موانع پیشرفت و توسعه را از سر راه برخواهند داشت و همچون گذشته مستکبرین را ناامید خواهند کرد.

اصلاح قانون مجازات اسلامی

در ادامه این جلسه نمایندگان به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی، طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی را در دستورکار قرار دادند که بر اساس آن قانون اجازه تأسیس مؤسسات بخت آزمایی در مراکز جهانگردی برای سیاحان مصوب ۱۳۴۸/۳/۲۵ نسخ شد.

پورابراهیمی: بخش عمده اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان برخط نیست

محمدرضا پور ابراهیمی در جریان بررسی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی درباره پایگاه رفاه جامع ایرانیان در تذکری گفت: در زمان بررسی بودجه ساعت‌ها بحث در کمیسیون تلفیق در خصوص سیاست‌های جبرانی در موضوع ارز ترجیحی صورت گرفت. امروز در مرحله اجرا باید پایگاه جامع رفاه ایرانیان پشتیبانی لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به تاکید رئیس مجلس درباره وجود پایگاه جامع ایرانیان برای نقل و انتقال سوابق بیمه افزود: بر اساس نشستی که کمیسیون اقتصادی با وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت صرفاً ۴۰ درصد دستگاه‌ها اطلاعات خود را به پایگاه جامع ایرانیان داده‌اند که البته عمده اطلاعات آنها هم برخط نیست لذا با یک تأخیر چندین ماهه مواجه هستیم و فرمول محاسباتی در حوزه عمل دچار اشکالات اساسی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت: باید پایگاه جامع ایرانیان قابلیت اجرایی داشته باشد، لذا درخواست دارم که پیگیری کرده و در این حوزه تصمیم‌گیری شود مهم‌تر از همه تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: اکنون پایگاه رفاه ایرانیان وجود دارد اما این پایگاه در حوزه داده به روز نیست و این اشکال وجود دارد.

وی توضیح داد: دلیل این است که مدتی عملاً سوئیچ از مرکز رفاه ایرانیان به بانک مرکزی منتقل شده بود که دیتاهای مربوط به مرکز پایگاه ایرانیان را به‌روز نکردند در مورد کالابرگ نیز مشکل همین است و اکنون اصلاحات در حال انجام است. موارد گفته شده اشکالاتی است که دولت باید در حوزه اجرا به آن توجه کند هرچند فکر می‌کنم اکنون کارهایی انجام شده و ان‌شاءالله به روز می‌شود.

عمویی: در توافق مسیر عادی نظارت مجلس بر دولت را دنبال می‌کنیم / گزارش رفع تحریم‌ها به مجلس می‌آید

ابوالفضل عمویی در جمع خبرنگاران در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: نشست غیر علنی مجلس جلسه مهمی به صورت غیرعلنی تشکیل داد. با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر در روند مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشتیم لازم بود نمایندگان در جریان تحولات و موضوعات قرار گیرند.

وی افزود: در هفته گذشته در وین متنی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دادند که پیشنهادات جدیدی در موضوعات باقی مانده بود. ایران آن‌ها را مرور کرد که طبق گزارش ارائه شده پاسخ را ارسال کردیم و نیاز است که نظرات جمهوری اسلامی مد نظر قرار گیرد.

وی توضیح داد: در این جلسه میزبان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، امیرعبداللهیان وزیر خارجه، باقری رئیس تیم مذاکره کننده و اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی بودیم که روز گذشته کمیسیون امنیت ملی با همین افراد جلسه‌ای را تشکیل دادند و جزئیات مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مهمترین نکته اهمیت قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها است گفت: آقای شمخانی هم به آن اشاره داشت که این قانون گام مهمی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور و تقویت موضع مذاکرات است. این قانون یکی از سرمایه‌های اصلی ما است. نمایندگان تأکید داشتند که باید ادامه راه براساس همین مسیر باشد. انتظار می‌رود تیم مذاکره‌کننده هم تلاش کنند در متن خروجی مذاکرات به اهداف این قانون توجه شود.

عمویی نکته کلیدی در اهداف مذاکرات را انتفاع اقتصادی ملت ایران خواند و اظهار کرد: انتفاع اقتصادی به این معناست که موانع تجارت خارجی ایران رفع شود و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. همچنین ما به منابع فروش نفت برای تأمین نیاز مردم کشورمان دسترسی پیدا کنیم. تجار هم چنین روندی را در روند تجارت خارجی دنبال می‌کنند. این مسیر در مذاکرات دنبال شده و مطالبه هم است. نهایتاً خروجی مذاکرات گزارش رفع تحریم‌ها خواهد بود که دولت باید به مجلس ارائه کند. این ملاک ما برای ارزیابی در مجلس است.

وی با بیان اینکه تضمین و راستی‌آزمایی دو موضوع جدید در مذاکرات است، تصریح کرد: توافقی که در حال حاضر پیگیری می‌شود تصمیم کمیسیون مشترک برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ است. به این عنوان که این توافق با خروجی غیرقانونی آمریکا نقض شد و نهایتاً ایران دست به کاهش تعهدات زد. پس اگر بخواهیم به شرایط سال ۲۰۱۵ برگردیم باید تضمینی باشد که طرف‌هایی که می‌خواهند با ایران کار اقتصادی و تجاری انجام دهند تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیرند. این موضوع مهمی بود که مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه آیا باید متن توافق احتمالی به تصویب مجلس برسد، گفت: طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس از دولت گزارش رفع تحریم‌ها را دریافت می‌کند و این ملاک ما برای تصمیم‌گیری است. یعنی وقتی توافق انجام شود متن آن منتشر شده و در اختیار همه قرار می‌گیرد و ما هم مسیر عادی نظارت مجلس بر دولت را دنبال می‌کنیم. درباره این مورد خاص گزارش رفع تحریم‌هاست که در مجلس بررسی می‌شود.

سه شنبه ۲۵ مرداد

نشست علنی سه شنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوال یک نماینده از وزیر بهداشت و درمان و همچنین گزارش کمیسیون عمران در مورد فروریزش ساختمان متروپل آبادان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

قالیباف: باید برای حل مشکلات مدافعان سلامت تلاش کنیم

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه شنبه مجلس پس از رسیدگی به سوال مهدی عسگری نماینده کرج، اشتهارد و فردیس از وزیر بهداشت درباره روند مدیریت مقابله با بیماری کرونا و پاسخ وزیر بهداشت طی اظهاراتی خاطرنشان کرد: باید از همه کارکنان حوزه سلامت به ویژه پرستاران و پزشکانی که در دوران کرونا زحمت کشیدند و تلاش کردند و این افتخار را برای جمهوری اسلامی به ویژه دولت محترم فراهم کردند که در یک دوره ۸۰ روزه بیش از ۸۰ درصد از افراد جامعه را تحت پوشش واکسن قرار دادند، تشکر کنم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت گفت: به همه خانواده‌های شهدای سلامت سر تعظیم فرود می‌آوریم و مجدداً نیز به همه آنها عرض تسلیت داریم.

رئیس مجلس با اشاره به دستور جلسه مجلس در خصوص طرح پرسش از وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون و روند مدیریت مقابله با کرونا تاکید کرد: اگر این سوال مطرح شد در حقیقت بحث درباره بخشی از داروها و موضوعات خاص بود نه خدای نکرده قدرنشناسی نسبت به زحمات صورت گرفته در این زمینه. مجلس هم با رأی خود نشان داد که نسبت به موضوع واکسیناسیون و عملکرد دولت و عزیزان مدافعان عرصه سلامت همیشه ممنون بوده و هست و وظیفه داریم برای حل مشکلات آنها هم تلاش کنیم.

علل و عوامل تخریب متروپل اعلام شد

کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضعف سازه‌ای در پروژه، بار ثقلی بسیار زیاد که با حذف یک تیر یا ستون امکان باز پخش مجدد را ندارد، فقدان محاسبات مربوط به انهدام پیش‌رونده، نامناسب بودن اتصالات تیرها و ستون‌ها، ضعیف بودن ستون‌ها، فقدان شکل پذیری لازم در اتصالات، ضعف جوشکاری، ضعف بتن به نحوی که میلگردها بدون هیچ‌گونه پیوستگی و چسبندگی از بتن خارج شده و بتن در موارد متعدد خرد شده است را از مهم‌ترین علل فنی فرو ریزش ساختمان متروپل برشمرد.

در همین جلسه و بعد از قرائت گزارش کمیسیون عمران، وزیر کشور حادثه ریزش متروپل را حادثه تلخی خواند و گفت که بعد از اتمام امدادرسانی و آواربرداری موضوع جمع شدن باقی مانده ساختمان متروپل در اختیار منطقه آزاد قرار گرفت که با یکی از مؤسسات قرارداد بسته تا تحت نظر دادستانی این کار صورت گیرد.

نقدعلی: جلوی برداشت‌های بی‌رویه از سد زاینده‌رود گرفته شود

محمدتقی نقدعلی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس خطاب به وزیر نیرو تاکید کرد: ۲۸ مترمکعب آب از سطح زاینده‌رود برای آب شرب مردم اصفهان باز شده است اما ۱۴ مترمکعب آن در بالادست و در تپه‌های بن و سامان برداشت شده است. در زمانی که مردم اصفهان برای تأمین آب شرب تحت فشار هستند چرا این اتفاق افتاده است؟ مگر قرار نبود در زمان خشکسالی، کم‌آبی را بین همه تقسیم کنیم؟ نمی‌شود که باغ‌های حقابه‌داران در پایین‌دست بخشکد اما در بالادست جلوی آب گرفته شود.

وی در ادامه اظهار کرد: چرا جلوی برداشت‌های بی‌رویه در طول سال گرفته نمی‌شود؟ باغات مردم در جنوب اصفهان و در خمینی‌شهر و فلاورجان در حال خشکیدن است. آقای وزیر نیرو به این سو مدیریت پایان دهید.

مصری: اجساد کوهنوردان دماوند سریعاً به خانواده‌هایشان تحویل داده شود

عبدالرضا مصری در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره با جان باختن تعدادی از کوهنوردان در روزهای اخیر خطاب به حسینی نماینده رئیس جمهور گفت: چند روز است که کوهنوردانی در دماوند جان باختند و اجساد آنها را هیچ دستگاهی به خانواده‌های آنها تحویل نمی‌دهد که این خانواده‌ها هم داغدار عزیزانشان که از دست داده‌اند هستند و هم اینکه منتظرند دستگاهی اجساد آنها را به این خانواده‌ها تحویل دهد.

وی افزود: در کوه ماندن آنها و خدای ناخواسته صدمه دیدن از نظر ذهنی و عاطفی اثرگذار خواهد بود که خواهش می‌کنم دستور دهید به صورت اورژانسی این کار انجام شود.

کد خبر 597723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.