دلار آزاد ۲۵ هزارتومانی هم تغییری در فروش شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار باشد تأثیر بلندمدت توافق را روی بورس بسنجیم، قطعاً تأثیر مثبتی خواهد بود. پایین‌آمدن دلار در بازار آزاد تا وقتی که دلار نیما تغییر خاصی نکند، تفاوتی نیز برای این شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند.

جواد نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قسمت‌هایی از فضای اقتصادی کشور که متأثر از فضای تحریم بود، آسیب زیادی دید. هرگونه توافق می‌تواند فضای مثبتی را در اقتصاد کشور ایجاد کند که بازار بورس هم از این فضا جدا نیست. اگر قرار باشد تأثیر بلندمدت توافق را روی بورس بسنجیم، قطعاً تأثیر آن مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در دی‌ماه ۱۳۹۴ وقتی اخباری از توافق به گوش رسید، بازار سرمایه از وضعیت رکود نجات یافت، گفت: به محض اینکه اخبار مثبتی از برجام به گوش برسد، باعث سودآوری گروه‌های حمل و نقل، بانکی و بیمه‌ای و خودرویی که ذی‌نفعان اصلی این توافق هستند، می‌شود. قراردادهایی که به واسطه شرایط تحریم بین شرکت‌های خودرویی و شرکت‌های اروپایی باطل شده بود نیز به سودآوری برمی‌گردد.

یک کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: انجام کامل توافق، تنها به معنای ایجاد جو روانی نیست که پس از آن شرایط به حالت قبل بازگردد؛ با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده اثر رفع تحریم جنبه عملیاتی به خود می‌گیرد و می‌تواند بسته به نوع شرکت متفاوت باشد.

۷۰ درصد از وزن بورس را سهام دلاری تشکیل می‌دهد

نصراصفهانی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از وزن بورس را سهام دلاری تشکیل می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد اگر خبری از توافقی جامع به گوش برسد، می‌توانیم شاهد کاهش قیمت دلار باشیم؛ همان‌طورکه در این چند روز با اخبار مثبت برجام، نرخ آن روند نزولی به خود گرفته است.

وی افزود: اگر قرار باشد دلار آزاد تا نزدیک ۲۵ هزار تومان هم پایین بیاید، اساساً اتفاق خاصی برای فروش شرکت‌های خودرویی، حمل‌ونقل و بانکی بیمه‌ای رخ نمی‌دهد، زیرا صادرات آن‌ها از طریق دلار نیمایی است. درواقع پایین آمدن دلار در بازار آزاد تا وقتی که دلار نیمایی تغییر خاصی نکند، تفاوتی نیز برای این شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فرض را بر این می‌گذاریم که نرخ دلار ریزش کرده و به واسطه آن، دلار نیمایی هم کاهش یابد. در درجه اول برای شرکت‌های صادراتی و کامودیتی محور که عمده بازار را تشکیل می‌دهند خبر خوبی نیست.

نصراصفهانی با بیان اینکه به واسطه تحریم‌ها شاهد فروش سخت‌تر این شرکت‌ها هستیم، گفت: وقتی توافق انجام شود، دیگر نیاز نیست بعضی از شرکت‌ها مانند فولاد، هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. ازآنجاکه صادرات به کشورهای هدف باید از طریق حمل‌ونقل از کشورهای دیگر انجام شود، افزایش هزینه صادرات برای برخی شرکت‌ها مانند فولاد، موجب بالارفتن هزینه تمام‌شده کالاها می‌شود که اگر توافق انجام شود، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی حمل‌ونقل نخواهد بود.

وی گفت: به دلیل شرایط تحریم شرکت‌های تولیدکننده اوره، ناچارند محصول خود را با تخفیف ویژه ارائه دهند. با رفع تحریم‌ها شرکت‌های صادراتی می‌توانند با ارتباط آزادتری محصولات خود را به فروش برسانند.

کد خبر 597140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.