راز مثلث برمودا چیست؟

مثلث برمودا به منطقه‌ای محدود در قسمت غربی اقیانوس اطلس شمالی گفته می‌شود که طبق باور برخی افراد، تعدادی هواپیما و کشتی در شرایط مرموز در آن ناپدید شده‌اند. 

مثلث برمودا نام غیررسمی منطقه‌ای در اقیانوس اطلس است؛ منطقه‌ای که گزارش‌های بسیاری از ناپدید شدن اسرارآمیز هواپیماها و کشتی‌ها در آن وجود دارد؛ حوادثی که دلیل رخداد برخی از آن‌ها کماکان نامشخص است. مثلث برمودا به «مثلث شیطان» شهرت دارد؛ اما آیا تئوری‌های مطرح شده درباره این منطقه از نظر علمی صحیح است؟ در ادامه با کجارو همراه باشید تا شما را با موقعیت جغرافیایی، حقایق، تئوری‌های علمی و تخیلی و تاریخچه مثلث برمودا آشنا کنیم.

مثلث برمودا کجاست؟

مثلث برمودا به پهنه‌ای ۸,۰۴۶ کیلومتری در اقیانوس اطلس و در نزدیکی ساحل فلوریدا گفته می‌شود که سه راس آن، میامی، پورتوریکو و جزیره برمودا هستند؛ البته درباره مرزهای این منطقه اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد؛ منطقه‌ای که هزاران کیلومتر مربع از اقیانوس، خلیج مکزیک و ساحل شرقی آمریکا را در بر گرفته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید منطقه‌ای به نام مثلث برمودا در هیچ‌یک از نقشه‌های رسمی وجود ندارد.

طبق گفته‌ها از ابتدای قرن بیستم تا به امروز، ۲۰ هواپیما و ۵۰ کشتی در منطقه مرموز و خطرناک مثلث برمودا ناپدید شده‌اند؛ آماری که باعث شهرت مثلث برمودا شده است. یکی دیگر از دلایل شهرت این منطقه، چاپ کتاب‌ها و مقاله‌هایی در مورد مثلث برمودا در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی توسط نویسندگانی همچون «چارلز برلیتز» بود. از آن زمان تئوری‌های مختلفی درباره این منطقه مطرح شده است؛ به‌طور مثال، برخی بر این باورند که مثلث برمودا در واقع جایگاه دروازه‌های بین کهکشانی و گرداب‌های فرازمینی است.

مثلث برمودا، از شلوغ‌ترین مسیرهای هوایی و دریایی به شمار می‌آید و روزانه، افراد بسیاری از این منطقه عبور می‌کنند. بیشتر افراد در این سفرها به سلامت به مقصد خود می‌رسند؛ با این وجود، حوادثی نیز در این منطقه رخ داده که بازماندگانی داشته است.

حقایق مثلث برمودا

راز مثلث برمودا چیست؟

قطعا تا به امروز اطلاعات بسیاری از طریق کتاب‌ها و رسانه‌ها در مورد مثلث برمودا به گوشتان خورده است؛ اما باید بدانید که بیشتر این اطلاعات غلط هستند و حقیقت ندارند. در واقع، بیشتر داستان‌ها و رازهای این منطقه، نتیجه تخیل نویسندگان و تحقیقات اشتباه هستند. اطلاعات مستند نشان داده‌اند که بیشتر حوادث در منطقه مثلث برمودا به‌دلیل از کار افتادن تجهیزات، خطای انسانی، گرداب‌های مغناطیسی، جریان‌های گرم و سرد و شرایط آب‌وهوایی وخیم (مانند طوفان‌های دریایی و مه‌های غلیظ) رخ داده‌اند.

به‌دلیل تفاوت بیش از حد میدان مغناطیسی منطقه مثلث برمودا با مناطق اطراف، قطب‌نماهای کشتی‌ها و هواپیماها به‌جای شمال مغناطیسی، شمال واقعی را نشان می‌دادند؛ اختلافی که سبب می‌شد آن‌ها در ناوبری دچار مشکل شوند. به‌علاوه، این منطقه یکی از عمیق‌ترین نقاط زمین است که برخی از عمیق‌ترین گودال‌های جهان در آن وجود دارند؛ پس شاید به همین علت برخی از کشتی‌ها و هواپیماهای سقوط کرده در این منطقه، هرگز پیدا نشده‌اند.

تاریخچه مثلث برمودا

راز مثلث برمودا چیست؟

تمام وقایع مربوط به مثلث برمودا نتیجه تخیلات رمان‌نویس‌ها است؛ نویسندگانی که در آن زمان بسیار محبوب بوده‌اند. اولین بار، «جورج سند» با چاپ مقاله‌ای در سال ۱۹۵۲ میلادی، نظرها را به‌سمت این منطقه جلب کرد؛ وی در این مطلب به حوادثی مانند ناپدید شدن ۱۹ پرواز اشاره و هیولاهای دریایی را به‌عنوان مقصر این حوادث معرفی کرده بود.

«وینسنت گادیس» چند سال بعد در سال ۱۹۶۴ میلادی، در مقاله‌ای، مثلث برمودا را به‌عنوان منطقه‌ای مرگ‌بار و خطرناک معرفی و مرزهای این منطقه را برای اولین بار معین کرد. در سال ۱۹۷۴ میلادی، «چارلز برلیتز»، کتابی منتشر کرد که به ۳۰ زبان ترجمه شد و بیش از ۲۰ میلیون نسخه از آن به فروش رسید. این کتاب، الهام‌بخش کتاب‌ها، مستندها و فیلم‌های زیادی بود و مثلث برمودا را به شهرت جهانی رساند.

تئوری‌های علمی و تخیلی درباره برمودا

از جمله تئوری‌های علمی و تخیلی ثابت نشده‌ درباره مثلث برمودا می‌توان به دریای سارگاسو (منطقه‌ای عجیب در درون مثلث برمودا بدون ساحل که از تمام جهات در درون جریان‌های اقیانوس گرفتار است)، ابرهای ۶ ضلعی (پدیده‌ای نادر و عجیب که به‌عنوان بمب‌های هوایی شناخته می‌شوند و بادهای با سرعت بالا تولید می‌کنند)، مه الکترونیکی، صخره‌های زیردریایی، شهر گمشده آتلانتیس و سفینه‌های فضایی اشاره کرد.

آیا امکان بازدید از جزیره برمودا وجود دارد؟

جزیره برمودا یکی از راس‌های منطقه فرضی مثلث برمودا است. این جزیره دارای سواحل شنی زیبایی است و مقصدی بی‌نظیر برای سفر به شمار می‌آید. در سال، بیش از ۷۰۰ هزار نفر به جزیره برمودا سفر می‌کنند.

چه اتفاقات ترسناکی در مثلث برمودا رخ داده است؟

در طول سال‌ها کشتی‌ها و هواپیماهای متعددی در منطقه پرترافیک مثلث برمودا غرق شده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • کریستوف کلمب (۱۴۹۲ میلادی): او در طول سفر خود به‌همراه سه کشتی و ۹۰ خدمه در اقیانوس اطلس، گزارش‌هایی از شعله‌های آتش در حال سقوط به درون دریا، مشکلات مغناطیسی قطب‌نما و نورهای عجیب به ثبت رسانده است.
  • کشتی سی ونچر (۱۶۰۹ میلادی): این کشتی در نزدیکی ضلع شرقی برمودا غرق شده است. البته کاپیتان و خدمه این کشتی توانستند خود را نجات دهند و به ساحل جزیره برمودا برسانند.
  • کشتی یواس‌اس اپرویور (۱۸۱۵ میلادی): این کشتی در مسیر خود به‌سمت آمریکا با ۱۳۲ نفر ناپدید شد. بسیاری دلیل ناپدید شدن این کشتی را طوفانی شدید در اقیانوس اطلس اعلام کرده‌اند.
  • کشتی مری سلست (۱۸۷۲ میلادی): این کشتی از بندر نیویورک به‌سمت ژنو در حرکت بود. زمانی که این کشتی پیدا شد، اثری از هیچ‌یک از خدمه آن در کشتی نبود؛ به همین دلیل، این کشتی را با نام کشتی ارواح می‌شناسند.
  • کشتی یواس‌اس سایکلوپ (۱۹۱۸ میلادی): این کشتی باری که از باربادوس راهی بالتیمور بود، به‌همراه ۳۰۹ خدمه خود ناپدید شد. گفته می‌شود که این کشتی نیز به‌دلیل طوفان‌های سهمگین ناپدید شده است.
  • پرواز ۱۹ (۱۹۴۵ میلادی): پنج هواپیمای بمب‎‌افکن آموزشی نیروی دریایی آمریکایی، با یک خلبان ماهر و ۱۳ کارآموز در یک ماموریت آموزشی معمولی ناپدید شدند. گفته می‌شود که این هواپیماها گم شده‌ و پس از اتمام سوخت به درون دریا سقوط کرده‌اند.
  • هواپیمای شخصی میتسوبیشی (۲۰۱۷ میلادی): این هواپیما چهار مسافر داشت و با از دست دادن ارتباط با فروگاه میامی در منطقه مثلث برمودا ناپدید شد.
کد خبر 596922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.