انتشار «فرهنگ لغت دهخدا» متوقف نمی‌شود

رئیس جدید مؤسسه لغتنامه دهخدا گفت: نگارش لغت‌نامه منسوب به دهخدا به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و با نظارت و حضور استادان انوری، شایسته، نجفی و سایر فرهیختگان ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، مراسم معارفه حمیرا زمردی، رئیس مؤسسه لغتنامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی با حضور رئیس دانشگاه تهران، کارکنان، مدرسان، دانشجویان، اعضای شورای تألیف مؤسسه و جمعی از استادان ادبی کشور برگزار شد.

در این مراسم حمیرا زمردی از زحمات محمود بی‌جن‌خان، در زمان تصدی این سمت تقدیر به‌عمل آورد.

رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی با تاکید بر اهمیت زبان فارسی، تصریح کرد: من افتخار شاگردی نزد استادان بزرگ فرهنگ و ادبیات کشور را دارم و این مهم برای من مایه مباهات است.

وی در ادامه گفت: این مؤسسه از دیرباز یک نماد فرهنگی برای همه فارسی‌زبانان بوده و از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. همه ما باید از زحمات استادان ارزشمندی نظیر مرحوم علی‌اکبر دهخدا و محمد معین که برای فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی زحمات شایانی را کشیده‌اند و تأثیری عمیقی بر چهره ادبی کشور گذاشته‌اند، قدردانی کنیم.

زمردی افزود: نگارش لغت‌نامه منسوب به دهخدا به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و با نظارت و حضور استادان انوری، شایسته، نجفی و سایر فرهیختگان ادامه خواهد داشت. راهکار جدیدی را برای نگارش فرهنگ منسوب به دهخدا اندیشیده‌ایم که این اتفاق با کمک و همکاری استادان و دانشجویان محقق می‌شود. مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی از لحاظ قانونی و اخلاقی به نام دهخدا است اما فعالیت‌های این مؤسسه تا حدی از این مهم فاصله دارد که باید با بررسی و اقدامات اساسی، چالش‌های موجود حل شود.

وی تاکید کرد: عقد تفاهمنامه‌های مشترک با سایر نهادهای تخصصی و علمی، بازنویسی کتاب‌های درسی زبان فارسی، افزایش تعداد زبان‌آموزان، جذب منابع مالی جدید، راه اندازی انجمن فارغ التحصیلان، راه اندازی مرکز احیا و انتشار نسخ خطی مربوط به علامه دهخدا و استفاده بهینه از فضاهای مؤسسه در جهت درآمدزایی تنها گوشه‌ای از برنامه‌های مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی برای قرار گرفتن در مسیر توسعه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: مهر

کد خبر 597290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.