پرشدگی سدهای کشور به ۴۴ درصد رسید/۲۱ درصد از سد زاینده‌رود پر است

براساس آخرین آمار اعلام‌ شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب، تا بیست‌ودوم مردادماه حجم آب موجود در مخازن ۲۱.۸۹ میلیارد مترمکعب است که در سال گذشته ۲۲.۱۱ میلیارد مترمکعب بوده و کاهش یک درصدی را ثبت کرده است؛ بنابراین پرشدگی سدها به ۴۴ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس آخرین آمار اعلام شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا بیست‌ودوم مردادماه، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۱.۹ میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۴۴ میلی‌متر) ۱۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۵۵.۲ میلی‌متر) ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این مدت میزان بارندگی تجمعی استان اصفهان از ابتدای سال آبی ۱۱۰.۷ میلی‌متر بوده که نسبت به سال آبی گذشته هفت درصد و متوسط درازمدت ۲۸ درصد کاهش داشته است.

همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور ۹۹.۶ میلیارد مترمکعب بوده و نسبت‌به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته میزان کل خروجی سدهای کشور ۳۳.۴۶ میلیارد مترمکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور، پنج درصد افزایش داشته و ۷۴.۲۹ میلیارد مترمکعب در بازه زمانی ابتدای سال جاری تا این تاریخ است.

همچنین حجم فعلی آب موجود در مخازن ۲۱.۸۹ میلیارد مترمکعب است که در سال گذشته ۲۲.۱۱ میلیارد مترمکعب بوده و کاهش یک درصدی را ثبت کرده است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب بوده، اکنون پرشدگی سدها به ۴۴ درصد رسیده است.

پرشدگی سدهای کشور به ۴۴ درصد رسید/ ۲۱ درصد از سد زاینده‌رود پر است

براساس این گزارش، موجودی مخزن ۱۹ سد در کشور کاهش داشته است که از این بین می‌توان به کاهش ۳۳ درصدی حجم سد ۱۵ خرداد در حوضه قمرود، کاهش ۵۵ درصدی حجم سدهای چاه نیمه در استان سیستان‌وبلوچستان و کاهش ۱۶ درصدی حجم مجموع سدهای پنج‌گانه تهران اشاره کرد.

حجم آب سد استقلال، ۱۲۵ درصد و شمیل و نیان در استان هرمزگان ۲۴۰ درصد رشد داشته است؛ همچنین در استان خوزستان حجم سد دز ۴۴ درصد و زنجیره کارون ۱۲ درصد افزایش یافته است.

حجم آب سد دوستی در خراسان‌رضوی کاهش ۳۰ درصدی و آب سد شیرین‌دره خراسان‌شمالی کاهش ۱۶ درصدی دارد. همچنین در حوضه قمرود و سد گلپایگان کوچری شاهد کاهش سه درصدی مخازن و در استان کرمانشاه در سد گاوشان و سلیمان‌شاه با کاهش ۲۴ درصدی حجم مخازن مواجه هستیم. علاوه بر این در سد شهر بیجار گیلان نیز وضعیت مخزن نشان‌دهنده افزایش ۲۴ درصدی است.

در همدان نیز سدهای اکباتان و آبشینه ۸۱ درصد کاهش و در زنجان سد تهم ۴۸ درصد و سد ایلام ۴۸ درصد کاهش حجم مخزن را تجربه می‌کند. درمجموع ۱۳ سد حوضه دریاچه ارومیه ۱۵ درصد، سد یامچی در استان اردبیل ۱۱ درصد و سد درودزن و ملاصدرا در استان فارس ۲۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش مخزن داشته است.

حجم آب پشت سد زاینده‌رود اکنون به ۲۶۲ میلیون مترمکعب رسیده که برابر ۲۱ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش را ثبت کرده است.

پرشدگی سدهای کشور به ۴۴ درصد رسید/ ۲۱ درصد از سد زاینده‌رود پر است

کد خبر 596528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.