وضعیت مبهم بازار سرمایه

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۴۴ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۳ هزار ۶۹۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۷۷۹ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار ۲۲۷ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر نگاهی به رشد شاخص هم وزن داشته باشیم متوجه رشد یک هزار و ۷۷۹ واحد ان خواهیم شد، در بازار امروز سه نماد جلوی رشد شاخص کل را گرفتند، نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس و فارس حدود دو هزار ۶۰۰ واحد تأثیر منفی بر بازار داشتند و وزن رشد شاخص را کاهش دادند.

بازار امروز به سمت خرید سهم‌های برجامی حرکت کرد، نگاهی فعالان بازار به اخبار برجامی امروز است و در این روزهای احتمال انتشار خبرهای خوبی در این رابطه وجود دارد، نمادهای گروه بانکی و خودرویی از پرتقاضا ترین گروه‌های امروز بودند و حجم خوبی از سهام نیز در این گروه‌ها معامله شد، گروه پالایشی کمی عقب نشست، در بین دو صندوق دولتی شاهد تقاضای خوب برای صندوق دارا یکم بودیم که توانست رشد ۳۶ درصدی را داشته باشد.

ارزش معاملات بازار امروز در محدوده سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهش داشت اما قابل قبول بود، بر اساس تحلیل تکنیکال انجام شده شاخص کل بین یک حمایت و مقاومت مهم قرار گرفته است که تصمیم گیری در خصوص روند کلی بازار به عبور یا شکست این سطوح بستگی دارد، برای فعالانی که همچنان نقد هستند پیشنهاد می‌شود که در این روزها نظاره گر باشند تا روند دقیق شاخص بین محدوده یک میلیون ۴۵۰ تا ۴۸۰ هزار واحد مشخص شود.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۴۴ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۳ هزار ۶۹۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۷۷۹ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار ۲۲۷ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۲۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۵۸

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۲۰ به سطح ۱۹ هزار ۱۸۴ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۸۵

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۷۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۶ هزار ۷۲۹ و یک میلیون ۶۰۰ هزار ۵۸۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد ۴۰۷ و چهار میلیارد ۳۲۴ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. خساپا

۳. خودرو

۴. خگستر

۵. دارا یکم

بیشترین حجم معامله

۱. خساپا

۲. خودرو

۳. خگستر

۴. وتجارت

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. اخابر

۲. قصفها

۳. وصنعت

۴. غدشت

۵. رکیشح

بیشترین کاهش قیمت

۱. تکنو

۲. کفپارس

۳. میدکوح

۴. سصفها

۵. فنوال

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

وضعیت مبهم بازار سرمایه

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۵۰ واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد.

پیش بینی: تحلیل شاخص کل چندان تفاوتی نداشته است و شاخص بین دو محدوده حمایت و مقاومت یک میلیون ۴۵۰ و ۴۸۰ هزار واحد قرار گرفته که در روزهای آینده باید مسیر دقیق شاخص را متوجه شد.

در جلسه روز گذشته هیئت پذیرش هشت خودروی جدید در بورس کالا پذیرش شد

روز گذشته در جلسه هیأت پذیرش بورس کالای ایران، خودروهای هایما در دو مدل S۷ و S۵ از گروه ایران خودرو، لاماری ایما از گروه آرین پارس موتور، دایون y۵ از گروه خودروسازی ایلیا، وانت دو کابین کاپ را از گروه بهمن موتور، کامیونت شش تن فاو تایگر (Tiger V) و کشنده تک محور CA۴۱۸۰ از گروه سیباموتور، کامیون فورس و امپاور هم از گروه بهمن دیزل، ۸ محصول خودرویی جدید از ۶ گروه خودروسازی بودند که در بورس کالای ایران پذیرش شد.

ضرورت اصلاح زیرساخت‌های معاملاتی برای بازار سرمایه

اسلامی؛ دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری: فرصت مناسبی در حال حاضر پدید آمده تا زیرساخت‌های معاملاتی بازار مثل مسئله بازارگردانی، رفع پدیده شکل گیری صف و ابزارهای مالیاتی اصلاح و تعدیل شود.

اگر صنعت کارگزاری در سنوات آینده با موج جدیدی از سرمایه گذاران مواجه شود شاید نتواند به طور کامل پاسخگو باشد زیرا بر روی توسعه زیرساخت‌ها کاری نشده است. باید پیرامون صنعت کارگزاری در دنیا تحقیق و بررسی عمیق‌تری کرد بررسی کرد چگونه در بورس‌های دنیا کارگزار با نرخ کارمزد صفر اقدام به ارائه خدمات می‌کند و در عین حال فعالیت‌های وی سودآور است.

بیش از ۶.۵ میلیون نفر سودهای سنواتی خود را دریافت کردند

سودهای سنواتی به سودهایی گفته می‌شود که سهامداران برای دریافت آن تاکنون به بانک‌ها مراجعه نکرده بودند و این سود در حساب شرکت‌های بورسی باقی مانده بود که با اقدام جدید سازمان بورس، سودهای سنواتی مستقیم به حساب سهامداران (مشروط به احراز هویت در سجام) واریز می‌شود. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز، ۱۰۴ شرکت بورسی، مبلغ ۱,۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات سهامداران را به حساب ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۲۴۷ نفر از طریق سجام واریز کرده‌اند.

صندوق‌های درآمد ثابت، به طور متوسط نصاب قانونی خرید سهام را رعایت کرده‌اند

رضا نوحی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در حال حاضر از ۴۹۶ هزار میلیارد سرمایه نزد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، نزدیک به ۷۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سهم وجود دارد، که نزدیک به حدود ۱۴.۸ درصد سرمایه‌گذاری در سهم (سهام، حق تقدم سهام، گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و …) است.

تحلیلی بر روی جهانی

در ابتدای ماه آگوست در چین قیمت روی ۲۴,۵۷۰ یوآن در هر تن بود که حدود ۱۰ یوآن از ماه قبل کمتر بود. بحران انرژی اروپا تهدیدی برای عرضه این فلز است. به علاوه، تولید شرکت‌های فلزی به صورت قابل توجهی کاهش یافته‌اند.
همچنین قیمت‌های بالای انرژی در شرایط کنونی حاشیه سود شرکت‌های اروپایی را با کاهش شدیدی مواجه کرده است.

تولید فلز روی در چین در ماه جولای سال جاری معادل ۴۷۵,۹۰۰ تن یعنی ۲.۵۷ درصد کمتر از پیش بینی‌ها بود. از ماه ژانویه تا جولای سال جاری، تولیدات این فلز به صورت تجمعی ۳.۴۴۷ میلیون تن بود که این عدد کاهش ۲.۴۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.در ۹ آگوست موجودی فلز روی بازار بورس لندن ۷۳,۲۷۵ تن بود که ۲۷۵ تن در مقایسه با ماه گذشته کمتر بود. عرضه ناکافی و بهبود تقاضا، همچنان نشان‌دهنده یک حرکت صعودی قوی است و انتظار می‌رود قیمت این فلز کمی نوسانی باشد. اما با وجود محرک‌های نه چندان قوی در این فلز هنوز به سطوح قابل انتظار بازنگشته است.

تحلیلی بر بازار جهانی سود کاستیک

در بازار نقدی سود کاستیک آسیا، عرضه از تقاضا در طول هفته جاری پیشی گرفت. بسیاری از تولیدکنندگان داخلی چین، به دلیل سهمیه‌بندی برق در بسیاری از نقاط کشور در اوج فصل تابستان، نرخ‌های عملیاتی را اندکی کاهش دادند. با این حال، اثر کمی بر عرضه به صورت نقدی در طول هفته داشت و فروشندگان جهت تحریک خریداران، پیشنهادات قیمتی خود را اندکی پایین آوردند. خریداران جنوب شرقی آسیا نسبت به قیمت حساس بودند و عجله‌ای برای انبار کردن موجودی نداشتند. برخی از تولیدکنندگان در منطقه به طور جداگانه، در حال بررسی کاهش نرخ‌های عملیاتی طی هفته‌های آینده هستند. این موضوع ناشی از هزینه‌های تولید بالاتر به دلیل افزایش هزینه انرژی است.

پیش بینی می‌شود که فعالیت‌های انبار کردن موجودی در جنوب شرقی آسیا بیشتر گردد. علاوه بر این، ممکن است تولیدکنندگان به کاهش حاشیه سودهای خود ادامه بدهند. قیمت فوب چین و فوب شمال شرقی آسیا هر دو به میزان ۱۰ دلار کاهش یافتند و در محدوده ۵۱۰ الی ۵۳۰ در حال نوسان و معامله بودند.

اختصاصی تحلیل وضعیت سنگ آهن در بازارهای جهانی

ثبات نسبی در قیمت سنگ آهن! قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در هفته گذشته با کمی کاهش با قیمت ۱۰۸ دلار معامله شد.

در کشور چین شاهد رکود نسبی در بخش مسکن هستیم و داده‌های آماری در این بخش حاکی از کاهش حجم معاملات می‌باشد که می‌توان نتیجه گرفت تقاضای محصولات زنجیره فولاد در بخش مسکن بزرگترین مصرف کننده جهان (چین)، کاهشی بوده و قطعاً تأثیر منفی بر قیمت سنگ آهن خواهد داشت. طبق آماری که انجمن تولید کنندگان فولاد چین منتشر کرده است، تولید فولاد این کشور کاهش ۲۰ درصدی از اوج تولید داشته که نشان از تقاضای پایین برای سنگ آهن دارد.

البته تعدادی از شرکت‌های فولادی در حال ذخیره سازی سنگ آهن هستند که تا حد کمی بر تقاضای این ماده معدنی افزوده و مانع کاهش شدید قیمت در هفته اخیر شده است. از طرف دیگر کاهش موجودی انبار میلگرد، بیلت، بلوم و سایر محصولات زنجیره فولاد در کشور چین می‌تواند باعث ایجاد تقاضای نسبی در این محصولات شود.

باید دید با اتمام محدودیت‌های کووید زیرو و شروع سرمایه گذاری‌های کلان در زیرساخت‌های کشور چین، تقاضای فولاد افزایش خواهد داشت تا بتواند برای سنگ آهن تقاضا ایجاد شود. نکته قابل توجه دیگر انتظارات برای عدم افزایش نرخ بهره ایالات متحده آمریکا با توجه به اعلام کاهش نرخ تورم نسبت به ماه گذشته می‌باشد که این سیگنال را به بازارها می‌دهد که احتمال تقویت سمت تقاضا در اکثریت کامودیتی ها وجود دارد.

نقشه بازار

وضعیت مبهم بازار سرمایه

کد خبر 596742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.