چشم‌پوشی شهرداری اصفهان از حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد ناسالم

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای ششم طی این مدت چهار شاخص مردم‌باوری و مردم‌محوری، عدالت در توزیع خدمات و امکانات، شفافیت برای ایجاد کارآمدی و تسهیل فرایندها و کاهش بوروکراسی و کاغذبازی‌ها را در دستور کار خود قرار داده که از مطالبات مردم در این عرصه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی امروز _چهارشنبه بیست‌وششم مردادماه_ در جمع خبرنگاران با گرامی داشتن شهدای قلم و حرم همچون شهید افشاری و شهید خزایی از شهدای رسانه، اظهار کرد: برای اولین بار است که شورای اسلامی شهر عملکرد خود را در قالب گزارش‌های شش ماهه و یک ساله ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته تلاش کرده‌ایم که مسیر جدیدی را در حوزه پاسخ‌گویی با حضور پرشور رسانه‌ها ایجاد کنیم؛ در واقع بر اساس جهاد تبیین، خود را برای پاسخ‌گویی به مردم مسئول می‌دانیم تا عرصه‌های امیدواری را گسترش دهیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شورای ششم طی این مدت چهار شاخص مردم باوری و مردم محوری، عدالت در توزیع خدمات و امکانات، شفافیت برای ایجاد کارآمدی و تسهیل فرایندها و کاهش بروکراسی و کاغذ بازی‌ها را در دستور کار خود قرار داده که مطالبات مردم در این عرصه بوده است. شفافیت را از شورای اسلامی شهر آغاز کردیم بدین ترتیب مستندات و آرای اعضای شورای ششم شهر در سامانه مصوبات شورای اسلامی شهر، قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه پایان دریافت وجوه غیرمصوب، قدم بزرگی بود که در شورای ششم رقم خورد، گفت: شورای ششم شهر از حدود ۱۵٠٠ تا دو هزار میلیارد تومان از درآمدهای خود گذشت تا شفافیت رقم بخورد و درآمد شهرداری سالم شود؛ البته تا به امروز مشکلی در روند خدمت‌رسانی به شهر و شهروندان ایجاد نشده است، اما معتقد هستیم هر چه شفافیت بیشتر و فشار کمتری به مردم بیاید، مفیدتر است.

صالحی افزود: عدالت در دریافت عوارض شهرداری بنا بر برخوردار بودن و غیربرخوردار بودن محلات از تأکیدات اعضای شورای اسلامی در دوره ششم است، زیرا معتقد هستیم اگر میزان عوارض ساختمانی در محلات برخوردار و غیربرخوردار به یک میزان افزایش یابد، مهم‌ترین محل بی‌عدالتی است که در این دوره شورای اسلامی شهر حذف شد. تلاش برای ایجاد سلامت اداری به صورت سیستمی، از دیگر اقدامات انجام شده است، البته اقدامات سلبی در این عرصه رقم خورده است، اما معتقد هستیم فرایندهایی که سلامت اداری را خدشه‌دار می‌کند، باید اصلاح شود.

وی اظهار کرد: در حقیقت این چهار تصمیم بزرگ شورای اسلامی شهر در یک سال هر کدام می‌تواند در یک دوره مدیریت شهری رقم بخورد که این دوره شورای اسلامی شهر این خطر را پذیرفت و این اقدامات را برای مردم انجام داد و تصمیمات سختی را گرفت.

تجلیل از ۱۵ نفر از سوت‌زن‌های مؤثر

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ۱۸۲۰ تماس با سامانه سوت زنی برقرار شده و اکنون تعداد تماس‌ها به ۳۰ تا ۴۰ تماس در هفته رسیده است، گفت: از این تعداد حدود ۱۳۰ نفر هیچ اطلاعاتی از خود نگذاشتند و مابقی اطلاعاتی از خود مطرح کرده‌اند. از این بین ۲۸۵ گزارش منطبق با اولویت‌های سامانه سوت زنی بوده که حدود ۱۵ درصد از این ۲۸۵ گزارش صحیح بوده، همچنین ۱۰۰ مورد در دست صحت‌سنجی و ۱۰۰ مورد رد شده است. ۲۷ مورد از گزارش‌ها در حوزه نظارتی شهرداری به نتیجه رسیده و برای آنها پرونده تشکیل شده است که در نهایت ۱۵ نفر از سوت‌زن‌ها به عنوان سوت‌زن‌های مؤثر مورد تجلیل ریالی شدند.

وی خاطرنشان کرد: شش مورد از گزارش‌های سوت زنی با دستگیری دلالان و متخلفان از سوی شهرداری انطباق داشته است و این نشان می‌دهد در مسیر سوت زنی راه خوبی پیش گرفته‌ایم. امید داریم با تقویت سوت‌زن‌ها و افراد تلاشگر در شهرداری به تعداد رصدکنندگان و سوت‌زن‌ها بیفزاییم.

مدیریت شهری فراتر از وظایف خود در عرصه آسیب‌های اجتماعی ورود کرده است

صالحی با اشاره به پدیده کارتن‌خوابی در شهر، گفت: در زمینه کارتن خواب‌ها مجموعه‌های مختلف مردمی همچون گرمخانه سرای خورشید برای زنان کاملاً تحت حمایت مجموعه مدیریت شهری است و حتی نیروهای داوطلب را نیز برای کمک به این سمت سوق داده‌ایم. معتقد هستیم مجموعه مدیریت شهری فراتر از وظایف خود در عرصه آسیب‌های اجتماعی ورود کرده است، اما برای تأثیرگذاری میدانی در زمینه آسیب‌های اجتماعی باید دیگر دستگاه‌های متولی نیز ورود کنند.

حمایت‌های شورای اسلامی شهر از مجموعه‌های مردمی و فرهنگی

وی در خصوص با آموزش‌های شهروندی، تصریح کرد: بیش از ۶۰۰ سرفصل آموزشی در حوزه شهر و شهروندی انجام شده که در این راستا بالغ بر ۳۰ هزار مخاطب داشتیم که رکوردی بی‌سابقه در برنامه‌های آموزش شهروندی در سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: روی میز فرهنگ شهرداری حدود ۳۰ محله هدف که به لحاظ شاخصه کم برخوردار محسوب می‌شوند، در دستور کار است. حمایت‌های شورای اسلامی شهر از مجموعه‌های مردمی و فرهنگی متناسب با سیاست مدیریت شهری نزدیک به چهار برابر قبل به لحاظ ریالی و پشتیبانی شده است.

وی با اشاره به انتصابات در شهرداری، گفت: در فصل ۵ و بند الف طرح شفافیت قید شده، تمام انتصابات از ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ شامل طرح شفافیت می‌شود و در متن ابلاغی مصوبه از سوی رئیس شورای اسلامی به شهردار قید شده که گزارشی از انتصابات از دوره‌های قبل نیز به شورای اسلامی شهر ارائه شود که در حال جمع‌بندی است. در این راستا آخرین گزارشی که از شهرداری ارائه شده هیچ مورد غیرمنطبقی بر اساس طرح شفافیت در زمینه انتصاب اقوام درجه یک اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری نداشتیم.

رسانه‌های شهرداری به یک بنگاه‌های خودکفا تبدیل شوند

صالحی در خصوص بودجه رسانه‌های شهرداری، اظهار کرد: اینکه سخن از بودجه میلیاردی یک رسانه وابسته به شهرداری می‌کنیم، باید به صورت دقیق گفت که هزینه حقوقی یک رسانه با داشتن ۷۰ نیرو عدد خیلی زیادی نیست و این رقم برای اغلب رسانه‌های مکتوب با احتساب هزینه‌های کاغذ آنها هم متصور است.

وی ادامه داد: در جلسات بررسی بودجه تقریباً با نیمی از مبالغ پیشنهادی رسانه‌های شهرداری در بودجه امسال موافقت شد، آن هم با این نگاه که رسانه‌های شهرداری به یک بنگاه‌های خودکفا تبدیل شوند و مبتنی بر اهداف خود کار را پیش ببرند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: بر اساس تأکیدات شورای اسلامی شهر قرار شد مجموعه شاخصه‌هایی از حوزه عملکردی منابع انسانی، ضریب نفوذ و ضریب تأثیر رسانه‌های شهرداری تهیه شود که امروز در جلسات شورای عالی اطلاع‌رسانی ارزیابی در حال انجام است. قرار بر این است برای هر ریالی که پرداخت می‌شود بتوانیم یک بازدهی برای شهروندان باشیم و این مهم جز با تلاش برنامه محوری روابط عمومی شهرداری محقق نخواهد شد.

چتر گفتمانی شهر زندگی آماده رونمایی است

وی با اشاره به شعار «اصفهان من، شهر زندگی»، گفت: این شعار بر مبنای ابعاد تاریخی فرهنگی شهر انتخاب شد چرا که همه می‌دانیم اصفهان مزیت‌ها و قابلیت‌های متفاوتی با سایر شهرهای کشور دارد؛ در این راستا مؤلفه‌های برنامه‌ای و موضوعی در قالب چتر گفتمانی شهر زندگی برای اولین بار در حوزه‌های مدیریت شهری استخراج و تدوین شده و آماده رونمایی است. حرکت به سمت موضوعاتی که مردم نسبت به آن اهمیت می‌دهند و اصلاح آنها افزایش رضایت مردم و به دنبال آن شهر را برای زندگی بهتر آماده می‌کند، سیاست دوره ششم مدیریت شهری است.

صالحی تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه محیط زیست ۴,۵۰۰ میلیارد تومان از منابع عمرانی به حوزه حمل‌ونقل اختصاص داده شده است که طبق نظر کارشناسان دانشگاهی تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم آلودگی هوا به حوزه حمل‌ونقل و اصلاح ترافیکی شهر مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آب، شورای اسلامی شهر جز مطالبه حقابه شهر اصفهان عملاً نقش تصمیم‌گیری در این عرصه ملی را ندارد، اما همه همت خود را جمع کرده و در کنار مدیریت ارشد استان قرار گرفتیم و موضوعات مختلفی در حوزه قضائی، حقوقی، رسانه‌ای و تبیینی روی میز کار قرار گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: محتوا و پیگیری خوبی در سفر اخیر ریاست جمهوری در این زمینه و موضوع فرونشست زمین رقم خورد و تلاش شد، در عرصه مطالبه‌گری در کنار مردم و در عرصه چانه‌زنی در کنار مدیریت استان قرار گیریم.

دستگاه تولید انرژی از پسماند به زودی راه‌اندازی می‌شود

وی در خصوص اتفاقات خوب حوزه خدمات شهری، تصریح کرد: از ۱۵ سال گذشته تا به امروز تنها ۶۰۰ کیلووات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرداری داشتیم، اما امسال با هدف‌گذاری که انجام شده است تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۹ نیروگاه انرژی تجدیدپذیر و خورشیدی به عرصه تولید انرژی شهرداری افزوده می‌شود.

صالحی با بیان اینکه دستگاه تولید انرژی از پسماند به زودی راه اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد تصفیه‌خانه‌های پساب به اندازه ظرفیت‌های امروز یعنی ۲۵۰ لیتر در ثانیه که امروز در حال فعالیت هستند، با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار است. در این دوره مدیریت شهری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های محله محوری اختصاص داده شده است که جزو شاخصه‌های مؤثر در ارتقای کیفیت زندگی مردم در شهر است.

وی با اشاره به کوتاهی‌ها در خصوص مرمت گنبد مسجد امام (ره)، گفت: با تمام عملکردهای رسانه‌ای استان در واکنش به مرمت گنبد مسجد امام همراهی و حتی مطالبه نیز کردیم، اما مجموعه مدیریت شهری کاری بیشتر از این نمی‌تواند انجام دهد. امروزه شهرداری به انحای مختلف برای بازسازی خانه‌های تاریخی اقدامات بزرگی انجام داده است.

باز شدن گره‌های ۵۰ ساله شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مسائل چند ده ساله‌ای در شهر وجود دارد که همه مردم را آزار می‌داده است، بر این اساس در این دوره مدیریت شهری اتفاق مبارکی رقم خورده و همگرایی خوبی با مدیریت ارشد استان در باز شدن گره‌های ۴۰ و ۵۰ ساله شهر شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: ده‌ها طرح همچون اراضی شهید کشوری، طرح آقا نورالله نجفی، خیابان جلوان، اراضی پرتمان که نزدیک به ۴۰ هزار نفر از خانواده‌های اصفهان نشین را شامل می‌شده است، تعیین تکلیف شده است، در این راستا رضایت حداکثری مردم را در لوای شعار اصفهان من شهر زندگی محقق ساخته است، بنابراین کم شدن گره‌های کور چند دهه ساله سیاست مدیریت شهری است.

صالحی اضافه کرد: در حال حاضر طبق گزارش‌ها حداقل ۱۲ پروژه فعال بزرگ در شهر داریم که حدود ۵۸ پروژه آماده بهره برداری است و به زودی حدود ۱۴ پروژه عمرانی جدید آغاز به کار خواهد کرد که هفت عدد جز پروژه‌های بزرگ محسوب می‌شود و رسانه‌ها در کنار این پروژه‌ها روایت خوبی را خواهند داشت.

کد خبر 597246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.